Morten W Melhuus Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 Hva kan dette luftinntaket under kapteinens vindu det skrives så mye i avisene om' date=' være for noe? [/quote'] Det er RAT Probe, Ram Air Temperature Probe. Den sender informasjon om temperatur til Thrust Rating- og de to Central Data computerne. Den har ett anti-ice system, som visstnok skal ha feilet. Det er noe uvisst hva nøyaktig som ble gjort med den. M Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 Tallet på døde har desverre steget til 154 etter at en døde på sykehus Siter
Christian Paulsen Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 Tusen takk for det svaret Morten W. At eventuelt da denne sensorens elektriske oppvarming har feilet ga straks litt mer mening enn avisenes skriverier om "overoppheting i luftinntaket til varmeapparatet", og "feil på flyets varmeapparat" Siden du var så grei å legge med et informativt skjema også, kan jeg også spørre deg hva "strakes" er for noe? Siter
Timmy Brandt Skrevet 25. august 2008 Skrevet 25. august 2008 Tankevärt påstående av en flygkapten: "Each of the 154 fatalities directly affects 10 people (1,540), but also indirectly affects 100 people (15,400). Siter
Morten W Melhuus Skrevet 25. august 2008 Skrevet 25. august 2008 Siden du var så grei å legge med et informativt skjema også, kan jeg også spørre deg hva "strakes" er for noe? "Strakes", eller det Boeing kaller "Chines" er små vinger som er plassert på ulike steder av ett fly for å endre luftstrømmen ved HØY AoA (angrepsvinkel - Angle of Attack). Tror det startet med DC-10'n som har en strake på hver side av vinge motorene. Grunnen til det er at ved høye AoA vil vingen bak motoren stalle :mad: Strakes'ene leder luftsrømmen slik at dette ikke skjer. Flere Boeinger som har det samme (eks B737), en liten vinge (chine) på innsiden av motoren. McDonnel Douglas tok patent på å ha 2 vinger, så Boeing har måttet nye seg med en.. . MD80 strake'n på nesen gir bedre luftstrøm rundt vingen ved høy AoA. MD-80 har også strake på motoren. Denne har til hensikt å hjelpe til ved elevator stall da MD80 har høy hale og er utsatt for dette ved høy AoA. M Siter
Christian Paulsen Skrevet 25. august 2008 Skrevet 25. august 2008 Supert, takk igjen Morten W. Setter pris på slike gode svar. Fantastisk så mye små, men geniale innretninger man har på fly. Angående denne RAT-probe tenkte jeg umiddelbart etter forklaringen at den var elektrisk oppvarmet, men såvidt jeg kan se av liknende sensorer på 737 kan den vel godt være varmet av bleed air også. Uansett, lurte først og fremst på hva dette "luftinntaket" var, og det har jeg jo fått svar på. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 Ett video opptak av den fatale ulykken er nå offentliggjort: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=530308 Fryktelig! Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 huffa meg... Men se vinkelen rett etter rotasjon,og så rett frem bortover...er en del som mangler her? Siter
K L Skrevet 19. september 2008 Skrevet 19. september 2008 Den videoen er garantert redigert!!!! det mangler jo mange frames her i det kritiske øyeblikket Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.