Gå til innhold

Hvor mange år?


Tore Rasch-Olsen

Anbefalte innlegg

Hey alle sammen.

Har tenkt å søke på NAC etter førstegangstjenesten. Har lest at skolen varer i to år. Men hva skjer etter det?

Har lest at man kan bli sendt til Stockholm eller England hvis man kommer inn i SAS... Men hvor lang tid tar det da før man kan begynne å fly "på ordentlig"? Har oxo lest at det tar ca 5-6 mnd etter NAC, så er du copilot... Noen her som vet bedre enn meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke SAS en avtale med sin egen skole NAC om at elevene ikke trenger mer flytimer enn de dem får på NAC for å få jobb i SAS? Mente jeg hadde lest det et sted. Med å fly "på ordentlig" mente jeg som andre styrmann på et passasjerfly.

Hadde vært fint om du kunne spurt han kapteinen Michael.

Takk for alle svarene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du mener med å fly på ordentlig, for det gjør man gjennom hele utdannelsen. Men når man er ferdig på NAC har man 190 flytimer og 65 simulatortimer (ifølge deres web-sider).

Man er IKKE flykaptein når man er ferdig med skolen. Noen får seg jobb med en gang feks som styrmann eller instruktør for å samle timer, de fleste flyselskapers krav til å være kaptein begynner på 1000 timer.

Kostnader finansiering er også npe man må se på: Utdannelsen koster 680 000 pluss 50 000 for et multicrewkurs hos SAS, pluss uniform,mat, bolig mm. Lånekassen kan gi lån på 185 000. Man kan også søke SAS om stipend som dekker mye av utdannelsen (tror det er ca 20 utdelinger/år i Skandinavia).

 

Du finner all info på: http://www.norwegianaviationcollege.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Dag Akselsen:

Man er IKKE flykaptein når man er ferdig med skolen. Noen får seg jobb med en gang feks som styrmann eller instruktør for å samle timer, de fleste flyselskapers krav til å være kaptein begynner på 1000 timer.

Dessuten er det vel et snitt på 17 år i SAS før man blir kaptein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tore Rasch-Olsen:

Har ikke SAS en avtale med sin egen skole NAC om at elevene ikke trenger mer flytimer enn de dem får på NAC for å få jobb i SAS? Mente jeg hadde lest det et sted.

Mente å ha lest det jeg å. Er ikke 100% sikker.

[ 03-12-2001: Endret av: petter kindt ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tore Rasch-Olsen:

Har ikke SAS en avtale med sin egen skole NAC om at elevene ikke trenger mer flytimer enn de dem får på NAC for å få jobb i SAS? Mente jeg hadde lest det et sted. Med å fly "på ordentlig" mente jeg som andre styrmann på et passasjerfly.

Jo, det stemmer. Har man fullført NAC er det ingen timekrav, da kan man "hoppe rett i det".

Det er likevel viktig å presisere at man ikke er garantert jobb.

Kommer man rett fra NAC og begynner i SAS tar det vel ca 5-6 mnd før man blir sjekket ut som styrmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har gått på NAC, kull 0199 som startade Januari 1999 och var färdig där Augusti 2000.

Jag var så heldig att få ett utbildnings kontrakt med SAS som sponsrade 50% av kostnaderna.

Efter avslutad utbildning på NAC, efter 235 timmar och med CPL-A samt IR, MEL och Acro ratings i handen så fick jag jobb som styrman i SAS Commuter.

Där startade vi med ett MCC kurs och sedan typerating på Fokker 50. Flög landningsrundor i Fokkern i Juletid i fjol och ut på "linjen" på nyåret i år, alltså nästan 2 år efter jag startade på NAC.

Nu är ju tiderna lite sämre, minst sagt, så nu får man inte jobb riktigt så lätt som jag fick... Men Jag är säker på att det vänder igen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Dag Akselsen:

Man er IKKE flykaptein når man er ferdig med skolen. Noen får seg jobb med en gang feks som styrmann eller instruktør for å samle timer, de fleste flyselskapers krav til å være kaptein begynner på 1000 timer.


Litt pirk, men likevell [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Du har frozen ATPL når du kommer ut fra NAC og har dermed rett til å fly som fartøysjef, eller kaptein om du vil, på fly som ikke krever to flygere. ATPL får du ikke før du passerer 1500 flytimer totalt, og først da får du rett til å fly som fartøysjef på fly sertifisert for to flygere.

Mener at regelverket er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jakob Jakobsen:

Kan man søke om stipend hos SAS
før
man starter på NAC? For det er jævla kjipt om man legger ut 600000 og ikke får jobb etterpå....

Vet inte hur de gjör nu... Man har ändrat antagningsformerna sedan jag sökte.

Jag sökte och fick utbildningskontrakt, med 50% sponsring, hos SAS före jag startade på skolan. Det betyder inte att jag var garanterad jobb! Det var de som inte klarade utbildningen och måste sluta, och dessutom så fick vi bara jobb om det fanns ett behov av piloter när vi var färdiga. Det är flera SAS sponsrade elever som är arbetslösa idag, en del var bara 1 vecka från kurs start när de fick beskedet att det var anställnings stop. DET är kjipt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sponsorstøtte til NAC, så er det desverre slik at SAS ikke sponser utdanninger her. Vi er nå et kull på 5 elever som startet opp her den 12.november. Vi skulle vært 11, men 4 trakk seg visstnok og 2 som skulle få sponsorstøtte fikk en sørgelig melding 5 dager før skolestart om at SAS har trukket sponsorstøtten tilbake. Skal du begynne her er du nok nødt til å låne hele summen i banken ja. Hvis du ikke har snille foreldre som kan hjelpe deg da.

Angående jobb, så har vi ingen garantier. Vi må bare søke når den tid kommer. For de som uteksamineres i disse dager er det enda ingen jobber å få, men dette vil trolig snu seg med litt tid. Regner med at mulighetene er noe bedre om 2-3 år. Det gjelder å ha litt is i magen og ikke minst være sikker på at det er nettopp dette du vil! Er selv 25 år og bestemte meg i år. Har lenge hatt lyst, men synes det var verdt ventetiden. Det er andre ting jeg også hadde lyst til og kanskje enda mer lyst til, men valget falt her så nå er det bare å gi gass. Til de som tviler: vent noen år og prøv litt forskjellig. Det er ikke om å gjøre å bli ferdig med utdannelsen mens man enda er en "barnerumpe". (for sikkerhetsskyld: jeg mener ikke å fornærme verke unge flyinteresserte eller noen andre her!) Men det er temmelig krevende dette her, og jeg opplever det som ganske annerledes en hva jeg trodde flyging dreide seg om da jeg var 18-19år! Det samme gjorde min bror som nå har vært flyver i Forsvaret i 7 år. Også han ventet og angret ikke på det, men den dag i dag har han av og til ønsket seg en annen jobb. Jeg er glad jeg ikke satte i gang da men heller ventet i 5 år som jeg også tilbrakte i Forsvaret. Det har hjulpet meg godt!

 

Vær tålmodige og vit hva dere går til! Flyving er altså ikke bare å nyte utsikten fra X-antall fots høyde og suse rundt mellom fjelltopper. Og utdanningen er laaang. Sitter dypt nedgravd tungskrevne bøker. Nettene blir lange og det gjør også dagene. 950 timer teori står på programmet. Selv begynner vi ikke med litt flyging før tidligst i mars eller april, men dette varierer fra kull til kull. Vi har teorien sammen med kullet før oss som begynte rett på PPL-teori og flyging når de kom, men vi slipper PPL'en. Skal være ferdig med teorien i løpet av de 9 første månedene, og så fokuserer vi på flygingen. Synes det er helt greit selv.

For de som har tenkt gjennom dette og er sikre: Kjør på!!! No guts - no glory!

Torbjørn Fjeld

FC0301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg vil anbefale alle som har tnekt å utdanne seg som flygere å besøke denne siden http://www.flypalmsprings.com/

Der får man 340 flytimer og 10 timer i simulator og utdannelsen tar bare 5 måneder!

Da får man PPL-IFR-CPL og CFI,alt for bare 37850 dollar med losji!

Og det beste av alt,man er garantert jobb som flyinstruktør eller i ett av flyselskapene som samarbeider med denne flyskolen!

Lykke til alle som holder på å utdanne seg!

Mvh

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Torbjørn Fjeld:

For de som har tenkt gjennom dette og er sikre: Kjør på!!! No guts - no glory!


Hallå Torbjörn!

Kul att se flera NAC:are här! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Du slår huvudet på spiken flera gånger i ditt innlägg!

Jag var själv 27 när jag startade på NAC. Jag hade inte klarat det när jag var 20, det är aldeles säkert!

Bra att pröva lite annat först... Man behöver motivation för att orka med en flygutbildning.

Nu är jag färdig, och har jobb (får se för hur länge [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] ) och jag ångrar inget! Bästa jag gjort!!!

Jag tittar förbi när jag har nästa stop I BDF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...