Gå til innhold

Finns Approach hold och hur fungerar det?


Johan Rönngren

Anbefalte innlegg

Vel, approch hold er vel en knapp på autopiloten. Denne trykker du på når du har stabilisert deg på ILS localiseren og skal lande. Da styrer autopiloten flyet ned glideslopen.

Det hele fungerer vel slik: Forskjellen på ILS og VOR er at ILS sender ut informasjon om et glideslope, altså vor brått du må descende til flyplassen. Når du setter autopiloten på approch hold så styrer den automatisk flyet ned gideslopen, men husk å koble den ut litt før du lander.

Var det dette du lurte på?

Visst jeg skrev noe som ikke var rett, så håper jeg noen vil rette det jeg har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til litt her. Du kan også kople inn apr hold før du har stabilisert deg på ILS localisereren. La oss si at du flyr inn til en flyplass.... værnes (ENVA).... for eksempel.

Du kommer inn over gråkållen, og flyr etter NDB ved hjelp av ADF på kode 358. Fra denne NDB'en kan du holde ca 50 deg for approach on rwy 092. ILS 110,30 MHz. du holder ca 4000 fot, og etter hvert vil du se at kanskje høyde indikatoren til ILS begynner å gå nedover. I det du er ca midt i glide banen, kopler den automatisk ut altitude hold funksjonen på autopiloten. Og den vill følge glidevinkelen ned, selv om du ikke flyr rett mot rullebanen. Flyr fremdele 050 deg. Snart begynner den andre indikatoren å bevege seg inn mot midten, og autopiloten vil snart avslutte HDG hold funksjonen, og ta en høyre sving mot 092 deg. Fra nå av vil autopiloten strebe/prøve å holde kursen inn og høyden til ILS..... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

 

Husker ikke om det var høyde eller kursindikatoren som blir påvirket først i virkeligheten, men det kommer ann på hvor du er i form av høyde possisjon.

Prøv innflyvningen til værnes ENVA da vell..... Ved å fly mot NDB(358),Når du er over ndb, så kurs 50 deg 4000 fot. På forhånd set autopiloten på ALT hold og HDG hold. Vor 092 deg, nav1 110,30 MHz(tror det var denne frekvensen for ILS rwy 90). Så får du se hva som skjer [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Blir det mye sikksakk flyvinger så er det fordi du var for nære eller hadde en litt for bratt innfalsvinkel med denne flytypen. Standard Boeing 737-400 eller 777-xxx burde greie denne greit. Happy flying....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth Brinchmann Følstad:

Må bare legge til litt her. Du kan også kople inn apr hold før du har stabilisert deg på ILS localisereren. La oss si at du flyr inn til en flyplass.... værnes (ENVA).... for eksempel.

Du kommer inn over gråkållen, og flyr etter NDB ved hjelp av ADF på kode 358. Fra denne NDB'en kan du holde ca 50 deg for approach on rwy 092. ILS 110,30 MHz. du holder ca 4000 fot, og etter hvert vil du se at kanskje høyde indikatoren til ILS begynner å gå nedover. I det du er ca midt i glide banen, kopler den automatisk ut altitude hold funksjonen på autopiloten. Og den vill følge glidevinkelen ned, selv om du ikke flyr rett mot rullebanen. Flyr fremdele 050 deg. Snart begynner den andre indikatoren å bevege seg inn mot midten, og autopiloten vil snart avslutte HDG hold funksjonen, og ta en høyre sving mot 092 deg. Fra nå av vil autopiloten strebe/prøve å holde kursen inn og høyden til ILS..... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

 

Husker ikke om det var høyde eller kursindikatoren som blir påvirket først i virkeligheten, men det kommer ann på hvor du er i form av høyde possisjon.

Prøv innflyvningen til værnes ENVA da vell..... Ved å fly mot NDB(358),Når du er over ndb, så kurs 50 deg 4000 fot. På forhånd set autopiloten på ALT hold og HDG hold. Vor 092 deg, nav1 110,30 MHz(tror det var denne frekvensen for ILS rwy 90). Så får du se hva som skjer [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Blir det mye sikksakk flyvinger så er det fordi du var for nære eller hadde en litt for bratt innfalsvinkel med denne flytypen. Standard Boeing 737-400 eller 777-xxx burde greie denne greit. Happy flying....

 

Vil bare legge til at vanlig praksis (og fs2002 autopiloten vil helst) at du er etablert på Localizer FØR du etablerer deg på GS. FS2002 autopiloten er noget oppdatert i forhold til fs2000 versjonen, og for en god APPR mode approach er dette viktig.

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

APP knappen finnes i virkelige fly også ja. På denne måten kan de lande helt uten at pilotene gjør noen som helst. Når du skal intercepte en ILS skal du alltid stabilisere deg på localizeren før du begynner descenden ned til plassen. Det å komme "ovenifra" er farlig med store fly, da har du masse energi og det vil ta tid å stabilisere seg. Dette kan fort gå galt. Så i den virkelige verden kan jeg ikke tenke meg at det skjer ofte at noen "tar" ILSen ovenifra.

Når du armerer APP HOLD før du intercepter LOC så bør du passe på at du ikke intercepter LOC med en vinkel på mer enn 30 grader. Da vil den autopiloten ha problemer med å få stabilisert seg skikkelig i rimelig tid. Det kan og hende at autopiloten ikke klarer å "fange" localizern dersom du har for stor intercept vinkel.

lykke til! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då var det dags för mig som är ny på Flight Simulator 2002 att återigen skriva en fråga här.

Anledningen till att jag skriver i den här delen av forumet är eftersom jag undrar om "Approach Hold" finns även på "riktiga" flygplan i verkligheten?

Om man använder "Approach hold", har jag förstått det hela rätt att flygplanet då följer ILS:en eller?

Hur fungerar och när ska man använda Approach hold?

Vore tacksam för ett detaljerat svar om det är möjligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Vil bare legge til at vanlig praksis (og fs2002 autopiloten vil helst) at du er etablert på Localizer FØR du etablerer deg på GS. FS2002 autopiloten er noget oppdatert i forhold til fs2000 versjonen, og for en god APPR mode approach er dette viktig

Og hvorfor dette er viktig finner du her:

http://www.aopa.org/pilot/features/ii_9805.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du mixer begrepene litt Helge,når du sier at ikke alle ILSer har GS.En LLZ er ikke en ILS.

En ILS består av en LLZ (retningsstråle) og en GS (glidebane),detter er to separate signaler.Dette er en PRECISION approach.

En Localizer har kun en retningsstråle,LLZ,og betegnes NON-PRECISION approach.

Det nevnes også i et innlegg,dette med å intercepte GS ovenifra.Det kan man gjøre (dersom man foreksempel roter til approachen sin...) så lenge man ikke underskrider LLZ (approach)minste nedstigningshøyder (stepdown og minima).Da har man muligheter for å konvertere approachen fra ILS til LLZ,man må selvsagt endre minimaene deretter.Intercepter man GS fra undersiden igjen kan man derimot på ny fortsette på ILS minima,dersom man er considered established (half scale deflection).

mvh

Hans Petter

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...