Gå til innhold

Motoren Eksploderte!


Hans Fredrik Sunde

Anbefalte innlegg

Det som er skremmende er at ikke Fan Casen holder mål. Selv om et eller flere fan blades ryker, skal de ikke penetrere casen. Resultatet ser dere på skroget.

Bak det sitter det folk. Skulle det skjedd på stor høyde kunne en slik skade på skroget være katastrofal.

Dette var den største utfordringen for motor konstuktørene på motorene til B777.

Med de enorme fan bladene. Men i testen, hvor de sprengte løs et blad på 100% N1, klarte fancasen som var forsterket med kevlar, å holde restene innabors, alt kom ut i kø bak.

Men det flyr mange gamle fly rundt med denne svakheten ennu, desverre.

Å nevne hvilke tør jeg ikke gi meg inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den DC-10 ulykken, i Utah/Sioux var det vel, hvor bladene løsnet på halemotoren og penetrerte skroget, slik at alle 3 hydrolikksystemene sviktet. Resultatet var at de klarte å styre flyet kun ved å endre gasspådrag på hhv syrbord og babord motor. Landingen ble filmet, som gikk ikke så bra.

 

http://www.youtube.com/watch?v=oQ0XrEqSXp8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den DC-10 ulykken' date=' i Utah/Sioux var det vel, hvor bladene løsnet på halemotoren og penetrerte skroget, slik at alle 3 hydrolikksystemene sviktet. Resultatet var at de klarte å styre flyet kun ved å endre gasspådrag på hhv syrbord og babord motor. Landingen ble filmet, som gikk ikke så bra.

 

http://www.youtube.com/watch?v=oQ0XrEqSXp8 [/quote']

 

Jepp, det ble resultatet den gang, men mange modifikasjoner og krav kom etter den ulykken.

 

Dette er også en av årsaken til at såkalte "unducted fan" motorene ikke ble videre utviklet. Skulle det bli en birdstrike med tap av matriale på et av bladene, ville det bli stor ubalanse og bladene måtte kunne skytes løs i sekvens så de gikk ut fra skroget. Meget komplisert, teknisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også en av årsaken til at såkalte "unducted fan" motorene ikke ble videre utviklet. Skulle det bli en birdstrike med tap av matriale på et av bladene' date=' ville det bli stor ubalanse og bladene måtte kunne skytes løs i sekvens så de gikk ut fra skroget. Meget komplisert, teknisk sett. [/quote']

Blir spennende å se hvordan de har tenkt å løse dette, nå som enkelte motorprodusenter har begynt å se seriøst på dette konseptet igjen.

Første generasjons UDF slet også med støy, i den grad at metallet på flyskroget nær motorene tok skade :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...