Hans Fredrik Sunde Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Skjedde den 30. Juni i år: http://www.airliners.net/photo/Aeroflot---Russian/Tupolev-Tu-154M/1368425/L/ Noen som vet no' mer? :confused: Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Ser ut som ett eller flere kompressorblader har løsnet og satt motoren i brann. Birdstrike kanskje... . M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Engkrog Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Flere bilder og video. Som videoen viser skjedde dette like etter at takeoff roll ble påbegynt. Har lest andre steder at farten var ca 30 knop. Mvh, Kjell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Det som er skremmende er at ikke Fan Casen holder mål. Selv om et eller flere fan blades ryker, skal de ikke penetrere casen. Resultatet ser dere på skroget. Bak det sitter det folk. Skulle det skjedd på stor høyde kunne en slik skade på skroget være katastrofal. Dette var den største utfordringen for motor konstuktørene på motorene til B777. Med de enorme fan bladene. Men i testen, hvor de sprengte løs et blad på 100% N1, klarte fancasen som var forsterket med kevlar, å holde restene innabors, alt kom ut i kø bak. Men det flyr mange gamle fly rundt med denne svakheten ennu, desverre. Å nevne hvilke tør jeg ikke gi meg inn på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas E Darell Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Den DC-10 ulykken, i Utah/Sioux var det vel, hvor bladene løsnet på halemotoren og penetrerte skroget, slik at alle 3 hydrolikksystemene sviktet. Resultatet var at de klarte å styre flyet kun ved å endre gasspådrag på hhv syrbord og babord motor. Landingen ble filmet, som gikk ikke så bra. http://www.youtube.com/watch?v=oQ0XrEqSXp8 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Er vel bra at Aeroflot begynner med Airbus til OSL fra August/September da... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Fredrik Sunde Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Er vel bra at Aeroflot begynner med Airbus til OSL fra August/September da... Vet ikke om det er så bra for oss spottere da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Den DC-10 ulykken' date=' i Utah/Sioux var det vel, hvor bladene løsnet på halemotoren og penetrerte skroget, slik at alle 3 hydrolikksystemene sviktet. Resultatet var at de klarte å styre flyet kun ved å endre gasspådrag på hhv syrbord og babord motor. Landingen ble filmet, som gikk ikke så bra. http://www.youtube.com/watch?v=oQ0XrEqSXp8 [/quote'] Jepp, det ble resultatet den gang, men mange modifikasjoner og krav kom etter den ulykken. Dette er også en av årsaken til at såkalte "unducted fan" motorene ikke ble videre utviklet. Skulle det bli en birdstrike med tap av matriale på et av bladene, ville det bli stor ubalanse og bladene måtte kunne skytes løs i sekvens så de gikk ut fra skroget. Meget komplisert, teknisk sett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Dette er også en av årsaken til at såkalte "unducted fan" motorene ikke ble videre utviklet. Skulle det bli en birdstrike med tap av matriale på et av bladene' date=' ville det bli stor ubalanse og bladene måtte kunne skytes løs i sekvens så de gikk ut fra skroget. Meget komplisert, teknisk sett. [/quote']Blir spennende å se hvordan de har tenkt å løse dette, nå som enkelte motorprodusenter har begynt å se seriøst på dette konseptet igjen. Første generasjons UDF slet også med støy, i den grad at metallet på flyskroget nær motorene tok skade :crazy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.