Gå til innhold

Lande et fly når man har drevet med FS?


Frederik Knoblauch

Anbefalte innlegg

Sitter her og leser på en diskusjon! om at kanskje mange av oss hadde klart å nødlande et fly om nødvendig!

Kom til å tenke på,det blir vel ikke lenge til noe slikt kommer opp i nyhetene snart!

"14-åring landet jumbo etter å ha spilt FS";)

eller har det skjedd kanskje?

Tro hvor sansynlig det egentlig er at noe slikt skal kunne skje? Tro hvordan jeg selv hadde taklet en slik situasjon, begge flygere var "vekk", og der satt jeg på FL300 og skulle ta det ned! tro hvordan i alle dager det hadde gått!

det hadde vært litt artig å prøvd, i en FFS;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... har fundert på det samme jeg og.

Nåja. Flyging er ikke så enkelt skal jeg si deg.

Men i og med at ruta vanligvis ligger inne i FMSèn så skulle det vel ha gått ganske greit tor jeg. Hvis du har "litt" peil på navigasjon og i det hele tatt hvordan et stort passasjerfly fungerer. Svært varsome bevegelser o.s.v. Har selv sotte ganske masnge ganger i cockpit på MD80 og Dash8, det er altså en del ting som må gjøres, og enda flere som bør gjøres.

En annen ting er å finne nødvendige knapper osv.

Ikke så veldig mange vet kansje hvordan man skal starte et passasjerfly. Ikke som i FS2002 i alle fall. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Selve landingen er litt kinkig med all den reguleringa av gassen ^synes jeg^. En liten justering fra feks 40 N1 til 45 N1 merkes godt. En annen ting er jo reversering av motorene, kunne også ha vært litt vrient hvis du ikke på forhond var klar over akkurat hvordan dette gjøres.

Tror MD80 har sikring på hondtakene.

SK373 cleared direct GRM VOR via SIGDAL R-088 FL080

Transition Level 3000, confirm when 1-8 Miles innbound.

Så var det fraseologien da [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mye å bryne oss på da... men regner med at det eneste vi hadde gjort var å spørre om prioritert landing på norsk.

Jaja.. skal forsøke å bli pilot jeg da.

Vi får se, gleder meg allerede [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok mange ville fått problemer etterhvert hvis de skulle prøve på et "virkelig" fly, ja.

Fraseologien og betjening av throttler etc som Agnor nevner,

er et viktig poeng.

Det finnes nok andre ting som kan skape problemer hvis man kom rett fra FS til en "ekte" maskin også:

Hva gjør man f.eks hvis cocpitvinduene begynner å ise igjen? Det finnes anti-ice /anti-ice & fog

utstyr for disse, men vet man hvordan disse betjenes hvis det blir nødvendig?

Og hva med ice-protection for haleflate og forkant av vinger?

(Airfoil ice-protection) og pitotrør? Greier man å bedømme når og hvordan dette skal brukes?

Det finnes noen knapper for de-icing i FS, men det er svært forenklet i forhold til hvordan det ser ut i virkeligheten

[ 17-11-2001: Endret av: Arne Nygård ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, istedenfor å diskutere om det går an... Har det noen gang skjedd at en med litt peiling på fly har klart å sette ned et passasjerfly på bakken slik at alle overlevde? (tenker da på litt større fly, B 737 og oppover)

Mvh Stian H. Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at en ukyndig person vil kunne lande et større eller mindre fly dersom han hadde radioforbindelse med en pilot som var kjent på flytypen, og som kunne prate med vedkommende uten å bruke sjargong. F.eks.:

Pilot: "Ser du det runde instrumentet som ser ut som en klokke, og som har en skala fra 0 til 10"?

Ukyndig: "Ja".

Pilot: "Godt. Det er høydemåleren. Kan du fortelle meg hvordan viserne står"?

Ukyndig: "Den korte viseren står på 3 og den lange på 0"

Pilot: "Ser du også en kort liten viser med en hvit markør"?

Ukyndig: "Ja".

osv

Dersom man ser bort fra "fag"språket holder jeg det ikke for usannsynlig at en ukyndig kan "prates" ned. En med erfaring fra FS ville kanskje stå litt sterkere.

Det er vel ikke så mange år siden en familiefar borte i USA måtte ta over for en pilot som fikk et illebefinnende. Han ble "snakket ned" av piloten i et annet fly som ble sendt opp for å veilede amatøren. Det gikk ganske bra. Han kom ned, fikk kanskje ikke 19 i stil på nedslaget. Jeg tror han traff stripa, men at han skrenset av. Noen på forumet som husker den hendelsen?

Mvh

KjellM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske spennende tema dette. Etter mange timer bak spakene i FS.. så tror man at alk kan være mulig. Husker tilbake da FS 98 kom i salg, da hadde VG en artikkel der de satte en trafikkflyger fra Braathens bak spakene i FS 98, og han skrøt uhemmet av spillet. Men husker godt at han uttalte at dersom noen skulle oppleve at flygerne i et virkelig fly skulle få problemer, så måtte ingen melde seg frivillig pga lærdom fra FS spillene. Vet ikke hva han mente med det, men det er nok stor forskjell fra spill og virkelighet. Men selvfølgelig så lærer man utrolig mye av FS spillene, og begynner man med små fly, så lærer man det grunnleggende ganske fort tror jeg. Har selv opplevd å fly småfly, og min første tanke da var at et virkelig fly reagerer mye raskere enn i FS spillene. Men så kommer alt det andre med kommunikasjon og hvor raskt kommunikasjon foregår osv..men sikkert en treningsak alt det der. Om man skulle prøve å fly et virkelig fly, så har all lærdom fra FS spillene mye likt med virkeligheten.

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var ett småfly i bra vær, tror jeg nesten hvemsomhelst av oss hadde klart å få det ned i mer eller mindre god stand, i hvertfall med litt hjelp fra tårnet. Overlevd hadde jeg ihvertfall gjort - tror jeg nesten sikkert [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

I ett større fly (737 osv) vet jeg ikke. Hjelp til å gjennomgå sjekklista (hvor er nå alle de knappene) hadde jeg sikkert fått fra tårnet når de har fått tak i en kaptein som kan snakke meg ned. I tillegg ville jeg ha hatt en flyvertinne i høyresetet, isteden for en ekstra simulator dude [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] De har vel fått grunnleggende gjennomgang av flyet, eller?

Ville også hatt en treningsrunde (eller ti) før det faktiske landings forsøket, og minst mulig fuel onboard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur veldi få av oss ville klart å få ner ei n B737 eller ka so jhelst jet-fly. Men et småfly derimot så f. eks Cessna 182 Skylane vil eg ikkje sitt vekk frå at ein me go kunnskap frå fs ville fått ner. So sant da ikkje va på ein flyplass sånn så f,eks Ohare ller JFK, men kansje på Sørstokken eller Flesland(for eksempel).......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...