Gå til innhold

FSX: Tromsø Lufthavn åpen for trafikk


Anbefalte innlegg

Tromsø lufthavn var så ødelagt i FSX selv med kombinasjonen av UTX-E og Norway Scenic at jeg orket aldri fly dit. Nordenden av runway lå og fløt i fjorden, og flyplass layout var fullstendig på jordet. Det ser ut til at "grunndata" for både UTX-E og Norway Scenic er feil i området, og jeg håper engang at myndighetene skjerper seg på dette området!

 

Nåvel. Tromsø Lufthavn er nå åpen for trafikk :smile:

 

Etter litt tukling med Airport Design Editor og SBuilder, fikk jeg (etter masse banning og sverting) til nordenden. Her er det også dårlig med billedmateriale...så jeg måtte finne på min egen versjon av textur da jeg endelig greide å forlenge landet. Man kan si hva man vil om texturen...men med de begrensningene som ligger i FSX og flattening synes jeg personlig det ble meget bra.

 

Runway er også forlenget fra 2383.8 meter til 2508 meter og har fått 7.5 meter skuldre. Alternate threshold har fått rett lengde i begge ender, nordenden har fått blastpad, men jeg droppet den lille paden i sørenden på grunn av mesh begrensninger. Jeg har også flyttet PAPI lys i sørenden litt nordover og satt pitchen til 3 grader i stedet for 4 etter AIP.

 

Ellers er alle bygninger og taxiways på rett sted, og Deice platformen er lagt til. Og jeg har vært veldig nøye med Tower og tilhørende bygninger. Nå vil kanskje noen si at det er få gater ved terminalen...men husker jeg rett, er gatene ved "halvmånen" underjordiske...

 

PS:Nytt bilde lagt inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette Andrew. Jeg lurer på om du ikke har fått med deg gule siders skråfoto. De er ganske oppdaterte (tror de er tatt i 2007), så det er mye info å hente der.

 

Eksempel på skråfoto fra nordenden av rullebanen.

 

Ellers har jeg en del fotomateriale (noe er bare timer gammelt), og kan nok få tatt fler i løpet av uka om du har spesifikke ønsker. Hint: har mye bilder av broer! :whistle:

 

Har også jobbet fælt med flatten i fsx i det siste. Har fått noen aha opplevelser ved bruk av flere flatten polygon i ADE med ulike høyde på hver vertex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarp kontrast mellom bondeland og betongørken...må vel snart sette inn kuer :grin:

 

Det vi ser på bildet har jeg ikke mulighet til å gjenskape korrekt med dagens begrensninger i flattening. Jeg skal prøve litt med sloped polygons, men det vil ikke være mye å hente da man ikke kan slope runway. Den er cirka 9 meter over havet i sør, 4 meter i nord. Det ender nok opp med grønt rundt. Fant i den sammenheng nettopp en passende textur til å erstatte steintexturen du ser på et av bildene her.

 

 

Takk for linken. Blir jo nesten fælt å legge inn mer asfalt i nordenden...syntes det begynte å se bra ut :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Tykjebra Andrew! Jeg flyr ofte til Tromsø, både real og FS, og har helt siden FSX overtok iritert meg over den mangelfulle Tromsø Lufthavn. Nå ser det ut som Tromsø kommer på plass, og med Terje Brun sitt Bodø Scenery X like rundt hjørnet, så begunner også Nord Norge å komme på kartet :D .

 

Kjempeimponert over alt arbeidet du legger ned i FSX !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd mye siden sist, og flyplassen er ikke til å kjenne igjen i forhold til bildene i denne tråden:

 

Sinnsvak flattening. Flyplassen stemmer med kystlinjene i nord og området er nå ganske realistisk. Det samme i sør...og her kommer det gmax tunnelåpninger.

 

GA området:

 

Taxiway H, I og J på plass, 11 meter, ingen striper, skilting. Velfungerende GA trafikk. De roper på tankbil, og den kommer...men kjører litt spesielt av og til :grin: Har også lagt inn FBO med en liten overraskelse. I forbindelse med Ultimate Traffic X har jeg gående en Maule som får meg til å Gaule :cry: ... han taxer nemlig ut på ringveien, for så å krabbe seg tilbake mot taxiway H. Han er vel i like stor grad alkis som tankbilsjåføren.

 

Hovedområdet: Mindre fyllekjøring av tankbil...han kjører på egen stripe ved siden av taxiway Y...as for real.

 

Kort sagt er hele flyplassen gjenoppbygget fra scratch (inkludert runway)...og blir utgitt om cirka 5 uker med litt ekstra jeg ikke vil nevne nå :smile:

 

Ernst!

 

Sendt deg en PM.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...