Gå til innhold

Nytt stort flyselskap planlegges


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Norsk næringsliv med flere pengesterke oljeselskap i spissen knurrer etter at SAS ser ut til å bli alene i Norge, og rabattene skal fjernes.

Disse vurderer nå å danne et nytt stort lavprisbasert flyselskap for å ta opp konkurransen med SAS.

De mener at markedet absolutt er stort nok for dette ettersom trafikkgrunnlaget på mange ruter i Norge er like stort som mellom mange europeiske storbyer.

En ting er sikkert, disse selskapene kan ihvertfall stable en solid startkapital på beina...så dette høres virkelig interesant ut [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, det er altså en grunn for at ingen vil ha Braathens, dvs fryktelig mye rot i økonomien. Enhver investor vil kvie seg for å gå inn i noe slikt, også Hegnar mente at prosjektet ble for risikabelt.

At Braathens har tapt 700 mill. hittil i år er jo vanvittig, og jeg fatter ikke hva de holder på med i kontorene sine.

SAS overtar restene for å bli kvitt en konkurrent, men det er vemodig å se at Norges engang så stolte flyselskap ligger nede med brukket rygg.

Men jeg tror ikke at tanken om et nytt flyselskap er en håpløs ide. Det er jo bl.a selskaper som Statoil og Norsk Hydro som kom på banen med dette. Med slike giganter så kan det jo like fort bli en realitet, og en farlig konkurrent til SAS. For rent økonomisk blir jo SAS en lilleputt å regne sammenlignet med disse.

Så SAS...watch your back in the future [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

[ 25-10-2001: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke vi har det rette økonomiske klimaet for tiden til å opprette et nytt flyselskap. Det dreier seg vel snarere om å redde stumpene av de eksisterende selskapene. SAS er et av de sterkeste flyselskapene i Europa og dessuten delvis statseid, så de kommer nok til å klare seg, men nye uerfarne aktører kan lett komme til å brenne seg. Uansett hvor mye kapital man har i ryggen må det alltid være et mål å tjene penger, og det finnes mange eksempler på storkonserner som har gått på trynet i bransjer som de ikke mestret. Så det ville nok ikke være særlig lurt av f.eks. Hydro og Statoil å kaste seg inn som nye aktører i et marked der det ikke engang er plass til de eksisterende aktørene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei !

I Sverige har SAS fått konkuranse fra et islansk selskap som heter MD-Airlines som flyr MD-80. De flyr fra Stockholm-Luleå eller Umeå, husker ikke helt. Det var en reportasje om dette på Tv2 nyhetene. De var faktisk et par tusen i prisforskjell mellom MD Airlines og SAS. Kanskje en ide' for det nye selskapet og fly nordover for en bilig penge, alle tre gangene jeg har flydd til Tromsø har det vært helt fullt.

Håper det blir litt mer konkuranse [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Vennlig hilsen

Geir Fjellro Løitegård

[ 25-10-2001: Endret av: Geir Fjellro Løitegård ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi husker jo alle hvordan det gikk med Color-Air.

Tviler på at det lønner seg for Statoil & Hydro å starte eget selskap fremfor å fly med andre, men det får jo tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer aldri til aa bli noe nytt selskap fra Hydro eller de andre store selskaper i Norge.

Det kan hende de kommer til aa true med aa gjoere det, men det er kun ment som skremsel mot SAS, slik at de kan forhandle frem rabattordinger for sine egne selskaper.

Det aa starte sitt eget selskap vil vaere riset bak speilet som de tar frem naar de skal i forhandlinger med SAS.

Det blir nok vanlige forbrukere som maa betale meste, som vanlig.

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Color Air...

Hadde foretningsfolk og andre som ikkje betaler flyreisen selv bruk Color Air til slikt i steden for SAS/Braathen, pga at dei får personlige bonuspoeng, hadde nok Color Air fortsatt i dag.. Hadde dei holdt på kanskje berre en mnd til så hadde nok Braathens måtte tatt inn handklet allerede da..

Så om store selskap starter sitt eget selskap har dei jo "sikra" mange kunder allerede...

oddgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det inte Richard Branson som sa något i stil med att det säkraste sättet att bli millionär är att vara miljardär och köpa ett flygbolag... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske Widerøe hadde litt større fly!!! [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Da hadde det vært mye morsommere ( tenk om de kjøper en Airbus380 i aå 2008??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...