Gå til innhold

Hvor skal jeg begynne?


Frank Engdal

Anbefalte innlegg

Heisann.

Går ut ifra at spørsmål som dette dukker opp titt og ofte på flightsim.no's forum, men jeg spør nå likevel: Hvor skal/bør en fersking, som selvfølgelig skal ha det gøy men også realistisk, begynne?

Diffust nok det tenker jeg. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Fra før har jeg sporadisk erfaring fra simulatorer som Jane's F-15, Jane's F/A-18, Falcon 4.0, Longbow, MiG Alley osv - med mer eller mindre suksess. Men, har etterhvert kommet frem til at jeg har lyst til å begynne å fly "for real." Med null erfaring fra tidligere MSFS går jeg nå til innkjøp av FS2002 så snart det er å finne i butikken og kaster meg ut på dypt vann.

Jeg har kraftig nok PC, en god (imo) Saitek X36 HOTAS kombinasjon og er klar for å fly. Som ekte Trondheims gutt tenker jeg Værnes må være en god startplass i et trenings-småfly av en eller annen art. Må selvfølgelig gå gjennom det som finnes av trenings scenarier i FS2002, og i tillegg lese gjennom alt det interessante stoffet på http://www.oy-sim.dk/oy-sim.htm" TARGET=_blank>OY-SIM som jeg fant via et annet emne. Andre anbefalte nybegynner sider derute?

Hvor erfaren må man være for å bli med i en "virtual airline"? Flyr de fleste omsider online/offline? Alt av forslag og tips til denne diffuse rablingen mottas med takk. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er realisme du er på jakt etter, har du absolutt et godt utgangspunkt i FS2002!!!

La meg i tillegg anbefale Wilco's Boeing 767-300 - det beste og mest realistiske panelet som er tilgjengelig på markedetet! Les mer her:

http://www.wilcopub.com/nonfls/intro.htm"'>http://www.wilcopub.com/nonfls/intro.htm" TARGET=_blank>http://www.wilcopub.com/nonfls/intro.htm

Mvh -- Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Frank!

Jeg kan nesten love deg at du kommer til å bli bitt av basillen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Har ikke tid til å skrive mer enn dette:

Prøv http://www.vnoaf.org/" TARGET=_blank>Virtual Luftforsvaret. Der trenger man ikke å være noe erfaren, men man lærer etterhvert. Vi flyr mange spennende oppdrag, både online og offline.

Det er jo morsomst å fly online, da! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Ta en titt på http://www.vatsim.net/" TARGET=_blank>VATSIM. Der kan du melde deg inn. I tillegg bør du se litt på http://www.vaccn.org/" TARGET=_blank>VACC Norway. Dette er den norske avdelingen av VATSIM.

http://www.ivao.org/" TARGET=_blank>IVAO er et alternativ til VATSIM. Personlig foretrekker jeg VATSIM(flest online), men du får velge selv.

Du vet hva å fly online er, eller...?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens!

Takk for alle svar. Har så vidt rukket å gløtte på IVAO Norge, Virtual Luftforsvaret og VACC Norway. Må bare si at jeg er imponert over hvor omfattende MSFS miljøet virker å være bare i lille norge [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] - for ikke å snakke om alt det andre der ute! Man kan jo bli sittende foran skjermen i månedsvis.

Foreløbig printer jeg så blekket spruter fra flyveskolen på oy-sim.dk - for deretter å sette meg i god-stolen med en kopp te og lese. Deilig tidsfordriv når det er mørkt og kaldt ute. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

quote:

Opprinnelig postet av Mathias Tangvall:

Og hvis du vil lære fort dette med å navigere riktig, flytrafikk kontroll ATC og komme inn i et meget realistisk miljø,

Ja, det er dit jeg omsider ønsker å komme. Jeg ser for meg selv som en, hva var det de kallte det?, bush-pilot - med kartet på fanget og hodet på stilk for å holde tritt med hvor i all verden jeg er. Hva slags tilleggsutstyr brukes/er nødvendig, utenom det som følger med simulatoren, for å få en rikest mulig opplevelse fra børjan til slutt ifm en flytur fra A til B?

Anngående FS2000 Pro så kunne jeg veldig gjerne tenkt meg å kjøpe bare manualen som du nevnte Rune. Hele sulamitten blir litt dyrt når jeg i tillegg skal kjøpe FS2002 Pro i begynnelsen av november. Er det faktisk mulig å kjøpe bare denne manualen noe sted?

quote:

Opprinnelig postet av Eirik Hovland:

Jeg kan nesten love deg at du kommer til å bli bitt av basillen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Håper virkelig det. Vel, jeg har jo ikke FS2002 ennå - men det kribler uansett i magen. Dette kan bli gøy. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

PS! Jeg har ISDN, og det skulle vel holde til å fly online når den tid kommer?

Mvh,

Frank

[ 20-10-2001: Endret av: Frank Engdal ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Frank!

Må si det var et flott innlegg! Veldig utfyllende og bra. Hvor er alle de andre som skriver slike innlegg? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Vel, når det kommer til hvor du skal begynne vil jeg si, at nettopp det du sa om å lese det stoffet du kommer over og fly litt småfly er det beste.

Etterhvert som du mestrer, la oss si cessnaen, går du videre til f.esk. Beach King Air flyet (som jeg mener følger med i FS2002 også).

Slik kan du da utvide og utvide til du kommer opp på et høyt nivå. Etterhvert som du mestrer alle flyene innenfor FS2002 kan evt. gå til kjøp av addon's, eller tillegspakker, som da gjør det hele enda mer realistisk. Men, hvis dette er første gangen du kommer til å fly med MSFS vil jeg anbefale deg å ikke kjøpe noe mer enn spillet, og i hvertfall en joystick.

Og hvis du vil lære fort dette med å navigere riktig, flytrafikk kontroll ATC og komme inn i et meget realistisk miljø, må jeg be deg se etter på http://vaccn.org" TARGET=_blank>VACC NorwayHer kan du surfe litt rundt og finne ut hvordan du kan fly online, med massevis av andre like "gærne" folk som meg! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Håper vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann igjen Frank!

quote:

Hva slags tilleggsutstyr brukes/er nødvendig, utenom det som følger med simulatoren, for å få en rikest mulig opplevelse fra børjan til slutt ifm en flytur fra A til B?


Her kommer det nemlig inn noe skjønner du;

1) Du må, til å fly online, ha et tillegsprogramm som heter Squawkbox. Dette er et program som kobler FS2000/98 og etterhvert FS2002 opp mot en server. Fra denne serveren får du real life vær, du dukker opp på ATC sin radarskjerm og du får se alle andre fly som er i nærheten av deg. Squawkbox får du tak i her på FS.no. Ta et raskt søk i filbiblioteket.

2) Du må også være medlem av enten VATSIM eller IVAO (Her vil jeg absolutt anbefale VATSIM!!). Dette er de organisasjonene som holder serverene. Medlemskapet er gratis og du får da en egen ID og et eget passord som du logger på med.

3) I tillegg så er det lurt å kunne snakke med flygelederne som evt skal kontrollere deg. Dette gjør du med live voice over internett via et program som heter Roger Wilco. Det kan du finne her

quote:

PS! Jeg har ISDN, og det skulle vel holde til å fly online når den tid kommer?

ISDN holder fint for oppkoblingen, ingen problemer der. Værre er det med regningen=) Blir du først bitt, biter også regningen hardt [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

 

Er det noe du lurer på så ikke vær redd for å spørre. Hvi hjelper deg så godt vi kan. Du kan evt ta og skrive en mail til meg, hvis det skulle være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De timene som følger med i FS2000 er jo kjempe flotte. Der lærer du det meste. Vent litt med å kjøpe FS2002, du burde prøve FS2000 først, for i FS2002 følger det ikke med noe manual. I FS2000Pro følger det med en tykk manual som du kan lære kjempemye av bare ved å lese den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det blir litt dyrt i lange trekk hvis man ikke begrenser forbruket! (det er av egen erfaring), men ca. 2 turer på 2-3 timer er ok pr. uke! (mitt mål!)

Det er mange VA der ute som flyr både online og offline, bla. VNoAF (Virtual Norwegian Air Force), der vi bla. har øvelser osv. samlet så mange som mulig online! Meget fint miljø der! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Online flyging er tingen skjønner jeg. Squawkbox blir vel FS2002 kompatibelt temmelig raskt(?) - så jeg venter litt med nedlastingen.

Da er jeg også blitt medlem av VATSIM. Trenger bare FS2002 utsjekk på et småfly eller to nå så er jeg klar til å gå online. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

quote:

Hehe, ja det blir litt dyrt i lange trekk hvis man ikke begrenser forbruket! (det er av egen erfaring), men ca. 2 turer på 2-3 timer er ok pr. uke! (mitt mål!)

Må bli noe i den leia ja. Et par/tre koseturer i uka på sene ettermiddager og kvelder.

quote:

Det er mange VA der ute som flyr både online og offline, bla. VNoAF (Virtual Norwegian Air Force), der vi bla. har øvelser osv. samlet så mange som mulig online! Meget fint miljø der! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

VNoAF ser interessant ut, men ikke så mye newbie info (som jeg kunne finne ihvertfall). Må man gjennomføre trening med SAAB Safari først? Får man velge hva man vil fly? Uansett, dette blir litt frem i tid. Må vel ha noen timer med Cessna først. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Glemte en ting: Bruker dere kart som ligger i selve simulatoren, eller får man kjøpt forskjellige karttyper til navigering? Hvilken skala brukes?

Mvh,

Frank Engdal

[ 21-10-2001: Endret av: Frank Engdal ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Da vil jeg få lov til å reklamere litt for Escape VA som jeg mener er muligens det beste VA ute pg går. Det lar deg fly over 1000 destinasjoner i verden og du kan logge deg på squawkbox med flightkoden din som callsign og ikke IDen din (som er meget urealistisk!!)

Der starter du også ut med et lite fly, et Fokker 50, og jo flere timer du logger, jo større fly kan du oppgradere deg til.

Se her for mer info; www.escapeairlines.com.

Jeg, som også er kontroller i Norge, bruker AIP kart. Dette er de kartene som utstedes av Luftfartsverket og fåes kjøpt for 400,-.

Husker dessverre ikke linken for øyeblikket, men det kan sikkert andre hjelpe deg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Det er nok ikke noe Saab Safari i VNoAF,- så jeg vet om! ;-)

Du starter rett på med en C130H Hercules, og deretter når du stiger i poengene, får du fly bedre og raskere fly! (Først flyr du Hercules, når du da får 100 poeng, blir det P3C Orion osv..mot Jet Falcon, F16/F14 osv...Du kan også ta utsjekk for Helikopter når du blir sersjant (300 poeng))

Hvis du går inn og titter på "flyparken" finner du ut hva du må ha av poeng og grad osv...

Du får tildelt oppdrag som må utføres og registreres for at du skal få flre poeng, og av og til legges det til div., øvelser osv. som utføres online på VATSIM. (For oppdrag som utføres online får man 5 poeng ekstra,..)

(når man kommer opp til å fly jagerfly og helikopter må man ta utsjekk for disse!)

 

Hvis det er mer du lurer på kan du sende mail til meg på: stsandn@online.no ...

Når det gjelder kart er det vel alt fra det som ligger i FS`en til FSNAV og fysiske kart. Ikke noen spesiell målestrokk som jeg vet om... ;-) ;-) [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kart info. Får forhøre meg litt rundt i tillegg. Kommer definitivt til å ta kontakt når jeg har spørsmål. FSNavigator blir sikkert et glimrende hjelpemiddel. Leste at v4.5 skal bli FS2002 kompatibel og være klar om ca. 4 uker. Men, nok planlegging - må jo lære meg å fly først.

Og forresten - ser frem til min første Herkules takeoff med jatoflasker. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Mvh,

Frank Engdal

[ 22-10-2001: Endret av: Frank Engdal ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Husker dessverre ikke linken for øyeblikket, men det kan sikkert andre hjelpe deg med!

Tja, her: http://www.norskaero.com/pub/

Du bør få med deg alt du kan av gratiskataloger, så er det bare å sette i gang med bestillingene. Gå også inn på http://www.nakshop.no/ velg kart. Anbefaler ICAO-norge (3 stk, 180.- per stk men er stooore), godt nok til VFR i simulator, og det blir ikke så mange kartblad.

Instrumentkart kan vel hentes her fra siten, bruk disse først en stund før du bestiller AIP Norge.

I første omgang, _før_ du har falt totalt for for simming, vil jeg kanskje anbefale å bruke NAF veibok isteden, kombinert med map-view i simmen for frekvenser. Ikke hopp i det i blinde, men ta tiden det hjelp. Alt en skulle hatt, kan fort bli dyrt - nakshop er ikke akkurat billigst i verden.

Eller er det bare å lese alt en kommer over på nettet, fra aopa som har masse fine artikler innen flygning, til mer gjennomførlig teori som see how it flies, og siter med beskrivelser av lengre turer. Det blir for mye å liste opp alt som finnes [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg synest at Virtual Coast Air er et feldig fint VA. Har selv planer om å melde meg inn i det. For å bli med må du først besvare en teoritest. Klarer du den, må du ta en praktisk test. Du finner mye stoff på hjemmesiden visst du er ny, adressen er www.virtualcoastair.com

Lykke til! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er kjekkest med IFR flyging, med kart og navigere via VOR til VOR og NDBer. Det jeg derimot savner er innflygningskart til flyplassene i Norge, og jeg ønsker å kjøper disse.

Jeg blir forvirret med alle forkortelsene som nakshop bruker, og jeg lurer på hva jeg skal bruke. Siden de bare er til Flightsimming trenger jeg ikke oppdateringer.

Det jeg har i tankene er noe lignende det som følgte med Airbus 320 spillene som kom ut for en del år siden.

Jeg ønsker å kjøpe Innflygningskartene og samle de i en perm.

Dersom dere ikke kan hjelpe meg, hadde det hvert til stor hjelp om dere kunne gi en kort forklaring til de forkortelsene nakshop bruker.

mvh

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...