Gå til innhold

Cleared to land i USA


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

Jada, i USA gir man cleared to land sålenge det er nok spacing mellom hvert fly, altså hvis det er mer enn 3nm fra det første flyet til det neste, kan man gi fly nr 2 cleared to land.

 

På JFK så er det så mye traffikk at man sender avgårde fly på både 22L og 22R uten problemer, så lenge det er nok separasjon.

 

Det er ofte man hører, "DAL123 caution wake turbulence you're following a boeing 747 on a X mile finale. Runway 22L, as number 5 winds 220@5 you are cleared to land."

 

Står mye om det på ICAO bl.a.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være 3 miles separasjon mellom flyene, så lenge flyet bak har flyet foran i sikte eller tårnet har begge flyene i sikte og tilstrekkelig separasjon opprettholdes, og så lenge det ikke er 2 fly på rullebanen samtidig så går det bra. F.eks. fikk jeg lov til å snike inn min C172 mellom 2 jet'er med 4 miles separasjon siden jeg hadde begge flyene i sikte og tårnet her kjenner meg og vet at jeg kan være effektiv. Fly kan også ta av etter at du har fått landingsklarering. Jeg har også fått beskjed om at "sufficient spacing provided" når et annet fly har befunnet seg på andre enden av rullebanen når jeg skulle lande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. fikk jeg lov til å snike inn min C172 mellom 2 jet'er med 4 miles separasjon siden jeg hadde begge flyene i sikte og tårnet her kjenner meg og vet at jeg kan være effektiv.

 

Det hørtes veldig tett ut :), min "rekord" var nummer 5, cleared to land. I Norge går det vel ikke an å få mer enn nr 2, og da kan ikke nr 1 være lenger ute enn terskelen egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes veldig tett ut :)' date=' min "rekord" var nummer 5, cleared to land. I Norge går det vel ikke an å få mer enn nr 2, og da kan ikke nr 1 være lenger ute enn terskelen egentlig.. [/quote']

 

Det ble ganske tett ja, landet 4-5 sekunder etter at første jet'en svingte av med en short field landing så jeg kunne svinge av på første taxebane og kunne snu meg og se nestemann komme inn like etter :). Har også hørt #5 noen ganger, og det er jo også interessant når flere rullebaner er i bruk. Jeg tror kanskje den mest interessante flyplassen med flere rullebaner hvor jeg har vært er Colombia, SC. Der har de ofte kryssende rullebaner i bruk samtidig, og man kan få "cleared to land runway 5, number 3, follow B737 on 4 mile final runway 11. Blir vanskeligere å time det.

 

Men så skal det være sagt at vi har en fordel i cessnaene da vi kan variere farten mer og benytte hele normal speed range under approach, kan fly approachen i 120 knop eller 60 knop, og kan svinge "finale" over rullebanen eller langt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en av gutta i tårnet her, han mente han kunne klarere en annen til å lande selv om banen er "occupied", så lenge han har minst 3000fot separasjon mellom flyene...

 

En annen interessant observasjon var at de anser flyet for å være clear of rwy så fort halepartiet er på utsiden av rullebanens kantlinje. Altså trenger flyet ikke ha passert hold short-bars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen interessant observasjon var at de anser flyet for å være clear of rwy så fort halepartiet er på utsiden av rullebanens kantlinje. Altså trenger flyet ikke ha passert hold short-bars.

 

Det märkte jag i Sydafrika också. Var det 5-6 flyg på final så fick man "expect late landing clearence" och så var hjulen på backen _precis_ när det andra planet taxade av banan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en av gutta i tårnet her' date=' han mente han kunne klarere en annen til å lande selv om banen er "occupied", så lenge han har minst 3000fot separasjon mellom flyene... [/quote']

 

Det stemmer nok, og fraseologien de bruker her er "Sufficient spacing provided" elns. Har bare hørt det ved noen få anledninger. Hender også ofte at dem gir takeoff-klarering til et fly før jeg har komt meg av banen etter landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Betyr rett og slett at man skal gjøre en "vid" base og gjøre den størst mulig, altså ikke svinge mer enn 90 grader fra downwind og ikke svinge finale før en må, og jeg pleier ofte å sakke av farten også om jeg ser det nødvendig for å få opp flere fly før jeg lander.

 

2) Her høres det ut som flyet gis vektorer som krysse localizeren og ATC ønsker at han skal fortsette på vektorene for spacing, og piloten kan forvente vektorer tilbake til localizer når tilstrekkelig seperasjon er oppnådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...