Gå til innhold

Flysikkerhet på NRK1


Bjørn R. Nyberg

Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Vidar Øverli:

Teknisk ansvarlig i SAS'øverste ledelse, Marie Erhling,i en time hvor hun forklarte disse episodene fra SAS'ståsted. De viste vel ca.fem sek.av dette,hvor hun ble avbrutt i to av dem.

Satt du og overhørte intervjuet?

En kaptein ble intervjuet (nevner ikke sted og navn...)hvor han rettet flengende kritikk mot SAS.Det sies ingen ting om at han først etter å ha trottlet ned en død motor,gjør det samme med motor nr.2.Hvorfor gjorde han det?

Visst fortalte han at han testet begge motorene på den måten du nevner.

Det sies ingen ting om at han satt mer eller mindre paralysert i Cockpit,og hvor en tredje SAS-pilot som var pax,skjønner at noe er galt,går fram i Cockpit og sørger for at de kom seg ned på et vis som førte til 0 tap av liv.

Var du også i cockpit? Du er sannelig allerstedsnærværende.

Man kan si at episoden hadde vel mer enn paralysert de fleste av oss,men mitt poeng er at dette er sider ved saken som NRK burde se seg tjent med hadde fått en plass i innslaget,slik at vi unngår denne noe overdrevne "slaktingen" av SAS'sikkerhets/kvalitetsnivå.

Det var ikke NRK som laget programmet. Det var produsert i Danmark!!

Men dette innlegget fører vel igjen til at jeg får på pukkelen for et blåøyd forsvar av SAS.

Det må du da skjønne at du får. Skal du slenge ut påstander, så bør du først ha sørget for å ha sett programmet. Det virker ikke som du har nettopp det. Og HAR du sett programmet, så burde du uansett fortalt hvor du har alle "opplysningene" dine fra. Kanskje DA hadde man trodd deg.

Jeg har mang en gang vært rimelig forbauset og ristet på hodet av alle som lar seg tirre av innlegg i dette forumet. Nå gikk altså jeg på den limpinnen. Så vær så god og harselér. Jeg regner med jeg får på pukkelen, jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel på pukkelen av de som ikke vil se kritikk av SAS her Ivar, men jeg er selvsagt helt enig med deg.

Det blir ofte kniving i diskusjoner her fordi vi alle kommer med påstander, ikke meninger. Da blir alltid noen provosert.

Jeg blir litt provosert av Jørgen Toll's innlegg her, for det virker som han vil frem til at dette tv-programmet bare er løgn...og at det bare er fagfolk i selskapet som vet sannheten.

Men når det gjelder SK751-ulykken så tror jeg kun på en person, nemlig kaptein Rasmussen. For i motsetning til ham så var ikke SAS-ledelsen ombord i flyet. Iflg Rasmussen så unnlater ledelsen å informere ham om flyets ATR-system, noe som var den direkte årsaken til ulykken. Han sa at han kunne ha landet flyet om han selv hadde kontroll med throttlene.

Her er altså SAS-ledelsen direkte ansvarlig, noe som i aller høyeste grad er kritikkverdig. Så jeg synes nok at Hr.Toll bør erkjenne at denne dokumentaren absolutt trykker på en øm tå i SAS.

Det virker som at all kritikk av flysikkerheten i selskapet skal avfeies for enhver pris, det gir på ingen måte tillitt fra kundene. Derimot åpenhet og innrømmelser at feil som direkte svekker sikkerheten (bevisst eller ikke får vi aldri vite) er begått, og at ledelsen forsikrer at slike feil aldri skal gjenta seg, vil gjenvinne tillitten til SAS som et trygt og sikkert flyselskap.

Men inntil det kan jeg garantere at mange foretrekker Braathens. Jeg vet mange er skremt av at flysikkerheten i SAS har vært under kritikk i en årrekke, men ledelsen bare fortsetter å kjøre i feil spor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva som blir skrevet på dette forumet tror jeg neppe det får noen som helst innvirkning på hva som blir gjort i SAS eller andre steder.

Skjønner ikke hvorfor noen gidder å bruke så mye energi på å krangle om dette her inne, hvorfor ikke heller kontakte flyselskapene med konkrete forslag til forbedringer når dere er så engasjert?

[ 29-09-2001: Endret av: Arne Nygård ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tore:

"Men sammenlign dødstallene i flytrafikk sammenlignet med hva som helst annet, de sier alt."

Ja, som jeg skrev i et annet innlegg på sidene her, så hadde vi tilsammen ca 1000 omkomne i ulykkene med Scandinavian Star, Estonia og Sleipner. Disse ulykkene skjedde innenfor en 10-års periode.

Tenk hvis det var 1000 døde i flytrafikken i skandinavia i løpet av 10 år, hadde vi turt å fly da?

[ 29-09-2001: Endret av: Rune Hagen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Helge og dere andre debattanter, SAS-tilhengere og motstandere.

Skal dere diskutere spesifikke luftfartshendelser anbefaler jeg dere å finne nødvendig bakgrunnsinformasjon hos http://www.aaib-n.org/index.html" TARGET=_blank>Havarikommisjonen for Sivil Luftfart hvor rapporter fra norsk territorium er offentliggjort, før dere ukritisk stempler sikkerheten til SAS som elendig, ene og alene på bakgrunn av media sin fremstilling av saken.

Registreringer, flytype og teknisk informasjon er tilgjengelig påhttp://www.sasflightops.com/" TARGET=_blank>SasFlightOps Her kan dere også finne finne mye fakta fra sikkerhetsrelaterte temaer.

Jeg tviler på at media er ute etter å

lage skandaler som blir påstått på dette forum, men et grundigere arbeid kunne nok ha vært gjennomført når en skal belyse et så alvorlig tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

SAS er skvip, lenge leve Braathens!!

Helge har et poeng... Det finnes SAS-patrioter her..

Det han ikke skjønner er at han selv og flere andre ser seg blind på grave frem dritt om SAS, fremfor å faktisk heller legge litt tid i å se på de selskapene de mener er trygge.

Helge: Hadde du hatt bekjente i Braathen så hadde du sikkert valgt å kjøre bil når du skal reise... Problemet er jo nemlig at nå har media hengt seg opp i SAS, og da prøver de febrilsk å grave frem hver eneste lille filleting de kan finne, og gjør så store salgstall ved å lage 5 høner av ei fjær...

Mange her fikk sikkert med seg dokumentaren som gikk på tv'en om fulle BA-piloter på nighstop, eller reportasjene på 60-minutes om amerikanske flyselskaper som kjører pilotene sine på så lange vakter at de sitter foran og sover...

Tror dere ærlig talt at alt er så mye bedre alle andre steder???? Tror dere virkelig at SAS er det eneste selskapet som skraper opp fly eller gjør feil???

De andre selskapene er ikke bedre enn SAS, dere har bare ikke hørt om det ennå.... Det er rett og slett enklere for de selskapene som er mindre enn SAS å holde ting innenfor sine egne 4 vegger...

Synsing er en ting, men så mye usakligheter (basert på manglende kunnskap om emnet) som man finner på diskusjoner om flysikkerhet her, skal man jaggu lete lenge etter...

 

Dette blir mitt første og siste innlegg i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nå har jeg akkurat sett programmet, og det er en ting som slår meg. Det er ikke akkurat dagsaktuelle hendelser/ulykker det snakkes om. Man kan selvfølgelig grave i det som skjedde for både 10 og 15 år siden, men disse sakene er for lengst gransket av de rette myndighetene, og tiltak er iverksatt for å forhindre at noe lignende skal hende.

Når det mangler uttalelser fra personer som arbeider i selskapet i dag, så skyldes det kanskje at man ikke finner noen som kjenner seg igjen i den "virkeligheten" som presenteres i programmet? Eller ville slike uttalelser ødelagt "effekten" av programmet?

En som var flygesjef i 1993? Og så da? Kritiserer han sitt eget arbeid på den tiden, eller hva er det han egentlig mener?

Med all respekt for Gottrørakapteinen, men han har da ikke vært i en cockpit de siste 10 årene?

Dette minner fælt om spikersuppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Rune Hagen:

Opprinnelig postet av Tore:

"Men sammenlign dødstallene i flytrafikk sammenlignet med hva som helst annet, de sier alt."

Ja, som jeg skrev i et annet innlegg på sidene her, så hadde vi tilsammen ca 1000 omkomne i ulykkene med Scandinavian Star, Estonia og Sleipner. Disse ulykkene skjedde innenfor en 10-års periode.

Tenk hvis det var 1000 døde i flytrafikken i skandinavia i løpet av 10 år, hadde vi turt å fly da?

[ 29-09-2001: Endret av: Rune Hagen ]

Vi har ca. 3000 døde i trafikken i løpet av 10 år, men vi kjører fortsatt bil.

Og vi kjører bilen vår ombord i skip, så vi er ikke redd for det heller.

Tror det skal en del til før folk endrer sine vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Geir Olav Johnsen:

Jeg tviler på at media er ute etter å

lage
skandaler som blir påstått på dette forum, men et grundigere arbeid kunne nok ha vært gjennomført når en skal belyse et så alvorlig tema.

løssalgsaviser som vg og dagbladet, og tv-kanaler lever på seertall. med oppsiktsvekkende nyheter o.l. skaffer de seg nettopp dette. om de ikke lager ulykkene, kan du være sikkert på at de gjør alt de kan for å få en historie til å ble spennende og interresant. og av de nyhetene som ikke er så veldig spennende og interresante er de nødt til og overdramatisere for å få folk til å kjøpe avisene. dette kommer særlig godt fram i agurktida, når store oppslag blir lagd om absolutt ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Jeg blir litt provosert av Jørgen Toll's innlegg her, for det virker som han vil frem til at dette tv-programmet bare er løgn...og at det bare er fagfolk i selskapet som vet sannheten.

Har jag klarat att provocera dig Helge..? Det var ju inte meningen! Ställer du upp till debatt så måste du ju vara beredd att debattera...

Fråga gärna anställda i andra bolag om vad de tycker om medias fokusering av SAS... Du kommer att finna att inte bara SAS anställda fnyser av det.

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Men når det gjelder SK751-ulykken så tror jeg kun på en person, nemlig kaptein Rasmussen. For i motsetning til ham så var ikke SAS-ledelsen ombord i flyet. Iflg Rasmussen så unnlater ledelsen å informere ham om flyets ATR-system, noe som var den direkte årsaken til ulykken. Han sa at han kunne ha landet flyet om han selv hadde kontroll med throttlene.

Her er altså SAS-ledelsen direkte ansvarlig, noe som i aller høyeste grad er kritikkverdig. Så jeg synes nok at Hr.Toll bør erkjenne at denne dokumentaren absolutt trykker på en øm tå i SAS.


Ja Helge... Detta visar din brist på insikt. Detta kan jag inte klandra dig för eftersom det är helt omöjligt att ha den insikten om man inte är i branchen. Jag försöker bara visa på en annan verklighet än den som Media visar.

Ang. SK751 så kom haverikommisionen till en annan slutsats än Rasmussen. Is, i de mängder som det var frågan om här, ödelade motorerna.

Absolut fel att man inte dokumenterat installationen av ATR på detta flygplan! Helt enig! Detta fick också SAS på tafsen för i HK:s rapport (altså inget som media lyckats avslöja). Men det var inte ledelsen i SAS som undanhöll denna info! Du kan inte tro och påstå något sådant även om det är ledelsen i ett bolag som är ytterst ansvarig. Detta misstaget skedde på en betydligt lägre nivå. Igen inget som du kan veta något om eftersom du inte är insatt i SAS bolags struktur.

Du är ute på ett korståg mot SAS Helge... Av vilka orsaker vet jag inte!? Du klagar på SAS sätt att hantera säkerheten till sina passagerare och anställda, men du vet inget om hur man arbetar för att uppnå detta.

Miljöet i SAS är tillrättalagt så att ett gott säkerhetsarbete gynnas. Det betyder inte att SAS anställda aldrig gör fel! Självklart sker misstag och fel! Istället för att racka ner på detta och kräva huvuden på fat så lär man av det och går vidare...

Myndigheterna har full insikt i flygbolagens dokumentation och rapporter. I SAS fall, som ägs av 3 olika nationer, så arbetar man med 3 lands myndigheter. Därför har man bildat STK (Statens Tillsyns Kommision) som ett mellanled mellan SAS och de 3 ländernas myndigheter. ALLT detta sker för att höja säkerheten för alla inblandade.

Säkerheten kan alltid bli bättre! Det är också det mål man arbetar mot.

Jag tycker det är fruktansvärt synd att folk ute i stugorna som får sin verklighet serverad av TV och tidningar sitter igen med en känsla av att det skulle vara farligt att flyga med SAS... Det är det inte!

Jag har också en inre förhoppning att SAS kanske lättar på sin policy att inte möta sådana påhopp från media. Lite information skulle vara på sin plats. Men det skulle väl bara tolkas som lögner och skadekontroll eftersom det kommer i efterhand.

Jag kan bara visa till statistiken. Men den får jag ju kastad i ansiktet direkt eftersom alla har ju kunnat läsa om alla "nödlandningar" och incident rapporter i tidningarna i sommar. Men folk ägnar inte en tanke åt att alla dessa rapporter faktiskt visar ett flygbolag som tar sina problem på allvar. Man tar sina indikationsfel på allvar, man chansar aldrig! Och man rapporterar allt som händer till behöriga myndigheter, så att media kan rapportera om det efter att ha läst de offentliga handlingarna (som kanske inte blir så offentliga i framtiden dessvärre).

Jaja! Nu har jag fått nog av att tala för döva öron (skriva för blinda ögon är väl kanske en bättre liknelse [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] )

Hade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser hva du skriver Jørgen...så ditt engasjement er ikke bortkastet, regner med det lange innlegget ditt først og fremst var rettet mot meg.

Javel kanskje jeg har gått litt langt i min kritikk av SAS.

Får heller begynne med blanke ark da, passer jo greit siden det også er et nytt styre i selskapet...som forhåpentligvis jobber for at sikkerhet har høyeste prioritet.

Så får jeg bare ønske ledelse og ansatte lykke til videre, og håpe at SAS fremover ikke blir sikkerhet? men sikkerhet! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...