Gå til innhold

I don't get it!


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned FSInn og Copilot. Konfigurert etter beste evne. Igjen slår disse ut LVL D 767'en, men det er ikke det jeg er ute etter nå.

 

Man kobler på og skriver inn navnet. Og så? Dersom jeg står på en flyplass (jeg valgte Vigra for ikke å forstyrre noen), kan man da file flightplan? Hvor går den? Det er tydeligvis ingen i tårnet, ei heller får man noen kvittering fra noen.

 

Når Vigra ikke er bemannet, kan jeg da bare ta av og fly mot Oslo?

 

Hvilke frekvenser bruker jeg og hvordan ser jeg om de forskjellige posisjonene er bemannet. Skal jeg kalle opp på Vigra tårnfrekvensen? Hva er 122,8, en slags general purpose frekvens? Når brukes denne?

 

Dette er klart verre enn å fly RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er klart verre enn å fly RL

Da lurer jeg på hvor du flyr in real altså... :crazy:

 

122.80-Unicom

Som du er inne på. En general purpose frq,som brukes der det ikke er bemannet noe ATC. Er da vel slik in real også om man flyr VFR.

Så tune Unicom,send FP og den er registrert i Vatsimnettverket. Meld så på Unicom dine intensjoner og møter du på ATC senere,kan jo de da se FP du har sendt tidligere,hvilket alle andre piloter kan også kan(Servinfo eller Vroute)Værre er det da ikke... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet jeg om tårnet er bemannet? Kaller jeg på unicom eller tårnfrekvensen?

 

Hvem kan høre meg på unicom? En RL frekvens rekker ikke så veldig langt, men på nettet?

 

Servinfo? Vroute? Er dette enda noen addons jeg må laste ned?

 

Og hva er ICAO betegnelsen for en 737? "FSInn" kjente ikke igjen Wilcoen og ba om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse spørsmålene kan besvares på vatsim.org (gå inn på new pilots start here). Å lese brukermanualen til FSINN er heller ikke dumt.

Når Vigra ikke er bemannet, kan jeg da bare ta av og fly mot Oslo?

Ja og nei. På Vatsim er det sånn at posisjoner dekker posisjonene "under" hvis de er ubemannet. Dvs at hvis Vigra twr ikke er på, dekker Trondheim/Bodø Sør Vigra app/twr/gnd/del (hvis gnd og del hadde eksistert på vigra). Så hvis verken ENAL_TWR ENAL_APP ENTR_CTR er online kan du trygt ta av kun ved å melde fra, med text, på 122.8

 

Hvilke frekvenser bruker jeg og hvordan ser jeg om de forskjellige posisjonene er bemannet?

Trykk på ATC i FSINN control panel, der står alle ATC'er som er online i ditt område. Der står også frekvensene du skal bruke.

 

En RL frekvens rekker ikke så veldig langt, men på nettet?
Den rekker så langt som den trenger. En tårnfrekvens kan f.eks rekke 50 nm mens en CTR-frekvens kan rekke 300 nm og gjerne mer.

 

Servinfo? Vroute? Er dette enda noen addons jeg må laste ned?

Du må ikke laste de ned nei, men de er veldig fin å ha for å finne rute og å se hvem som er logget på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, dersom Vigra ikke er bemannet, kaller jeg neste i rekka på deres frekvens eller unicom?

Hvis "neste i rekka" er ENTR_CTR så ja. Da dekker ENTR_CTR del/gnd/twr/app og CTR for alle flyplasser, i dette tilfelle, innenfor Trondheim FIR. Som sagt, bruk de frekvensene som står oppgitt i ATC-vinduet i FSINN.

Ruta produserer FSX selv, og legger den rett inn på FSInn flight plan (imponerende!).

Vel ikke egentlig. Selv om du fint kan bruke disse rutene så er det anbefalt å bruke ruter som du kan søke deg fram til i vroute, hvis du flyr rutefly (SAS,NAX,WIFosv). Dette er fordi disse rutene tar hensyn til angitte SID og STAR for de ulike flyplassene, i tillegg til at det er disse rutene som brukes IRL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk igjen.

 

Det er ikke såå mange ruter å fly fra A til B på i Norge, så FSX får holde for nå.

 

Er det vanlig å kun få opp èn VATSIM server man kan koble seg på?

 

Bruker dere vanligvis VATSIM været, eller eget vær? Jeg har fått advarsler mot å bruke VATSIM vær siden dette kan lage krøll for LVL D 767 (som forøvrig er helt ubrukelig nå pga FSInn).

 

Hvis man velger CAVOK, hvordan koordineres altimeter settings? CAVOK gir 1013, men dette er ubrukelig dersom noen kommer inn med egendefinert/Vatsim vær med en helt annen altimeter setting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst du ikke har en annen værgenerator så bør du bruke VATSIM-været, men jeg anbefaler en værgenerator som f.eks. Active Sky. I Active Sky er det en option du kan krysse av for dersom du ønsker været fra VATSIM-serverne. Dersom du ikke har en værgenerator og ikke ønsker å bruke VATSIM-været bør du i minste bruke FS sin dynamic online weather (vet ikke hva det heter i FSX da jeg ikke har den selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Om de andre har samme texture(Paint ) som deg innstalert......om det er MP du tenker på....om ikke får man en erstattning , dvs standar fly eller det som ligner......hei da---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...