Jon Berg Jørgensen Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg har personlig aldri brukt papirutgaven av before landing checklist, og kommer sannsynelig vis aldri til å gjøre det i single engine single pilot VFR operajoner heller. Bruker heller ikke papirutgaven av line-up eller after landing checklist. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Klart sjekklister skal benyttes også i luften, og tror faktisk det er lovfestet i JAA land også at man skal bruke sjekklistene. I mange tilfeller kan man jo gjøre before landing checklist i god tid før man faktisk kommer veldig nære landingsplassen. I tillegg bør man jo også ha gode prosedyrer, flows og huskeregler som Halvdan nevnte, men når man er ferdig med en prosedyre så skal man lese sjekklisten for den prosedyren for å bekrefte at man ikke glemte noe, og da er det en god teknikk å berøre den tingen som man leser i sjekklisten. Men for all del, det er ekstremt viktig at man klarer å fordele oppmerksomheten mellom å holde utkikk, fly flyet og lese sjekklisten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Berg Jørgensen Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Tenk deg at du klatrer ut, kommer til 500 fot, svinger crossvind, så inn på downwind med 20 knop i baken. Du drar av til passe power og drar opp sjekklista. Du leser og sjekker: primer - in adn locked, magnetos... så passerer du keypoint, så fort går det på det heteste, da kan man glemme å LESEchecklister. Er derimot enig i at man bør bruke den hvis man har tid og jeg kommer til å prøve å få det til. Men i 1000 fot, mye trafikk og en nærliggende rullebane er det mye som kan gå galt hvis man glemmer å fly og se ut mens man leser. Kanskje gjennomsiktige sjekklister hadde vært en god ide, så kunne man lese mens man så ut EDIT: Bare så det er sagt blir vi i Værnes Flyklubb (og på Rørosfly) opplært til å ta before landing checklist på husk, netopp fordi det er ekstremt viktig å følge med på hva flyet faktisk gjør i denne fasen av en flyvning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy A. Helgesen Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 En fin regel er å kunne sjekklisten i hodet, slik at man først utfører punktene ved hjelp av hukommelsen. Deretter kontrollerer man at man har utført sjekklisten korrekt ved å titte på papirutgaven. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Storvig Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Sjekklisten har jeg liggende enten mellom høyre ben og sete(lett å ta fram), eller i kneeboard. Bruker sjekklisten både på bakken og i luften. Holder jeg på å fly circuits har jeg en raskere pre-landing check, det er å begynne fra setebeltet og så nedt til fuel cock og bevege seg oppover mot høyre og sjekke engine gauges, rpm, flaps, og så bevege meg mot venstre mot mixture, throttle, carb heat, og videre mot venstre til jeg når døra, banker på døra for å sjekke at den er stengt, og så sjekke airspeed indikator, attitude, altimeter.. Det får man god tid til på downwind, og man sjekker absolutt alt, funker utmerket og kan påstå at det er umulig å glemme noe da jeg fører fingeren borti alt mens jeg går igjennom. Men har jeg muligheten og tiden, tar jeg frem checklisten og leser høyt ut og sjekker alt som står. Mvh Alex. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon L Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 pattern work er jo en ting, da er det bare aa kjoere gumps gumps gumps gjennom pattern og blaase i sjekklister. Naar man har flighter der man faktisk har tid til aa sette seg selv opp for landing osv boerr alle sjekklister bli gaatt igjennom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Det finnes mange forskjellige metoder, og det er ikke noe fasit. Før landing/etter avgang vil jeg også påstå at det skal mye til å glemme noen av punktene på en C-172 med fast understell, hvor det kun er 6-8 items på before landing C/L og 3-4 items på after take-off (kommer ofte an på modellene) og man beveger seg i et fast mønster. Å kun lese C/L uten å ha pugget alle settingene for de viktigste fasene er mye farligere. Noen kjenner seg sikkert igjen i å bevege tommelen for langt ned på checklisten, og skippe et punkt eller to. Det som er det ideelle, og som også er nevnt, er å pugge C/L for de viktigste fasene. Deretter sette opp flyet etter hukommelsen, og konfirmere med checklisten. Man har aldri så dårlig tid slik at dette ikke er mulig. Det er noen få scenarioer i flyging hvor man virkelig har dårlig tid, og slike scenarioer skal være innøvd, C/L pugget og prosedyrer briefet på forhånd (Engine failure after T/O, missed approach osv.). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.