Andreas Nysveen Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Jeg driver å prøver å hjelpe min søster med en oppgave hun skal skrive på skolen. Hun skal sammeligne et eller annet kjøretøy med F-16. I den forbindelse hadde det vært kjekt å vite litt om drivstoffkostnader pr. time osv. Det som skal sammenlignes er: Materialvalg funksjon Form Kostnad Min far sa at de tidligere fakturerte med 6000 Kr/t, men siden det er noen år siden han var i luftforsvaret, spør jeg her for å være sikker. Dersom noen har noe nyttig informasjon å komme med setter jeg pris på det. Andreas Nysveen. Siter
M E Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Hadde det vært så billig hadde jeg leid F-16 hele tiden En regner vel med en driftskostnad på ca 60.000 kr/t.. En bil er ikke fullt så dyr i drift:) Kan jo regne ut prisen på bilen, bensinforbruk og reparasjonskostnader, legge dette sammen og dele slik at du får timeforbruk. Siter
Kai Dreyer Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Etter hva jeg fikk vite så kostet det ca. 20K å få en F16 i lufta bare. Siter
Jan Peder Nilsen Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Det jeg fikk høre av en F-16 pilot var "Alt fra 50-100K, ettersom hvordan man regner", og med 100 000 kr så er absolutt alt som kan medregnes med, helt ned til lønna til kokkene som lager maten til pilot og mannskap. Derfor vil jeg tro 50-60K er nærmere direkte kostnader per time. Vi fikk vite at luftforsvarets overordnede mål var "Å produsere flytimer", så det er sikkert derfor de timeprisene er så jæ**** høye. Siter
Andreas Nysveen Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Skrevet 20. januar 2008 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg fikk nå vite at samtlige kostnader for en hel time tydeligvis blir feil med tanke på sammenligningen, så det hun er ut etter, er vist nok bare drivstoffutgivter pr. time. Kan dette være nærmere de 6000 jeg sa jeg hadde fått høre om? Siter
Martin Dahl Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Tar jeg ikke helt feil nå så kan det nok stemme at det kosta rundt 6000 kr å tanke en F-16 for 10 år siden. Idag koster ihvertfall Jet A-1 6,20 kr literen på Gardermoen. F-16 med dolly tanker tar vel 6500 liter. (?) Så la oss si at de ligger på en 4000 liter i timen, dvs 25 000 kroner, noe som stemmer bra med Lockheed sine offisielle tall. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Kan sjekke på tirsdag, skal jobbe på F16 avd kjeller hele dagen....il be back Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Kan sjekke på tirsdag' date=' skal jobbe på F16 avd kjeller hele dagen....il be back [/quote'] Det blir et spørsmål om hva man skal ta med i beregningene. Fuel alene? Lønna til personellet som flyr og personellet som skrur? Lista er lang. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Ja da hadde det vært greit å vite tid med forksjellig fuelflow... Jeg vil i alle fall anta at det kan gå med noe mer fuel for en transittur som for en scramble En avgrensning til ren forflytning kunne være en idé... Falcon 4.0 viser 3500-4000 på cruise, men jeg aner ikke hvor realistisk dette er. Siter
Andreas Nysveen Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Skrevet 20. januar 2008 Tusen takk for det Geir Ove. Ja det er bare Fuel Andreas, som jeg fant ut etter at jeg startet tråden, hvis det hjelper kan vi godt ta utganspunkt i fuel brukt når man F.eks bare flytter en maskin fra en stasjon til en annen. Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Hvis vi sier en fuelpris på 6kr så er nok 24-25000kr et greit estimat per time tror jeg. Siter
Martin Dahl Skrevet 20. januar 2008 Skrevet 20. januar 2008 Falcon 4.0 viser 3500-4000 på cruise, men jeg aner ikke hvor realistisk dette er. 4800ppm i 370knop på 28000 fot. ca 85% rpm http://i246.photobucket.com/albums/gg87/martinsdahl/83184912.jpg Siter
Sten Arne Bryde Skrevet 21. januar 2008 Skrevet 21. januar 2008 Jeg har fylt fuel på F-16 i over ett år da jeg tjenestegjorde på daværende 334skv, Fuling er CC Ass sin jobb og dermed en av mine oppgaver. Det varierte litt, men med Centerline tank og vanlig BFM tur på ca 1 time så var det alt fra 4300-4500 liter. Hvis det var vingtanker montert så var det ca 1200 liter mer i snitt. Meste jeg har signa ut på en F-16 var nærmere 8 000 liter. da var det såvitt flyet ville ta av med tre fulle utvendige tanker, 3 CAPAIM-9 + AMA og to bagasjepods som også var proppfulle. Det var absolutt på litern hva den kunne ta. 2X370 USG = 2800 L 1x200 USG = 1100 L + ca 1000 USG/4000 liter intern Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.