Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver å prøver å hjelpe min søster med en oppgave hun skal skrive på skolen. Hun skal sammeligne et eller annet kjøretøy med F-16. I den forbindelse hadde det vært kjekt å vite litt om drivstoffkostnader pr. time osv. Det som skal sammenlignes er:

  • Materialvalg
  • funksjon
  • Form
  • Kostnad
     

Min far sa at de tidligere fakturerte med 6000 Kr/t, men siden det er noen år siden han var i luftforsvaret, spør jeg her for å være sikker.

Dersom noen har noe nyttig informasjon å komme med setter jeg pris på det.

 

Andreas Nysveen.

Skrevet

Hadde det vært så billig hadde jeg leid F-16 hele tiden :)

 

En regner vel med en driftskostnad på ca 60.000 kr/t.. En bil er ikke fullt så dyr i drift:) Kan jo regne ut prisen på bilen, bensinforbruk og reparasjonskostnader, legge dette sammen og dele slik at du får timeforbruk.

Skrevet

Det jeg fikk høre av en F-16 pilot var "Alt fra 50-100K, ettersom hvordan man regner", og med 100 000 kr så er absolutt alt som kan medregnes med, helt ned til lønna til kokkene som lager maten til pilot og mannskap. Derfor vil jeg tro 50-60K er nærmere direkte kostnader per time.

 

Vi fikk vite at luftforsvarets overordnede mål var "Å produsere flytimer", så det er sikkert derfor de timeprisene er så jæ**** høye.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg fikk nå vite at samtlige kostnader for en hel time tydeligvis blir feil med tanke på sammenligningen, så det hun er ut etter, er vist nok bare drivstoffutgivter pr. time. Kan dette være nærmere de 6000 jeg sa jeg hadde fått høre om?

Skrevet

Tar jeg ikke helt feil nå så kan det nok stemme at det kosta rundt 6000 kr å tanke en F-16 for 10 år siden. Idag koster ihvertfall Jet A-1 6,20 kr literen på Gardermoen. F-16 med dolly tanker tar vel 6500 liter. (?) Så la oss si at de ligger på en 4000 liter i timen, dvs 25 000 kroner, noe som stemmer bra med Lockheed sine offisielle tall.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Kan sjekke på tirsdag, skal jobbe på F16 avd kjeller hele dagen....il be back

Skrevet

Ja da hadde det vært greit å vite tid med forksjellig fuelflow... Jeg vil i alle fall anta at det kan gå med noe mer fuel for en transittur som for en scramble ;)

 

En avgrensning til ren forflytning kunne være en idé... Falcon 4.0 viser 3500-4000 på cruise, men jeg aner ikke hvor realistisk dette er.

Skrevet

Tusen takk for det Geir Ove.

Ja det er bare Fuel Andreas, som jeg fant ut etter at jeg startet tråden, hvis det hjelper kan vi godt ta utganspunkt i fuel brukt når man F.eks bare flytter en maskin fra en stasjon til en annen.

Skrevet

Jeg har fylt fuel på F-16 i over ett år da jeg tjenestegjorde på daværende 334skv, Fuling er CC Ass sin jobb og dermed en av mine oppgaver. Det varierte litt, men med Centerline tank og vanlig BFM tur på ca 1 time så var det alt fra 4300-4500 liter. Hvis det var vingtanker montert så var det ca 1200 liter mer i snitt.

 

Meste jeg har signa ut på en F-16 var nærmere 8 000 liter. da var det såvitt flyet ville ta av med tre fulle utvendige tanker, 3 CAPAIM-9 + AMA og to bagasjepods som også var proppfulle. Det var absolutt på litern hva den kunne ta.

 

2X370 USG = 2800 L

1x200 USG = 1100 L

+ ca 1000 USG/4000 liter intern

 

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...