Gå til innhold

>Til dere som jobber med flysikkerhet


Anbefalte innlegg

 

Hei.

 

Har et lite dillemma jeg ønsker å ta opp her på forumet da jeg vet mange her inne er tilknyttet luftrafikken. Jeg ønsker gjerne tips om hva jeg skal gjøre og ikke minst om gjeldende regler.

 

Saken:

 

Kom hjem fra Thailand 30.12.07 etter en reise på over 40 timer. Bagasjen min ble i utgangspunktet sendt til København, men ga beskjed tidligere på ruten at jeg ønsket min bagasje videresendt til Stavanger - uten at et tastetrykk her var nok. Naturligvis ankom ikke min bagasje Stavanger denne kvelden.

 

Var i går 02.01.08 og hentet min bagasje på Stord Lufthavn. Bagasjen var da sendt København - Gardermoen - Stord med Coast Air iht flyplassmannskap på Stord. Jeg kommer hjem, åpner bagasjen og finner alle mine klær mer eller mindre krøllet og lite pent lagt i bagen. Noen har altså vært der.

 

Ikke nok med det, jeg kjøpte to ting i Thailand som jeg valgte å legge i hovedbagasjen. 1 stk flaske med Noni juice og en stk laserpenn type grønn i etui. Begge disse er fysisk fjernet fra min bagasje. Av laserpennen var etui og bruksanvisning igjen.

 

Jeg er overbevist om at dette er tollmyndigheter enten i Norge eller Danmark, men holder en finger på Norge da dette ligner mer deres stil. Jeg har vært i kontakt med tollvesenet i dag (3 forskjellige svar!) og jeg får ingen hjelp. Det skulle visstnok ha vært en kvittering på beslag i min bag ved beslag, men ingenting å finne der(ergo var tollvesenet uskyldig). Jeg nevnte også for dem at en politianmeldelse ville vært å foretrekke da jeg i det minste ville ha visst hva som hadde skjedd. En toller (rød sone Gardermoen) mente bastant at dette hadde skjedd i Thailand, han mente også flyselskapet kunne ha gjort det.

 

 

 

Da blir ett viktig moment her flysikkerheten. Kan noen ta ting fra min bagasje uten å bli lagt merke til kan folk også legge ting i min bagasje. Det kan være sprengstoff og narkotika. Reiser jeg andre veien (->Bankok) med noe av dette i bagen risikerer jeg dødsstraff, alternativt flatspinn mot helvete. Altså anser jeg dette for å være ett grovt brudd på alle gjeldende regler.

 

Jeg har sendt en mail til tollvesenet der jeg truer med politianmeldelse, ikke nødvendigvis for å finne den skyldige, men for å få statistikken på plass. Visst vi som reisende er så utsatt for kriminalitet bør det være dokumentert.

 

....

 

Håper dere kan gi meg en tilbakemelding på hva dere synst og kanskje dele erfaringer på dette. Er det noen som jobber i tollvesenet ønsker jeg dere velkommen til en noe mer behjelpelig samtale.

 

Mvh

 

Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her er forøvrig mailen jeg sendte tollvesenet. Har korrigert fra Stavanger til Gardermoen i siste mail mtp ansvarlig tollregion.

 

.........

 

 

Hei.

 

Ankom Norge etter ferie i Thailand den 30.12.07. Hadde da pga forsinkelser i Bangkok vært innom Moskva, Wien og København før endelig destinasjon Stavanger. Bagasjen var forsinket og ble hentet av meg i dag 02.01.08 på Stord Lufthavn Sørstokken. Det er sannsynlig at bagasjen stoppet i København.

 

Jeg hadde med meg fra Thailand en flaske Nonijuice og en stk laserpenn - begge deler kjøpt i Thailand. Disse kom ikke frem med min bagasje. Juicflasken var borte og kun etuiet var igjen av laserpennen.

 

Jeg anser disse varene for å være min private eiendom og såvidt jeg vet er det lovlig å importere både nonijuice og laserpenner til Norge. Tar jeg feil her tar jeg selvfølgelig selvkritikk, men nonijuicen ble kjøpt av Australiener med egen agent i Norge. Jeg anser mannen som seriøs.

 

Så - jeg vil vite om disse to tingene er fjernet fra min bagasje i Norge. I så tilfelle bør dere henvende dere til Sola lufthavns tollbetjenter som var siste destinasjon for å bringe klarhet i hva som har skjedd.

 

Jeg ser det som usannsynlig at Russiske, Thailandske, Østerikske eller Danske myndigheter skulle ønske å fjerne ting fra min bagasje da denne var på Transit, altså ikke innom de respektives land sine restriksjoner.

 

Jeg håper jeg får svar på denne mailen rimelig fort. Bagasjen min ser ikke ut, min skreddersydde dress er krøllet. Er det ulovlige varer i min bagasje får dere jammen ta det opp med meg gjennom en politianmeldelse. Alt annet er tyveri og forbudt etter Norsk lov! Jeg forbeholder meg retten til å politianmelde Norsk tollvesen visst det viser seg at min private eiendom er fysisk fjernet fra min bagasje.

 

 

Jeg forlanger eget saksnummer, jeg forventer også at dere legger ved kopi til ansvarlig person i Norsk tollvesen.

 

....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Bra, stå på her......som du sikkert har erindret selv, dette med sikkerhet handler mere om sysselsettning en sikkerhet. Det er så mange som jobber med sikkerhet at man ønsker rett og slett ikke at alt skal bli sikkert, for da har de ikke noe jobb lengre......dette er en holdning du kan spore i vegvesnet, tollvesnet,,,etc etc.....et gedigent sosialkontor.i grunn.....nå får jeg sikkert passet påskrevet så det holder her.....men det blir nokk en spennede diskusjon.....he he...ha en fin aften, og synes det er flott at du kjører på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det som usannsynlig at Russiske' date='myndigheter skulle ønske å fjerne ting fra min bagasje da denne var på Transit, altså ikke innom de respektives land sine restriksjoner.

 

 

[/quote']

 

Det er usannsynlig ja, men det er andre enn myndighetene som har tilgang til bagasjen din på Sjeremetjevo. Det var forøvrig en forferdelig routing på den hjemturen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får noe respons på dette Chris, men jeg er redd du aldri får vite hvem som har gjort dette eller får sakene dine tilbake fra den/de skyldige..

 

Det er uansett (også) en forsikringssak, og jeg ville rel. raskt ha tatt kontakt og meldt dem om hva som har skjedd og hva som er skadet/forsvunnet mtp. dekning fra reiseforsikringsselskapet du benytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg nok si meg enig med mistanken din, bor selv ved Svinesund og har selv sett hvordan "småkongene" (politi-wannabe) hånterer ting.

Men et spørsmål: Er det lås på bagasjen din ? Så en dokumentar/skjult kamera, hvordan stuere hadde begge armene dypt inne i kofferter for å nappe til seg ting som kunne være av verdi. Tenker på den krøllete dressen din...to armer har letet rundt i kofferten din, gjennom en liten åpning. Selv om bagasjen er i transit skal den jo fysisk stues i flyet...

 

Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om hva min far til stadighet var igjennom.

Han var sjømann og kjøpte ofte med hjem noen ekslusive leker til meg og min bror da vi var barn.

Ekslusive i den form av at det var leker man vanligvis på 80-tall ikke fikk fatt i i Norge. ("Skreddesydd" cowboy og indianerdrakt til 2 små gutter, og tilsvarende ting.)

 

Min far reiste med sjømannssekk som var låst i toppen.

Og jeg kan trygt si dere det var mere enn én gang den sekken kom ut på bagasjebåndet med en nydelig og snorrett kniv-flenge i bunn.

Og selvsagt manglet ting som hadde lagt høyere oppe i sekken.

 

Men om det var i Norge det skjedde har jeg ingen formening om. Men det var alltid lotto om pappas suvenirer kom med han hele veien hjem.

 

Surt er det uansett.

 

Jeg skjønner i alle fall nå viktigheten av å ha låst kuffert.

Særlig med tanke på, hva om noen skulle putte narkotika i min kuffert, og jeg lander i Thailand.

Bye bye mitt liv i så tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ny dag uten noe svar. Uansett hvem jeg ringer får jeg nye telefonnummere å forholde meg til. En liten trøst var at damen hos Coast Air i Haugesund hadde opplevd det samme selv, da på strekningen Oslo - Bergen - Haugesund. Hun måtte gi opp av samme årsak som nevnt ovenfor.

 

Men skal moderere meg noe overfor Norsk Tollvesen frem til de har konkludert. Jeg oppdaget i går at også parfymen og roll-onen min var borte fra toalettvesken. Paradoksalt nok lå det fremdeles 2 stk billige deodoranter der. Det eneste jeg klarer å se for meg er at muligens Coast Air (eller Cimber Air - Har enda til gode å få noen av dem bekreftet) har valgt å ta denne med som håndbagasje og at sikkerhetskontrollen derfor har fjernet all væske. Jeg trodde uansett ikke at laserpennen utgjorde noen fare. Disse inngår i en del stresskofferter for å si det mildt.

 

Uansett, er dette tyveri vil jeg aldri klare å finne ut av det. Er det sikkerhetskontroll vil jeg heller aldri finne ut av det. Tollvesenet har jeg ikke annet valg enn å stole på. Om jeg får dekket disse tingene på reiseforsikring får vi bare håpe på.

 

Men takker for innslag folkens! Artig å se at det ikke er bare meg med mine holdninger;) For sikkerhetens skyld håper jeg i det minste at det er sikkerhetskontrollen som er skyldig, uten at jeg noensinne har sent bagasjen min som noe annet enn regulærbagasje.

 

Mvh

 

Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...