Gå til innhold

glideflyving A330


Baard C

Anbefalte innlegg

Det høres jo utrolig ut at flyet kunne lande på Lajes flyplass, Azorene etter 18 minutter uten motorkraft!

Lurer på om mannskapet ombord virkelig trodde de kunne komme seg ned helskinnet!

Har dette i det hele tatt skjedd før med et stort fly?

Tenkte jeg skulle trene litt i fsim på dette så får vi se hvordan det går når jeg skrur av motorene........

[image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen ting å skrive om, men om en en dame på 83 år lager bråk ombord slik at de måtte ned for å kaste henne ut av flyet.

Det finnes ikke aldersgrense på om å lage trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Sveinung Helgeland:

Jepp.. en B767 fra Edmonton til Calgary i Canada hadde bare halvparte nav fuel, (pga av omregnings feil fra gallon/pound) og måtte glidefly inn til Winnipeg..Det finnes en dramatisert dokumentarfilm om denne hendelsen som heter "flight 174". Hvilket årstall dette var husker jeg ikke, men mener det var den første B767 i kanadisk tjeneste dette skjedde med . Er en stund siden jeg så filmen, så husker ikke alle fakta..

Bare for å korrigere litt. Årstallet var 1983 og flyet var på vei fra Montreal til Edmonton, men måtte glidefly inn til Gimli utnfor Winnipig som Thomas skriver.

Grunnen var omregnings feil fra pund/kilo. Jeg mener filmen heter "Freefall", men flightnr. er 174 (er ikke helt sikker på akkurat det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Christopher Eriksen:

Bare for å korrigere litt. Årstallet var 1983 og flyet var på vei fra Montreal til Edmonton, men måtte glidefly inn til Gimli utnfor Winnipig som Thomas skriver.

Grunnen var omregnings feil fra pund/kilo. Jeg mener filmen heter "Freefall", men flightnr. er 174 (er ikke helt sikker på akkurat det).

 

Det stemmer selvfølgelig [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Jeg letet litt i vhs samlingen nå netopp og gjett hva jeg fant? joda filmen om "The Gimili Glider" [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Ikke nødvendig å si hvilken film jeg skal underholdes av i kveld [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Baard Christensen:

Har dette i det hele tatt skjedd før med et stort fly?

 


Jepp.. en B767 fra Edmonton til Calgary i Canada hadde bare halvparte nav fuel, (pga av omregnings feil fra gallon/pound) og måtte glidefly inn til Winnipeg..Det finnes en dramatisert dokumentarfilm om denne hendelsen som heter "flight 174". Hvilket årstall dette var husker jeg ikke, men mener det var den første B767 i kanadisk tjeneste dette skjedde med . Er en stund siden jeg så filmen, så husker ikke alle fakta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aktuelle filmen heter " Flight 174 i fritt fall" på norsk, og er sendt på TVN et par ganger...jeg har den på vhs.

Bra laget, bl.a i en 767-simulator. Ja flyet var den første 767'en i Air Canada, men den hadde defekte fuel-gauges [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] så beregning måtte foretas manuelt. Og den beregningen skar seg en smule...

Kapteinen var temmelig [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] pga det nye systemet med fuelberegning men han valgte å stole på teknikeren som mente at det var pumpa inn korrekt med fuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...