Gå til innhold

Noen som har erfaring med BAM (Bottlang)?


Jon Berg Jørgensen

Anbefalte innlegg

Del dem gjerne med oss :grin:

 

Tenker på å anskaffe den som dekker det meste av Europa.

1) Hvor mange permer er det?

2) Hvor mye oppdateringer er det hvor gang?

3) Hvor mange flyplasser i Norge har den med (i forhold til AIP).

4) Kan man bruke den uten å sjekke opplysningene mot noe annet (f eks AIP)?

5) Hvor gode er de super-plastpermene (eller hva det nå het)?

6) Hvor god er selve manualen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra linken Jon:

 

The Bottlang Airfield Manual is a loose-leaf system for the preparation, planning and execution of flights within Europe under Visual Flight Rules. The Manual contains a general section and country related parts with Communications, Meteorology, Regulations, Aerodrome Directory as well as Visual Approach, Landing and Area Charts. The eighteen geographical coverages are updated by a regular monthly revision service.

 

Vi har den på klubben, og når folk ikke har stukket av med individuelle sider i permen så er de fleste flyplasser der.

Vi har kun en perm, så for alt jeg vet er det ikke flere enn det (dekket ihvertfall alt fra Alta til Ålesund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv BAM for Norge og den er veldig fin. Dekker også så mye mer enn AIP' date=' noe som er fint for en som ikke flyr fra en flyplass med rullebane så stor som så. Hva du skal med BAM Europa kan jeg dog ikke skjønne! [/quote']Fly i Australia...

 

Tenkte kanskje det kunne bli noen turer litt lengre enn til Danmark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpe det nå da? Får så å måtte betale for oppdateringer på kart du enda ikke har bruk for? Regner vel også nesten med at du ikke har ubegrensa med midler(noe i hvertfall ikke jeg har) og at du har sett at Norge har utrolig mange flere flyplasser enn de som er AIP(man er ikke ferdig i Norge på en uke for å si det sånn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 5-6 timer vil si nesten bare 5000-6000. På de turene man tar seg råd til hopp ut i Europa vil det vel holde å kjøpe trip kits(som inneholder samme kartene som i BAM). Så det blir vel ikke hverdagskost med utenlandsturer? Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt BAM NAK Norge og kanskje noen M517 kart. Burde holde i massevis i starten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg brukt BAM Norway blittig de siste årene, både i simulator og i virkeligheten. Dette er ett hjelpemiddel som er meget godt egnet for en privatflyger, og inneholder mer enn nok informasjon.

 

Dog finnes det også her noen småfeil som rettes opp jevnt og trutt, en artikkel om dette var i Flynytt for ikke lenge siden.

 

Dette er ett meget fint hjelpemiddel for å se på hvis du skal fly til mindre flyplasser som AIP ikke dekker, eller bruke de som innflygning og bakkekart mens du faktisk er på farten. En ting som en må huske på ved bruk av BAM er at man uansett må sjekke AIP og at man tar kontakt med flyplasseier eller andre som har god lokal kunnskap hvis du skal fly til en ubemannet flyplass. Telefon nummer til disse finnes forøvrig i BAM!

 

Når det gjelder BAM Europe så tror jeg disse permene blir ganske heftige og fulle, og med tanke på å holde disse oppdaterte vil nok dette være litt av en jobb! Hvor mange av plassene nedover Europa har du egentlig bruk for, det finnes egentlig "litt for mange" av de i den forstand at du skal plassere alle i en perm.

 

Slik jeg har forstått det finnes det muligheter for å kjøpe enkeltkart for flyplasser du ønsker i Europa, på denne måten får du litt bedre oversikt over de flyplassene du skal passere, eller lande på ved en evt. landing.

 

Det er flott at man er ivrig i å ta til vingene å utforske andre breddegrader enn våre, men her kommer erfaring inn i bildet! Vi har jo flere skole eksempler fra våre artikkelforfattere i Flynytt som virkelig har lagt ut på stortur, og på tross av høy erfaring har dukket opp uforutsette ting.

 

Men hvorvidt erfaringsnivået bør strekke seg før en europaturne kan vi diskutere ved en senere anledning, flyplassene i Norge vil nok i første omgang være mer enn nok for en fersk flyger! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 3/4 år før du i det hele tatt får begynne å fly småfly med passasjerer ombord Jon?

 

Enig at det kanskje er litt tidlig å begynne å abbonere og betale i dyre dommer for diverse oppdateringer på blekker du tidligst kan forvente å få nyttegjort deg av på rundt kanskje enda 1 år fra nå av.

 

Kjøp gjerne noen 1:500000 ICAO VFR-karter for Europa og sitt å planlegg og se ut noen potesielle spennende ruter du kanskje vil kunne fly når du er moden nok og har erfaring og vilje til å kaste deg ut i dette litt skumle og ukjente.

 

Fly gjerne noen planlagte og interessante turer og ruter i simmen på bakgrunn av kartene du på forhånd har sett deg ut (planlegging er halve moroa med en sånn tur også det da :) )

 

Ellers et land jeg har fløyet endel timer med småfly i er i UK, spesielt i Skottland og oppover mot det skotske høylandet og fjellene der (ikke så ulikt Norge geografisk). Har stort sett bare gode erfaringer med å fly i Storbritannia; selv på større flyplasser behandles man med sitt lille minifly med respekt, forståelse, men også samtidig med en noe "firkantet"/by the book-profesjoalisme som man nok ikke finner like mye av her hjemme. Men det er jo stort sett allright det da, man ønsker vel gjerne å fremstå som bittelitt mer proff enn man kanskje egentlig er.. :whistle:

 

Været er dog ofte et problem der borte med lavtrykk som ofte kontinuerlig rusher inn fra Nordsjøen og gir lav ceiling og tildels mye nedbør og tåke. Mao. ikke VFR-flygerens store drøm! Priser for flyleie og landingsavgifter må man være forberedt faktisk er noe høyere enn hjemme i Norge. Men i de klubbene jeg har vært i kontakt med, er dette forsvarbart med at man kommer til en klubb der flyene av ansatte er klargjort, fyllt opp med fuel og i prinsippet bare er klar for å gjøre en walk around. :)

 

Men med litt tålmodighet er det mulig å samle en del timer og erfaring på å oppholde seg i nærheten av en lokal flyklubb, f.eks. 4-6 dager i strekk.

 

ATC'en er vanligvis veldig hyggelige, men som nevnt ganske så proffe og de forventer du snakker riktig tilbake tildem også. Skottene er gen. et veldig hyggelig folkeferd nåe man først kommer litt inn på de. Gjestfrie og vennlige, men endel (tildels svart) humor må du regne med. :)

 

Ang. litteratur med oppdaterte karter og landingsbaner er det i UK-tradisjon flusst med valgmuligheter, f.eks. UK Rapid Flight Guide (nesten i innelommeformat) eller den litt større UK VFR Flight Guide er veldig bra syns jeg. Selvfølgelig ingen grunn til ikke å følge med i UK-AIP og ikke minst ha gode enroute-karter og at man på forhånd har satt seg godt inn i aktuelle NOTAMS for turen man har planlagt.

 

Det er MYE jagerflytrafikk og -trening (spes. Jaguar og Harriere) nord i Highland-området (særlig rundt Inverness og nedover the Great Glen som er den lange dalsiden som skrått splitter hele Skottland og der Loch Ness renner milevis igjennom). Ofte får du beskjed at de f.eks. er hos deg ila. bare noen sek. (de flyr gjerne veldig lavt), da blir det gjerne litt stress for å prøve å få øye på de, selv om det også går an å sitte å lytte etter dem. Ofte passerer de som noen skudd ganske rett under deg (de har sett deg mot horisonten). Da er det også viktig å Squawke 7000 mode C, for da kan jagerne få deg inn i radarsystemet deres og det hele blir tryggere.

 

Jeg kan i hvert fall anbefale flyging i UK Jon. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er bra du tar tipsene du får av erfarne mennesker til deg da Jon :D

 

Utrolig bra post Halvdan! Kanskje jeg skal dra dit til våren når jeg skal samle de siste 50-60 timene.

 

Det er MYE jagerflytrafikk og -trening (spes. Jaguar og Harriere) nord i Highland-området (særlig rundt Inverness og nedover the Great Glen som er den lange dalsiden som skrått splitter hele Skottland og der Loch Ness renner milevis igjennom). Ofte får du beskjed at de f.eks. er hos deg ila. bare noen sek. (de flyr gjerne veldig lavt)' date=' da blir det gjerne litt stress for å prøve å få øye på de, selv om det også går an å sitte å lytte etter dem. Ofte passerer de som noen skudd ganske rett under deg (de har sett deg mot horisonten). Da er det også viktig å Squawke 7000 mode C, for da kan jagerne få deg inn i radarsystemet deres og det hele blir tryggere.[/quote']

 

Jeg fikk selv beskjed om trafikk en gang da jeg fløy fra Notodden til Torp. Det var i kontrollert luftrom, så jeg squawket mode charlie, men det var usigelig spennende da jeg kikket etter trafikken. Det var en formasjon på tre F-16 på vei til Rygge, og det var neimen ikke lett å få øye på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selv beskjed om trafikk en gang da jeg fløy fra Notodden til Torp. Det var i kontrollert luftrom' date=' så jeg squawket mode charlie, men det var usigelig spennende da jeg kikket etter trafikken. Det var en formasjon på tre F-16 på vei til Rygge, og det var neimen ikke lett å få øye på de. [/quote']

Nei, de er noen ganger tilnærmet helt umulig å se. Ikke bare går det noe inne i h..... fort, men er de lavere enn deg (som stort sett er regelen med alle Jauguarene nevnt ut fra RAF Lossiemouth) er de mot bakken så godt som usynlige. Føles nesten som det beste noen ganger er å bare late som ingenting, hvis du evt. ser dem komme mot deg er det nesten for sent å gjøre noe allikevel. :grin:

 

At man er nøyaktig med høydeangivelsen og har lik og riktig verdi satt i Kollsmanvinduet er nok den beste garantien mot midair i sånne tilfeller. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...