Gå til innhold

A320 spørsmål


Rasmus Spanne

Anbefalte innlegg

Jeg kikket meg gjennom airliners.net i dag og la merke til et bilde av en Air India A320' date=' men så la jeg merke til at hovedhjulene var dobble. :confused:

 

Hva er meningen med det? eller er det bare noe en kan bestille hvis de har lyst?[/quote']

Airbus tilbød dette, for at Indian Airlines (som flyet tilhørte før selskapet ble merget med Air India) kunne operere på mindre gode rullebaner med disse maskinene, og dårlige rullebaner er og var det plenty av i India.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy i forhold til 737? Den er vel lavere?

A32X har ca 30 cm høyere bakkeklaring opp mot buken, men er ca 70 cm lavere fra bakkenivå og opp til toppen av vertical stabilizer.

 

Maskinene skal visstnok ikke være levert slik fra Airbus, en tredjepart skal ha utført modifikasjonen. De maskinene som fikk denne moden har gjennomgått/gjennomgår konvertering til normale MLG (med to hjul.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på bildet så er det en mann ved nesehjulet, han står oppreist og er ikke i nærheten av å komme borti skroget. Når jeg jobba med handling av Norwegian på værnes måtte jeg bøye meg MYE for å komme til inni hjulbrønnen på nesehjulet når jeg skulle sette "lock out pin" jeg klater nesten å stå oppreist inne i brønnen på 737'n mens på 320'n klarer jeg fint å stå oppreist under skroget. så 320'n er nok høyere enn 737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med førsate glimt ligner den på en A330/A310. :grin:

Går det an og få samme modifikasjon til B737?

Hjulene som benyttes med denne moden (på A320en) er en del mindre (over 30cm mindre diameter' date=') men krever likevel at hjulbrønnen utvides noe.

Nå vet jeg ikke helt hvordan området rundt hjulbrønnen på en 737 er bygd opp strukturelt, om det er noen bærende konstruksjon foran eller bak hjulbrønnen el. Men bak hjulbrønnen finner du i alle fall aft cargo hold, og det betyr at du har et pressure bulkhead bak hjulbrønnen, og flytting av noe slikt er neppe trivielt...

Og jeg har heller aldri vært borti at noen slik mod har vært tilgjengelig på 737.

 

rart ville også vært å hevet B737 til A320 høyde og omvendt :crazy:

Om A32X skulle vært senket ville de i alle fall måtte endre engine pylons/motorene, for å ha tilstrekkelig klarering under motorene.

Og for å heve en 737 måtte MLG og hjulbrønnen blitt redesignet, og en ville fått problemer med å få MLG inn i hjulbrønnen... Og så har en vel en keel beam som passerer gjennom hjulbrønnen, midt mellom MLG, og denne er strukturelt viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...