Gå til innhold

Jarlsberg 25-26 August


Kenneth G. Sørensen

Anbefalte innlegg

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Kenneth Vika, står det folk i enden av rullebanen på hangarskip????? Har aldri sett eller hørt det.. Det står jo folk overalt ellers på skipet, men i enden av rullebanen????

Under Notodden airshow som var rett før ferien, landet og tok av en F-16. Det var ikke noe stort problem med parkeringa og sånn... Bare noen folk som måtte passe seg litt for ikke å bli grilla...... [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tore Rasch-Olsen:

Under Notodden airshow som var rett før ferien, landet og tok av en F-16. Det var ikke noe stort problem med parkeringa og sånn... Bare noen folk som måtte passe seg litt for ikke å bli grilla...... [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Nå har jeg aldri vært på Notodden, så jeg vet ikke hvordan den plassen ser ut, men Jarlsberg er ikke akkurat så stor. Om en F-16 skulle takset inn for å parkere så måtte man ryddet hele publikumsområdet for folk, fly, og utstyr. Dette er tross alt en flyplass som er mer eller mindre beregnet for småfly, og kan ikke sammenlignes med f.eks en av kortbane-plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notodden er heller ikke en utrolig stor flyplass,og Viperen stod parkert slik at den hadde fri bane til å taxe ut til runwayen og ta av.

Jeg har da heller aldri vært på Jarlsberg så jeg skal ikke begynne å diskutere med deg om en Viper kan stå der,men..

Kunne man ikke bare ha gjort det slik at Viperen kom først og derfor kunne parkere akkurat der den behøvde å parkere slik at den kunne taxe rett ut??

Selfølgelig kunne man jo ikke parkere masse andre fly bak Viperen men...

Nei jeg vet jo som sagt ikke hvor mye plass som er til rådighet på Jarlsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Vika har rett. Det var antatt at F-16 skulle lande, men pga. av at banen kun er på 800 meter må en 'landing signal officer' stå i enden av rullebanen for å lede flyet ned til touchdown.

Det er ikke mye plass på Jarlsberg, men mer enn nok til en F-16 og flere andre fly. Rullebanen og taxebanene er nyasvalterte så det er ikke noe problem.

Når det kommer til jetblast problemer så er jo ikke det et særlig stort problem. På Notodden gikk det helt greit, og det hadde det antakelig vis også gjort på Jarlsberg.

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På notodden er banen 1400 meter...det er ikke noe problem for f.16 eller dakota. Jeg VET!!!! at flyet skal lande på torp å bli der over natten. mere om det vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

F-16 og Bell 412 bekreftet til Jarlsberg 26.august:

Luftforsvaret har skriftlig bekreftet at F-16 jagerfly fra Bodø kommer til Jarlsberg for oppvisning søndag 26. august. Oppvisningsflyger Trond Ertsgaard ankommer på lørdag for en treningstur over jarlsberg og setter jagerflyet på Torp over natten. Muligens kommer en ekstra F-16 med wingman/observatør i følge med Ertsgaard. Luftforsvaret stiller også et Bell 412 helikopter fra Rygge.

står på Jarlsberg fritids senter sin nyhetside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Martin Kaareng:

Når det kommer til jetblast problemer så er jo ikke det et særlig stort problem. På Notodden gikk det helt greit, og det hadde det antakelig vis også gjort på Jarlsberg.

Enten så har du veldig lite erfaring med jetblast, eller så har du ingen respekt for sikkerhets-avstander...

Mener å huske at "vanlig" sikkerhetsavstand bak en jetmotor på tomgang er enten 125 eller 175 meter. Hvis en F-16 skal manøvrere rundt på de smale takseveiene så kan du nok doble den avstanden da den neppe kommer til å ha så mye tomgang på den motoren...

Ikke undervurder jetblasten fra en jetmotor... Den er både varm og full av sand og småstein....

quote:

Opprinnelig postet av Rune Valestrand:

står på Jarlsberg fritids senter sin nyhetside

Hvor ser du det? Siste nyheten jeg ser der er at de rydder i krattet... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Nei åja se der ja!! "Nyheten" er fra 28 mars.... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Nei da er det ikke rart jeg ikke så den...

Vel hvis den skal stå på Torp så skal jeg nok bort å kikke litt på den... [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

[ 16-08-2001: Endret av: Kenneth G. Sørensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth Vika:

Mr. RampRat: Det hadde selvfølgelig vært mulighet for å rydde modellflyområdet og brukt dette til F16. Det er ikke asfaltert der enda, men det tror jeg blir gjort snart.

 

Selvfølgelig er alt mulig, men da vil jo uansett JFS bryte sin egen regel om at maksimal vekt skal være 5,7 tonn. Såvidt meg bekjent så veier en F-16 7,2 tonn tom....

Jeg har nok ikke noen tro på at det flyet blir å se parkert på Jarlsberg....

Den som lever får se... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo bil, Må bare [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

http://www.dinside.no/page/artf/25882.shtml?f=katnav"'>http://www.dinside.no/page/artf/25882.shtml?f=katnav" TARGET=_blank>http://www.dinside.no/page/artf/25882.shtml?f=katnav http://www.dinside.no/page/artf/25746.shtml?f=katnav"'>http://www.dinside.no/page/artf/25746.shtml?f=katnav" TARGET=_blank>http://www.dinside.no/page/artf/25746.shtml?f=katnav http://www.dinside.no/page/artf/25773.shtml?f=katnav"'>http://www.dinside.no/page/artf/25773.shtml?f=katnav" TARGET=_blank>http://www.dinside.no/page/artf/25773.shtml?f=katnav

Foresten,i USA kaller de Dodge Viper for "Porsche Killer" [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Mvh. Jørgen Hellestø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tore Rasch-Olsen:

F-16 veier 10 tonn tom...............

Ikke i følge de tallene jeg fant, men det kan så være...

Uansett så er det godt over 5,7 tonn...

 

quote:

Opprinnelig postet av Jørgen Hellestø:

Foresten,i USA kaller de Dodge Viper for "Porsche Killer" [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Mvh. Jørgen Hellestø

Det er fordi amerikanerene aldri har akseptert at andre land er flinkere enn dem... Det eneste Dodge Viper er god for er å kjøre rett frem, mens Porsche er svingenes konge... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

Ok det er jo litt trist det,men det er nå sånn det engang er..

Hva med Vampen??

Skal den lande å stå der over natta eller flyr den inn fra Kjeller??

Hvor langt er det forresten fra Jarlsberg til Torp??

tar det lang tid å sykle (har ikke bil sertifikat ennå,dumme norske lover)

hehe, du får iallefall god trening av den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol ja først så skal jeg sykle fra Råde (mellom Moss og Fredrikstad) til Moss og så ta ferja over så skal jeg sykle til Jarlsberg,må bare finne meg et ordentlig kart.

Hehe drar på Lørdag så er jeg vel fremme på søndag [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ,neida jeg rengner med å være fremme på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

Lol ja først så skal jeg sykle fra Råde (mellom Moss og Fredrikstad) til Moss og så ta ferja over så skal jeg sykle til Jarlsberg,må bare finne meg et ordentlig kart.

Hehe drar på Lørdag så er jeg vel fremme på søndag [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ,neida jeg rengner med å være fremme på lørdag.

Kult gjort det.. uten at jeg har egentlig noe greie på hvor lang tid det tar å sykle, så tipper jeg det er like langt fra sandefjord til tønsberg som fra horten til tønsberg. Ser iallefall slik ut fra luften.. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jakob Jakobsen:

er det noen som vet når det åpner?

jeg MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ bare ta meg en tur [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

PS: er det noen som vet hvordan jeg kan enable en sånn "send en email når du har fått svar"-greie?

Kan du ikke bare dukke opp tidlig begge dagene da?

Jeg for min del har planlagt å bruke hele lørdag og hele søndag der borte.. nå er det mest fordi jeg må jobbe, men det er alltid morro å være på en flyplass uansett.. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

Hvor langt er det forresten fra Jarlsberg til Torp??

tar det lang tid å sykle (har ikke bil sertifikat ennå,dumme norske lover)

Fra Jarlsberg til Torp så er det temmelig nøyaktig 25 km...

Jeg skal selvfølgelig til Jarlsberg begge dagene jeg også, og blir det t-skjorte-vær så blir jeg å finne med "Airpics.com" på ryggen... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke FlightSim.no skjorte da Fredrik? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Ja det hadde jo vært noe det, medlemmene på Flightsim.no samles til landstreff...med 200-300 deltakere [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Tror jeg hadde holdt meg unna der jeg...eller møtt opp i rustning.

Forresten er jo halve Stavanger flysimmere, hvorfor er det ingen som tar initiativ til slike treff her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nesten ingen fly intresserte dessverre,det er derfor det er koselig å dra på airshows å møte andre entusiasrer [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Bare irriterer meg litt over de folka som kommer sånn ut over dagen med ungene sine og ungene står og griner og skriker,mens man prøver å nyte showet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth Vika:

Kan du ikke bare dukke opp tidlig begge dagene da?

Jeg for min del har planlagt å bruke hele lørdag og hele søndag der borte.. nå er det mest fordi jeg må jobbe, men det er alltid morro å være på en flyplass uansett.. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Kenneth

joa, har lyst til det, men jeg er bare 16, og jeg bor i asker, så pappa [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] må bli med..... da er det litt avhengig av han om vi kommer til å overnatte der... for å kjøre frem og tilbake begge dagene tror jeg ihvertfall ikke at han gidder....

er det noen der som hvet om det er teltplasser, eller andre billige overnattingssteder i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kenneth Sørensen

Enten så har du veldig lite erfaring med jetblast, eller så har du ingen respekt for sikkerhets-avstander...


Jeg var i Israel denne sommeren på en fantastisk tur arrangert av NAK i samarbeid med International Air Cadet Exchange, hvor vi blandt annet fikk se en Israelsk F-15 scramble. Den takset så nærme oss at jeg kunne ta på vingen! 30-40 meter unna svinget den så jetblasten sto rett på oss. Det ble godt og varmt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] F-15s jetblast er minst dobbelt så kraftig som F-16.

Ikke kom å fortell meg at du vet mer om sikkerhet en Israel Air Force som sto for denne oppvisningen!

Det er helt mulig å arrangere parkeringen på Jarlsberg sånn at ingen blir skadd...

På Notodden var ikke F-16 mye mer enn 50 meter unna når jeg så inn i motoren.

En annen ting, ungdommer der ute mellom 17 og 19 år som er interessert må undersøke dette nærmere! Mer info her:

http://www.nak.no/nak/html/ungdom/iace.htm"'>http://www.nak.no/nak/html/ungdom/iace.htm" TARGET=_blank>http://www.nak.no/nak/html/ungdom/iace.htm

-Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Martin Kaareng:

Ikke kom å fortell meg at du vet mer om sikkerhet en Israel Air Force som sto for denne oppvisningen!

For all del... Men jeg har tydligvis mer respekt for faremomentene enn det de har... Det skal tross alt ikke være nødvendig med en ulykke for at ting skal skjerpes inn...

quote:

Det er helt mulig å arrangere parkeringen på Jarlsberg sånn at ingen blir skadd...

Selvfølgelig er det det, men da uten publikum i nærheten...

 

quote:

På Notodden var ikke F-16 mye mer enn 50 meter unna når jeg så inn i motoren.

Akkurat... Hva hadde så du gjort om en stein fulgte med jetblasten? Dukket? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Sikkerhetsavstander er for å være sikker på at ingenting kan skje...

Det kan gå helt fint å være mye nærmere, men skulle noe skje så ville JFS som arrangør blitt holdt ansvarlig, og slik uforsiktighet er dyrt.

Som kjent så går jo alt helt fint helt til det går galt... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

[ 17-08-2001: Endret av: Kenneth G. Sørensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...