Per-kristian Jensen Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 "Fikk motorhaveri under takeoff, motoren er overhalt for 100 timer siden hos ett firma i Mexico. Taxet tilbake til gate og står nå parkert på OSL. Flammehav bak flyet!" Fra Scanair forum Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 I Scanair-forumet som du henviser til, lurer "Blubird" på hvorfor ingen av nettavisene har plukket hendelsen opp, og har denne funderingen "..men det ligger vel kanskje i at det ikke har med SAS eller Norwegian å gjøre..." Det har absolutt noe å gjøre med N@X - de eier FlyNordic Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 I Scanair-forumet som du henviser til' date=' lurer "Blubird" på hvorfor ingen av nettavisene har plukket hendelsen opp, og har denne funderingen "..men det ligger vel kanskje i at det ikke har med SAS eller Norwegian å gjøre..." Det har absolutt noe å gjøre med N@X - de eier FlyNordic. [/quote'] Da ligger det kanskje i at det ikke har noe med SAS å gjøre... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Per-Kristian: du kan gjerne forandre emnet på dette innlegget, det var nemlig ikke avbrutt avgang. Flyet lettet fra bakken, men landet kort stund etterpå etter en "u-sving" i lufta. Hadde det vært avbrutt avgang, hadde flyet aldri vært i lufta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 I Scanair-forumet som du henviser til' date=' lurer "Blubird" på hvorfor ingen av nettavisene har plukket hendelsen opp, og har denne funderingen "..men det ligger vel kanskje i at det ikke har med SAS eller Norwegian å gjøre..." Det har absolutt noe å gjøre med N@X - de eier FlyNordic. [/quote'] Da ligger det kanskje i at det ikke har noe med SAS å gjøre... Det var egentlig ment som en spøk, men det tok jaggu meg ikke lang tid før en lignende SAS episode havnet på forsidene; http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/05/517243.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Slik da? Når jeg postet så sa ryktene at det var Rejected T/O men men... Det er korrekt at den snudde under climb. Noen som har noen anelse hvorfor? Birdstrike eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Agnor Bertheussen Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Noen som vet åssen man ser på engine indications at man har fått en fugl i motoren? Kan tenke meg fall i N2 og økning av EGT og VIB uten å være sikker i det hele tatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Slik da? Flottings!! Var visstnok ikke birdstrike, men "vanlig" motorhavari.. (hvis man kan kalle noe slikt for vanlig..hehe) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K L Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Noen som har abnormal prosedyre på dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads Hjemmen Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Pappa var på dette Flynordicflyet som egentlig skulle til Stockholm. Han sa det var et jævelig brak, og kapteine sa:"vi er nødt til å lande på ENGM igjen, siden vi har mistet motorkraft å den ene motoren". Pappa prata med kapteinen etter, og han sa at det ikke var liv om å gjøre, men at motoren var kapuutt!!Pappa kjente de ikke før etter de var ute av flyet, men og da fikk han gåsehud!!:P MD-83 vætt, bare tull, FLY BOEING!!! :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 MD-83 vætt' date=' bare tull, FLY BOEING!!! :grin: [/quote'] He he, du er klar over at det er Boeing som eier McDonnell Douglas? Eller fly Airbus i stedet, så slipper du å tenke på noen av delene.. :cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Fredrik Furøy Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Hei Her er abnormal procedure for "Engine Failure/Inflight Engine Shutdown" MD80 Throttle (Affected Engine)..................................................IDLE FUEL Lever (Affected Engine)...............................................OFF PNEU X-FEED Valve Lever (Affected Engine)........................CLOSE AUX and TRANS HYD PUMPS Switches.......................AS REQUIRED ENG IGN Selector...................................................AS REQUIRED FUEL TANKS Pumps Switches/FUEL X FEED Lever.........AS REQUIRED Electrical Load...............................................................CHECK AIR COND SHUTOFF Switch...............................................OVRD ENG SYNC Selector............................................................OFF AIR CONDITIONING SUPPLY Switch (Affected Engine)...............OFF NOTE: Restricted rudder may result after applying maximum rudder due to asymmetric thrust. If RUDDER TRAVEL UNRESTRICTED light does not illuminate during deceleration, momentarily centering rudder pedals and rudder trim may allow rudder throw limiter to return to speed-scheduled position Mvh Jan Fredrik SAS807 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K L Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Sannes Riiser Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 MD-83 vætt' date=' bare tull, FLY BOEING!!! :grin: [/quote'] He he, du er klar over at det er Boeing som eier McDonnell Douglas? Eller fly Airbus i stedet, så slipper du å tenke på noen av delene.. :cool: Nettopp! Skulle til å si det samme. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads Hjemmen Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 MD-83 vætt' date=' bare tull, FLY BOEING!!! :grin: [/quote'] He he, du er klar over at det er Boeing som eier McDonnell Douglas? Eller fly Airbus i stedet, så slipper du å tenke på noen av delene.. :cool: Sorry, My bad! visste det ikke.....budre kanskje visst det:P:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Når det gjelder indikasjoner på birdstrike (i motor) så kan det være nesten hva som helst, avhengig av størrelsen på fuglen og hvor den treffer/ender opp. Jeg har heldigvis kun vært utsatt for småfugler, og de ble aldri registrert på instrumentene. En gikk inn i selve motoren (core) og den luktet vi. Det lukter svidd ull. Det i seg selv avhenger av typen fugl. En måke lukter pyton når den går inn i hot section. En kvalmende tranlukt. Er den stor nok og treffer fanblades, så risikerer man at bladene skades og dette vises på vibrasjonsindikatorene. Er den stor og skader fanblades før den går inn i motorens core så risikerer man kompressorstalls med EGT som går til himmels, og motorindikasjoner som varierer i alle retninger. Denne er meget bra: http://www.flightlevel350.com/Aircraft_Boeing_757-200-Airline_Thomsonfly_Aviation_Video-8457.html Jeg fikk en måke rett i ruta en gang. Hadde jeg ikke vært spent fast så tror jeg at jeg hadde gått gjennom taket. Blod og gørr over det hele. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Sorry' date=' My bad! visste det ikke.....budre kanskje visst det:P:P [/quote'] Ingen fare! Man lærer noe nytt hele tiden innenfor luftfart, er jo det som er litt av "sjarmen" med dette! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.