Gå til innhold

FlyNordic med avbrutt avgang på OSL


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

I Scanair-forumet som du henviser til' date=' lurer "Blubird" på hvorfor ingen av nettavisene har plukket hendelsen opp, og har denne funderingen "..men det ligger vel kanskje i at det ikke har med SAS eller Norwegian å gjøre..." Det har absolutt noe å gjøre med N@X - de eier FlyNordic. [/quote']

 

Da ligger det kanskje i at det ikke har noe med SAS å gjøre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Scanair-forumet som du henviser til' date=' lurer "Blubird" på hvorfor ingen av nettavisene har plukket hendelsen opp, og har denne funderingen "..men det ligger vel kanskje i at det ikke har med SAS eller Norwegian å gjøre..." Det har absolutt noe å gjøre med N@X - de eier FlyNordic. [/quote']

 

Da ligger det kanskje i at det ikke har noe med SAS å gjøre... ;)

 

Det var egentlig ment som en spøk, men det tok jaggu meg ikke lang tid før en lignende SAS episode havnet på forsidene;

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/05/517243.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa var på dette Flynordicflyet som egentlig skulle til Stockholm. Han sa det var et jævelig brak, og kapteine sa:"vi er nødt til å lande på ENGM igjen, siden vi har mistet motorkraft å den ene motoren".

 

Pappa prata med kapteinen etter, og han sa at det ikke var liv om å gjøre, men at motoren var kapuutt!!Pappa kjente de ikke før etter de var ute av flyet, men og da fikk han gåsehud!!:P:P :D

 

MD-83 vætt, bare tull, FLY BOEING!!! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

Her er abnormal procedure for "Engine Failure/Inflight Engine Shutdown" MD80

 

Throttle (Affected Engine)..................................................IDLE

FUEL Lever (Affected Engine)...............................................OFF

PNEU X-FEED Valve Lever (Affected Engine)........................CLOSE

AUX and TRANS HYD PUMPS Switches.......................AS REQUIRED

ENG IGN Selector...................................................AS REQUIRED

FUEL TANKS Pumps Switches/FUEL X FEED Lever.........AS REQUIRED

Electrical Load...............................................................CHECK

AIR COND SHUTOFF Switch...............................................OVRD

ENG SYNC Selector............................................................OFF

AIR CONDITIONING SUPPLY Switch (Affected Engine)...............OFF

 

NOTE:

Restricted rudder may result after applying maximum

rudder due to asymmetric thrust. If RUDDER TRAVEL

UNRESTRICTED light does not illuminate during

deceleration, momentarily centering rudder pedals and

rudder trim may allow rudder throw limiter to return to

speed-scheduled position

 

 

Mvh

Jan Fredrik

SAS807

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder indikasjoner på birdstrike (i motor) så kan det være nesten hva som helst, avhengig av størrelsen på fuglen og hvor den treffer/ender opp. Jeg har heldigvis kun vært utsatt for småfugler, og de ble aldri registrert på instrumentene. En gikk inn i selve motoren (core) og den luktet vi. Det lukter svidd ull. Det i seg selv avhenger av typen fugl. En måke lukter pyton når den går inn i hot section. En kvalmende tranlukt.

 

Er den stor nok og treffer fanblades, så risikerer man at bladene skades og dette vises på vibrasjonsindikatorene. Er den stor og skader fanblades før den går inn i motorens core så risikerer man kompressorstalls med EGT som går til himmels, og motorindikasjoner som varierer i alle retninger.

 

Denne er meget bra:

 

http://www.flightlevel350.com/Aircraft_Boeing_757-200-Airline_Thomsonfly_Aviation_Video-8457.html

 

Jeg fikk en måke rett i ruta en gang. Hadde jeg ikke vært spent fast så tror jeg at jeg hadde gått gjennom taket. Blod og gørr over det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...