Gå til innhold

BNN først i verden med satelittbasert innflyvning!


Johan Holmseth

Anbefalte innlegg

GPS approach har en del problemer;

 

- USA har en AV knapp de kan trykke på..

- Ikke nøyaktig nok for Cat II og III

- Ikke alle fly har GPS og FMS

- Når du flyr ILS kommer du stadig nærmere signalet og det blir sterkere.

Med GPS er det motsatt' date=' du kan også miste kontakt bak fjell etc

 

M [/quote']

 

Det er bakkeutstyr som monitorerer GPS-signalene og sender ut feilsignal (for å få signalene mer nøyaktig enn vanlig GPS), dvs GLS (GNSS Landing System) er avhengig av en bakkestasjon.

 

Det er vel ikke planlagt opp mot cat II og III, men på mindre flyplasser der det er uaktuelt uansett.

 

Ikke alle fly har FMS og GPS nei, men da kan de helller ikke fly approachen. Det er fremdeles VOR og LLZ approach tilgjengelig på Brønnøy. Det vil også være tider uten RAIM-dekning da GLS ikke er mulig, da må de fly en annen approach.

 

Sefølgelig sjekkes signalene opp mot fjell etc.. det blir også publisert på NOTAM når satelittene er i en slik posisjon at GLS ikke kan brukes. WIF bruker idag regelmessig GPS-approacher til noen flyplasser (ex. Sogndal, Rørvik, Mosjøen), men der er det som non-precision (ingen elektronisk glidebane).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...