Gå til innhold

Stadig å viser seg frem...


Arvid E. Sørensen

Anbefalte innlegg

Jepp, spesielt til/fra Svaldbar fra Tromsø som gjerne klatrer/synker gjennom disse høydene. TCAS virker heller dårlig også i slike situasjoner uten transponder. Har disse russerflyene egne radarer så de kan svinge bort dersom de ser det kommer et sivilt fly på kollisjonskurs? Skal ha bra uflaks, men Murphys law..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse gøtta flyr vel ikke akkurat med transponder og full lanterneføring heller. Kan jo utgjøre en fare for sivil trafikk!

 

Om F-16 er ute å kikker på de må det bety at Forsvaret har de på sin radar, som ikke trenger å lytte etter en transponder for å se at det er et fly der. Da får jeg håpe at Forsvaret er så "geme" å si ifra til Avinorth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret ser med en gang at det er russere, basert på flymønstre og diverse kjennetegn selv russerne gir fra seg :)

Snakket med en kar fra Luftvernartilleriet på Ørland og som nå jobber med dette i Stavanger, og sanheten er at det ikke er noe å frykte. Forsvaret tar jo som sagt "trusselen" på alvor allerede, og selv om disse russiske maskinene ikke squawker noe som helst, så er de avslørt som russere så godt som med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke konklusjonen det er snakk om. Dessuten sitter han og hans avdeling på svært mye gradert informasjon som aldri har sett dagens lys og som du og jeg mest sannsynlig aldri vil få tilgang til. Husk på at disse gutta er de som ser med egne øyne på skjermene hva det er disse flyene gjør, de vet nøyaktig hva som foregår og sitter også på toppgradert etterretningsinformasjon. De har flere hundre ganger større forutsetninger for å trekke konklusjoner enn medlemmene her inne blant annet.

 

Og når du spør frykte hva, så tenker jeg på det dere her inne mener det er å frykte, nemlig Ivan i øst. Noe mer spesifikt enn det får du ved å lese lenger opp i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke konklusjonen det er snakk om. Dessuten sitter han og hans avdeling på svært mye gradert informasjon som aldri har sett dagens lys og som du og jeg mest sannsynlig aldri vil få tilgang til.

 

Hvis det er Jåtta du tenker på, så sitter det vel noen på Mågerø og Sørreisa i tillegg som har lignende informasjon. Og vi kan nok slå fast at verken disse folka, du eller jeg kan si at "det er ikke noe å frykte", like lite som vi kan si at "det er noe å frykte". Ellers var jeg med på Andøya (333.skv) i "de glade 70-åra" da 104'en ofte var nedom oss i forbindelse med scramble. Ble en del gradert info av det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De glade 70-årene er 30 år siden. Tidene har forandret seg radikalt siden den gang, uten at jeg skal trekke noen konklusjoner av det. Men sannheten er at de i Sørreisa, på Mågerø og på Jåttå har tilgang til svært mye mer informasjon enn oss her inne(deg og meg inkludert), så deres forutsetning er fortsatt mye større enn vår til å kunne trekke konklusjoner. Dessuten var det som sagt ikke det som var poenget, poenget var at de allerede tar trusselen på alvor, mens media fremstiller det som om dette skjer helt uventet ettersom de pøser på med samme informasjon gang på gang.

Greit nok, jeg synes også som f.eks. hr. Frostad at det er greit å vite at de ligger og lurer langs kysten, men om det ikke er noe annet enn det samme som skjer hver gang, så er det ikke nødvendig å skrive om hver bidige tilfelle. Det blir som å skrive en doktorgrad om og om igjen, totalt unødvendig. Selvfølgelig et rimelig dårlig eksempel, men det jeg kom på i farten ;)

Denne gangen ble det heller ikke sendt opp noe scramble-fly, men russerne fortsatte nedover til Storbritannia uten å bry seg om oss. En annen gang kan det skje noe annet, men inntil da trenger man ikke å lese samme artikkel gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referansen til 70-åra var altså ikke noe forsøk på å si at det er slik i dag også, bare antyde at det er mange forskjellige bakgrunner og kunnskaper blant folk her på forumet.

Det skulle ha tatt seg ut hvis ikke gutta og jentene på Mågerø, Jåttå og Sørreisa hadde mer info enn oss om dette. Å si at "dette er sannheten", er jo ikke annet enn å slå inn åpne dører.

Det skulle dessuten blitt et snodig mediebilde om man skulle følge Olstads syn om "samme artikkel gang på gang". Dette dreier seg blant annet om hvorvidt man kan øyne et mønster eller om det er snakk om sporadiske tilfeller. Hva slags fly er det som brukes? Hvor nær land flyr de? Hvor langt flyr de? Osv. osv. Det er mange mennesker der ute som ønsker å få vite om slike ting, og den informasjonen Forsvaret gir blir ikke sjelden mangelfull og til og med helt fraværende. For i et demokrati skal det vel ikke være slik at det er Forsvaret som skal bestemme hva vi skal få vite?

Du får gjøre ditt beste og forsøke å unngå å lese ytterligere artikler om temaet om avisene skulle være så uheldige å "gjenta seg selv"! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...