Gå til innhold

ATC i nord-norge ?


Einar Kristiansen

Anbefalte innlegg

Hay..Hvorfor i all verden er det ikke noen som kan påta seg å være ENBR_V_CTR her oppe i nord,nå som det er dårlig vær??

og spesielt vi som er aktive hos Virtual Widerøe...jeg bare spør..Nå må dere skjerp dokker som er ATC i norge!!!!!!

[image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

LN-EMK

eysp@sensewave.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vet ikke helt hvor du vil hen med dette innlegget, Einar.

Skal dette være en måte å "hente" ATC til nordnorge på(Har ikke hørt om Bergen Control enda) så tror ikke jeg dette er måten.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men for min del så setter jeg meg "alltid" på ENOS/ENGM fordi det rett og slett er her det er mest trafikk. Dessuten er jeg fra Oslo og det faller meg derfor naturlig.

Er jo mulig at folk ikke setter seg i nordnorge fordi det er for lite trafikk, eller?

Som jeg har sagt utallige ganger tidligere så henger ATC og piloter sammen; Ingen piloter, ingen ATC, ingen ATC ingen piloter.

Slik er det bare! Face it!!

Så kanskje jeg skal si det på en annen måte; Nå må dere skjerp dokker som er piloter i nord norge.

Tenk over saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det må da være noen som bor i Nord-Norge som kan gi ATC...? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Men ellers så er det jo enda noen dager igjen av felles-ferien, kanskje derfor begge sider (ATC og Piloter) er litt "slappe"!? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Ellers god sommer/høst(netsen vinter) [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har sittet endel før sommeren som ENBD_CTR, så jeg kan vel gi noen generelle betraktninger på forholdene som ATC i Nord Norge (NN).

Det er 3 hovedpoenger som ihvertfall bør komme fram i diskusjonen, og det er områdets beskaffenhet, begrensninger i Procontroller og pilotenes kunnskaper og ferdigheter i å gjøre en pilots jobb.

Norge er et langt land og ENBD_CTR dekker over halvparten av dette med Mosjøen i sør til Svalbard i nord. Normalt er dette området delt mellom flere ATC, men i vårt miljø dekker en ATC alt fra CTR ned til GND på den enkelte flyplass. Som regel er ikke ENTR_CTR bemannet, og da tar pilotene kontakt ved Røros for å få ATC nordenfor. For å kunne gi god ATC, må man kjenne alle flyplasser innen sitt område. Dette er komplett umulig for den som skal dekke dette området (bare tell antall flyplasser og spesielt antall uten fastsatte SID/STARS), noe som gjør at den enkelte pilot må i større grad ta ansvar for egen flyvning. Man kan ikke forvente vectorering ned til terskelen på flystripa i hver fjordtarm. Derfor gir ATC ofte generelle klareringer og man må forvente at piloten gjør jobben sin. Dette passer ofte ikke inn i forventningene til den enkelte pilot.

Procontroller (PC) har sine begrensninger. Jeg bruker en sectorfil som strekker seg fra Namsos i sør, til Kirkenes i nord. CTR har en rekkevidde på 399nm før serveren varsler. Jeg har måttet utvide denne til 600nm for å dekke de fly som er i luften i NN. Når man skal få dette inn på en skjerm, sier det seg selv at det er umulig å holde full kontroll på alle fly (selv om jeg bruker 21"). Når en pilot da skal ha mer eller mindre taxi henvisninger på Mosjøen samtidig som en ønsker å decendes på meteren i Kirkenes, er det vanskelig for ATC å føle at man gjør en god jobb. Det er 4 skjermbredder mellom disse plassene.

Pilotene kan være med på å forbedre denne situasjonen ved å gjøre sine forberedelser før turen. Man kan skaffe seg flyplasskart (AIP eller last ned fra flightsim.no), lære seg å bruke disse og akseptere generelle klareringer fra ATC. Det minste man kan gjøre er å file en flightplan før turen noe jeg stadig har sett mange unnlater å gjøre i NN. Man kan også sette seg inn i situasjonen til en som dekker 300 mil med terreng og være tålmodig og motivere folk med positive tilbakemeldinger dersom man synes ting har fungert greit. Er man pilot på kortbanenettet, forventes det at man er selvstendig og oppdatert.

Dette er noen av mine erfaringer rundt det å være ATC i NN. Mye her kan oppfattes som negativitet og surmaget kritikk, men det er ikke ment slik. Jeg ønsker en litt større horisont på de enkle betraktninger som foregår i nord-sør problematikken. Jeg synes ihvertfall ikke det er like motiverende å bruke 5-6 timer av kvelden som ATC i NN for deretter å gå til sengs med en følelse av at man har gjort en dårlig jobb.

Forøvrig ble dette innlegget alt for langt...... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen...Selfølelig mente jeg ENBD_V_CTR,(en liten trykkfeil på tastaturet)vel,som sakt.. nå er vi vel en del som flyr for Vitual Widerøe, vil jeg tro..De fleste har jo fått utdelt en såkalt "Hubs" (base der man er stasjonert)de fleste vet vel opplegget, vil jeg tro..Det jeg savner er ATC her oppe i nord..selfølgelig er jeg jo klar over at det er liten trafikk her oppe..Men hva om å ha en fast dag i uka med ATC her oppe..det er jo mye mer artig å fly i ruskevær en i fint vær! sender en utfordring til alle piloter:KOM Å FLY HER OPPE I NORD!!!LN-EMK/WF-040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Ta det med ro det er jo sommer ennå, [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] så til høsten når dritt været setter inn så blir det fart også i n-norge når det gjelder atc og piloter. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Arild [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi min støtte til Ivar. Som sofapilot i NN vet jeg at avstandene er store og flyplassene er mange og ofte små. Det må da være en umulig oppgave å holde en detaljoversikt over alle disse fra et sted. Og jeg er glad og fornøyd bare jeg får en generell oversikt over trafikken og noen å henvende meg til når jeg flyr her oppe. Og som pilot har vi et ansvar for å legge opp detaljerte ruter og selvsagt sende disse slik at ATC vet hva og hvor vi skal.

Men hvordan skal jeg forholde meg? Jeg skal f.eks. fly fra Andøya til Tromsø, og nærmeste ATC er Trondheim. Skal jeg da henvende meg dit for klarering, eller bare fly på egen risiko? Jeg vil jo ikke "plage" en allerede stresset kontroll unødig. Samtidig vil jeg ikke gjøre noe ureglementert. Og dersom jeg får beskjed om å fortsette flighten etter eget valg, skal jeg da informere om mine bevegelser (climb, descend, forandre heading, downwind, final osv)?? Dette er jeg vant til å gjøre i FU på flyplasser med bare unicom, men er litt usikker om dette er unødvendig/plagsom bruk av radioen i MSFS.

Vet at dette mer hører til under PC/SB, men innlegget bare ble slik... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Og ingen ATC skal gå til sengs med en følelse av å ikke ha gjort en god nok jobb. Dere gjør en kjempejobb, uansett. Med så få kontrollere og et land med så store avstander, må det bare bli slik.

Kanskje jeg får ATC deler av veien i kveld når jeg skal fly noen ruter i NN (inkl. Trøndelag). [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh

Ole-Jørgen

SNT212 (i kveld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takker for forståelsen.

Jeg bruker normalt å be piloter continue own nav, call me if need of any service hvis avstandene blir for store eller man er langt utenom sectoren samtidig som det er mye annen trafikk. Normalt er trafikknivået såpass at man er i stand til å yte en viss service. Dersom man får tidligere siterte svar, flyr man på egen hånd, men man skal ikke være redd for å ta kontakt med ATC hvis man har behov for informasjon. Vi strekker oss så langt vi kan uten at det går på bekostning av den virtuelle sikkerheten for andre piloter innen egen sector. Jeg har selv sittet som ENBR_APP og gitt service til piloter på Banak.

Spør ATC, dersom ATC ikke har mulighet, får man ikke verre svar enn desverre/unable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle piloter i nord

Nå har jeg sittet en del som ATC i NN og er enig med Ivar i hans betraktninger. Jeg vil fortsatt prioritere NN når jeg går på som ATC. Som mange andre har jeg hatt 4 ukers sommerferie men er nå tilbake i "godstolen" [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] og er klar for nye timer med ATC i NN. Kansje allerede i morgen kveld, (søndag 5. aug.) see u around in air [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...