Gå til innhold

Radiosender


aleksander rødland

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et prosjekt på skolen hvor jeg skal forklare hva radiosender er og hvordan den fungerer. Jeg tenker da hovedsaklig på de radiosenderene atc bruker, men det er vel ikke så store forskjellen mellom den og andre radiosendere. Hvis noen kunne hjelpt meg og forklare det både litt avansert og på en måte så alle kan forstå det så hadde det vært fantastisk. Helst med en tegning.

 

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig avansert og komplisert tema, og det er mye som er vanskelig å forklare (selv å forstå Oxford sine bøker er vanskelig), men vi kan begynne fra starten.

Basic Transmission

 

Radio Transmission (som regel forkortet R/T på engelsk) foregår ved at senderen sender ut en bærebølge, og mottakeren mottar denne bærebølgen. Vanligvis høres den ut som bare sus, og for å få noe ut av den må den moduleres (det vil si at bærebølgen frakter informasjon). Det finnes to typer moduleringer, og da må utstyret selvfølgelig være kapabelt til å både sende og motta den samme type modulering.

 

Frequency Modulation (FM): Modulerer frekvensen, men amplituden forblir den samme. Forklart i linken. Brukes til f. eks. VOR, men mest vanlig utenfor luftfarten til f. eks. radiosendinger som P4 osv.

 

Amplitude Modulation (AM): Modulerer amplituden, men frekvensen forblir den samme. Forklares også i linken om hvordan bølgen blir påvirket. Dette brukes innenfor luftfart, og er foretrukket fordi den bruker mindre bandvidde enn FM.

 

Mottakeren mottar bærebølgen med eventuell modulering, fjerner bærebølgen og sitter igjen med kun modulasjonen i form av lyd osv.

 

Jeg vet ikke hva du kan, men vi begynner med dette, så får du spørre om videre utdypning om du ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. En ting jeg lurer på er at hvis FM brukes til både VOR og vanlig FM Radio (sikkert til mye mer og) men vil ikke det bli forstyrrelse dersom et fly stiller inn sin nav frekvens på en radiokanal for eksempel?

 

uten at jeg skal påberope meg noe voldsomt med kunnskap om emnet, så vil det du skisserer skje i teorien. I praksis er det vel lagt inn sperrer i disse apparatene slik at du ikke klarer å bevege deg utafor et gitt frekvensområde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvilken forstyrrelse du snakker om, men VOR-radioen kan du stille innefor det frekvensspekteret der du finner VOR og ILS. Radiokanalene finner du i et spekter rett nedenfor disse frekvensene. Hvis du har en FM Radio med et litt raust frekvensområde for lytting kan du faktisk høre VOR-sendinger og deres ID i morsekode. Typisk kan dette prøves med AR-108 flyscanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. En ting jeg lurer på er at hvis FM brukes til både VOR og vanlig FM Radio (sikkert til mye mer og) men vil ikke det bli forstyrrelse dersom et fly stiller inn sin nav frekvens på en radiokanal for eksempel?

 

Luftfart bruker vel AM og ikke FM (ihvertfall til kommunikasjon, er ikke sikker på VOR). Dessuten tar radioen inn bare signaler fra den frekvensen den er stilt inn til å avlytte. På samme måte som om du er stilt inn på å høre P4 på FM radioen din, så kommer det ingen forstyrelser fra f.eks. Radio1 som er på en annen frekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å tune 121' date='90 på NAV-radioen i FS ;) [/quote']

 

Hos meg skjedde det fint lite?

Er ikke dette en nødfrekvekns i RL? :)

 

Du tenker på 121.5? :)

Det Vidar nok tenkte på var at du ikke kan tune 121,9 i NAV-radioen fordi disse radioene ikke går så langt opp i frekvens...

 

Hva skal skje da,når man tuner den freq?

kanskje litt kjekt å nevne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å tune 121' date='90 på NAV-radioen i FS ;) [/quote']

 

Hos meg skjedde det fint lite?

Er ikke dette en nødfrekvekns i RL? :)

 

Du tenker på 121.5? :)

Det Vidar nok tenkte på var at du ikke kan tune 121,9 i NAV-radioen fordi disse radioene ikke går så langt opp i frekvens...

 

Hva skal skje da,når man tuner den freq?

kanskje litt kjekt å nevne?

 

Hvis du leser hva Andreas sier, så står det at det ikke er mulig å stille inn en NAV radio på COM frekvenser og det går heller ikke ann å stille inn en COM radio på NAV frekvenser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...