Gå til innhold

SAS' nye A340. Bilder


Anbefalte innlegg

Takk for link til bilder. Har denne kjerra RR motorer ? Det ser slik ut. Jeg har hørt rykter om at 340 med CFM er litt underpowered, men fløy med denne (Air France) for 9 uker siden, og det virket på meg som skyvekraften var OK.

Dessuten mye bedre på komfort enn Boeing, men det har også litt med selskapet å gjøre...

-AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Sas får sin første A340-300 hjem nå i Juli. Det skal først cruise rundt her i Skandinavia før det settes inn i vanlig rutedrift på den nye ruten til Delhi i India 31. august. Sas skal for øvrig inrede sine 11 A343 med 264 seter. (54+24+186)

For å legge på litt skryt på slutten, [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] så skal jeg ned til Airbus fabrikken i Toulouse nå på onsdag. Gleder meg som en unge [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

mvh, Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrew,

Airbus A340-200/300 har CFM 56-5 motorer som eneste motorvalg. Flyet har relativt lav skyvekraft og ett Boeing 777-200 vil ta igjen ett A340 fly på strekninger fra Asia til Europa og gjerne lande opptil en time tidligere.

I begynnelsen av A340 prosjektet var flyet tiltenkt å ha IAE motorer som ett ekstra motorvalg. Disse motorene ble kalt Super-Fan og var av typen Prop-Fan som ble testet ut på 80 tallet. Dessverre kansellerte IAE prosjektet på begrunnelsen av at den nye teknologien var testet lite og ikke sikker nok til at de ville fortsette med den.

CFM ble da eneste motoralternativ på A340, helt til A340-500/600 serien ble lansert. Denne har RR Trent motorer.

Interessant nok hadde Lufthansa bestillt ett stort antall A340 på betingelsen om at IAE var motorvalget. Da IAE droppet sin motor ble LH oppgitt og sint, de måtte over til CFM og droppet da sine bestillinger av A319/320 fly med IAE motorer (senere har A321/320 fly blitt levert med IAE motorer likevel).

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ole Martin Walberg:

For å legge på litt skryt på slutten, [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] så skal jeg ned til Airbus fabrikken i Toulouse nå på onsdag. Gleder meg som en unge [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

mvh, Ole Martin

Skal du dra med Dakota Norway? Hvis du skal det, så MÅ du huske kameraet! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe såå heldig ble jeg nok ikke denne gangen. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Reiser ikke med Dakota Norway, men med Scandinavian 561. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] For øvrig meget tidlig, (i ferietid) nemlig kl. 08.00 i morgen tidlig [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

mvh, Ole Martin Walberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jimmy Nielsen:

Hvornår bliver disse A340 sat ind på en rute, og hvilken rute ?

Nogen som evt. ved det?

...A340 skl nå i begynnelsen fly kun mellom Arlanda og Kastrup om jeg ikke tar helt feil....

Roar [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Roar Kverneng:

...A340 skl nå i begynnelsen fly kun mellom Arlanda og Kastrup om jeg ikke tar helt feil....

Roar [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

"kårekkt" ! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

men jeg lurer på, blir det samme priser når jeg skal fly med SAS, ARN - CPH med A340, som det er nå, når jeg sitter på en sliten gammel MD81 ??

[ 02-07-2001: Endret av: Timmy Brandt ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ole Martin Walberg:

For å legge på litt skryt på slutten, [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] så skal jeg ned til Airbus fabrikken i Toulouse nå på onsdag. Gleder meg som en unge [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Gled deg! Det er stort. Var der for tre uker siden, og så SAS-flyet stå klar til paint-job (med gulgrønn kropp og blå hale). Da vi tok av fra Toulouse et par dager senere, så jeg flyet i all sin prakt (ferdig malt) stå bak 340/330 assemblyline. Herrlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Henning Kjensli:

Det er nok fordi strekningen arn-cph er meget høyt trafikkert, og det vil også gi mange piloter og crews muligheter til å bli kjent med flyet

.....helt riktig! Denne ruten skal benyttes slik at alle blir opplært på den nye vidundermaskinen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Simen Trovatten Taraldsen:

Gled deg! Det er stort. Var der for tre uker siden, og så SAS-flyet stå klar til paint-job (med gulgrønn kropp og blå hale). Da vi tok av fra Toulouse et par dager senere, så jeg flyet i all sin prakt (ferdig malt) stå bak 340/330 assemblyline. Herrlig!

Hei,

nå er jeg hjemme igjen og ja jeg er enig. Det var stort. Så to ferdigmalte SAS A340 stående og vente på delivery. (skjønt det ene hadde ikke montert motorer enda) Jeg prøvde å få ta noen bilder, men siden det ikke er lov inne på området så måtte det bli tatt utenfor gjerde. Kvaliteten ble derfor så som så. Skal prøve å få lagt de ut snarlig.

mvh, Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon,

Takk for utfyllende svar ang. A340 motorer. Jeg haddde en BA777 hjem for ikke lenge siden, og merket tydelig at her var det krefter med de store GE90 motorene, den gikk til værs som en halvtom 737, skikkelig kick. Fra Heatrow til ENGM fløy jeg A320 med nettopp IAE motorer. Skikkelig kjerre denne også, lys og trivelig med masse flatskjermer som felte seg ned automatisk samt techno-musikk !

MVH,

Andrew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arne Sundsbø:

Her er et bilde som viser utviklingen fra en Boeing707 fra 1954 til Airbus av idag:

"'>http://home.c2i.net/asunds/div/707340.jpg" TARGET=_blank>http://home.c2i.net/asunds/div/707340.jpg

Det er tydelig at det har foregått mye i løpet av disse 47 årene!

Ja, det er helt utrolig hva Airbus har fått til... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...