Gå til innhold

ILs


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei Morten

Er ikke helt sikker på hva du egentlig mener, men jeg håper at det er dette du er ute etter:

Denne turen går fra ENGM runway 19L og lander på 01R.

- Sett NAV 1 frekvensen til 111.95 (ILS freq for 01R).

- Sett kursen på NAV 1 til 017 (Course).

- Ta av fra Gardermoen, runway 19L (enden ligger nord/øst).

- Ved 1200 ft, fly mot BGU NDB (Bergerud).

- Klatre til 3000 ft.

- Når du passerer BGU NDB, svinger du til høyre (right) heading 330.

- Du skal nå ha fått inn ILS'en på 01R.

- Du kan nå lagre flighten, slik at du kan øve flere ganger på innflygningen.

- Hvis du ser flyplassen på Kjeller, bør du svinge til høyre, heading 360.

- Så kommer det som krever litt øvelse, og få etablert seg på ILS'en.

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Morten Jensen:

Jeg vet ikke helt om dette er det rett KAffekroken for spørmålet. mEN JEG lurer: er det noen som kan sette opp en step-by-step introduksjon om hvordan man kobler seg inn på ILS i FS20000?

med vennlig hilsen Morten

Hei.

Hvis du mener å lande kun ved hjelp av ILS, så KAN du gjøre det på følgende måte:

1. Sett inn riktige freq. i Nav1 og Nav2.

Eks: Oslo RWY01R:

Sett NAV1 freq: 111.95 Dette er localizer

Sett NAV2 freq: 115.95 Dette er DVOR/DME ved ENGM

2. Sett "COURSE" i AP til 017 degrees/hdg 017.

3. Så er det bare å trykke "APR"/"APPR" i din AP.

Hvis du da ligger rett i forhold til Glideslope, på 3000ft, vil flyet styre seg selv ned til rullebanen.

Det kan være lurt å bruke kart, slik at du har frekvenser ol. for hånden. Hvis du ser på kart nr.: AD 2 ENGM 5-3, ser du hvor du bør være når du kobler inn "APR"/"APPR" i AP.

Håper du ble litt klokere [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh

Morten

LN-MPK

BRA013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om dette er det rett KAffekroken for spørmålet. mEN JEG lurer: er det noen som kan sette opp en step-by-step introduksjon om hvordan man kobler seg inn på ILS i FS20000?

 

med vennlig hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål om ILS:

Hva er den riktige "angrepsvinkelen" for å lande ved hjelp av ILS ? Jeg flyr vha kart fra Flightsim.no.

Jeg flyr en del til og fra Værnes, og da jeg kom sørfra mot 09 klarte 737'n en perfekt ILS-approach, og flyet tok en autoland. Prøvde meg nordfra mot 27, og fløy etter kart (med procedure turn?), men nå brukte 737'n "ufattelig" lang tid på å stabilisere seg i riktig retning, så jeg måtte bare avbryte landinga.

Begge gangene jeg har prøvd har det vært vindstille !

Noen gode tips eller er det bare et generelt FS problem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Mener du virkelig at de fleste controllerne bruker 15 graders vinkel inn mot ILS Thomas? Personlig kjører jeg som oftest 30 og noen ganger 40. Mindre enn 30 går selvsagt også bra, men det krever jo straks litt mer presisjon da.

Vet at 30 er mest brukt i hvert fall her i Oslo (real life)...

Fortsatt god sommer!

[ 27-06-2001: Endret av: Trond Fossen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Kan bekrefte det Trond sier (han har jo sett på meg [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] )

Standard intercept heading vi bruker på GM er på 01 er 050/350, og på 19 170/230, husk at banen er 017/197...

Er det mye crossvind legger vi ofte på eller trekker fra 5-10 grader, det kan ofte blåse 30-50kts i høyden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...