Gå til innhold

Priser på jetA, per nm osv...


Anbefalte innlegg

Hei.

Vi satt her og diskuterte med noen kamerater hvor mye koster det å fly A320 og B737, og hvor mye fortjeneste per nm og per pax et selskap har.

Vi ble aldri enige om ting så derfor spør jeg.

 

1. Hva er priser per liter JetA?

Sånn i gjennomsniten:

 

2. Hvor mye bruker en A320 og en B737 per nm per pax?

 

3. Hvor mye fuel bruker en A320 og en B737 per nm per pax?

 

4. Hvis selskaper som easyjet, norwegian, sas osv. flyr, flyr de også noe cargo som de tjener penger på i såfall er det mye det er snakk om?

 

5. Alt dette over er rene verdier, men er det noen gjenomsitlig verdier på:

5a. Fortjeneste per nm per pax når selskapet bruker A320 og B737?

5b. Kostnader per nm per pax når selskapet bruker A320 og B737?

 

Takk:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne skulle hvert i 'Pilotene svarer' forumet.

1. Kan tenke meg at JetA fuel er ganske dyrt.

 

Spm fra meg og, hvor mye fuel bruker en Cessna C182 Skylane i forhold til en vanlig person bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Hvis selskaper som easyjet, Norwegian, sas osv. flyr, flyr de også noe cargo som de tjener penger på i såfall er det mye det er snakk om?

 

Kommer helt ann på hvilket fly det er snakk om, men ja mange selskaper tar med små cargo i belly på rutene sine. SAS f.eks. som også eier SAS Cargo, sender all den lasten som får plass i belly på flyene sine, mens det da som er for stort, eller som er lastet på PMCer (eller lignende) som ikke får plass i de fleste pax fly, blir da sendt med truck.

 

Hvor mye det er snakk om og hvor mye de tjener på det er veldig forskjellig, så det er ikke lett å gi deg noe generelt svar på hvor mye de tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er enorme variasjoner i hva flyselskaper betaler for fuel.

Kommer an på størrrelsen og hvor i verden du befinner deg. Tror f.eks

BAW på Heathrow betaler kun 1-2 kr/liter. De bruker jo enorme mengeder der.

Små selskaper må betale mye mer.

 

2.3. B737/A320 fly bruker rundt 0,5-0,6 liter/10km/passager i gjennomsnitt.

Litt avhengig av hvor lang flyvningen er etc. Nye moderne fly som B777/787

kan komme helt ned i 0,3 liter pr mil pr passager.

Hvis man sammenlikner med å kjøre bil, må man også huske på at fly flyr

stort sett i en RETT linje og dermed blir avstanden kortere enn med bil.

 

MVH

 

M

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Cruise bruker en C-172P ca. 25 liter i timen (100 LL fuel). Da flyr man ca. 180 km/t.

 

En bil kan jo variere mye, akkurat som fly kan variere mye, men om man går ut ifra en vanlig 1,6 liter bensin bruker den kanskje 0,6 liter på mila. Kjører man på E-18 ligger man kanskje i 80 km/t, altså 8 mil på en time. Det er ca. 5 liter i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet jeg benytter er en c-150, bruker ca 18 l/t og har da ca 170 km/t. På en tur fra Hokksund til Narvik, har jeg ca 7 timers flyging. Blir da 130 liter på denne turen. Med bil er det ca 160 mil. Bilen bruker blyfri, 0,8 pr. mil. Bruker rundt 22 timer på denne turen. 100 LL betaler jeg ca 11 kr/l for, litt mindre enn gjennomsnitt bilbensin.... I tillegg må jeg ha minst 1 mellomlanding for refuel, startavgift fra 100.- og opp til 200 kroner.....

Men selvsagt mye mer moromt å fly da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...