Gå til innhold

Spørsmål fra to nybegynnere


Egil Andersen

Anbefalte innlegg

Hei dere

 

Jeg og sønnen min har kjøpt FSX nylig og lekt oss litt med programmet. Har også kjøpt en joystick (Logitech Extreme 3D Pro). Landingene er ikke alltid lett å få til. Vi lurer på om det er lettere på bruke "ratt og pedaler", f.eks CH Flight Sim Yoke USB og CH Pro Pedals USB. Tips mottas!

 

Finnes det en god manual for FSX? Manualen bør helst være helst på norsk, men engelsk går også bra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere sliter med under landingene?

 

Har dere tatt FSX skolen? Der får dere mange tips på div. flygings faser.

 

Jeg er nybegynner jeg også og kan si det likt at etter min mening så vil du ikek få lettere landinger med en Yoke, men mer presisjons styring under flighten desom du velger å fly uten AP.

 

Pedalene vil gi dere absulutt bedre styring under taxing. Men tviler på at landing vil foregå bedre.

 

Men mulig jeg tar feil. Hvaslags fly er dere prøver å fly med og hva er deres erfaring med Flight Simulator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen.

Når det gjelder bruk av joystick kontra "ratt og pedaler", så er smaken som baken, den er delt. :)

 

Personlig så foretrekker jeg yoke (ratt) og pedaler, siden dette gir meg et mer realistisk bruk og opplevelse av simulatoren. Man må neste bare prøve seg fram og se hva enn liker. Det er jo mange som kjører begge deler, og bytter etterhvert som de flyr forskjellige fly typer.

 

Når det gjelder landingen, så er vel de aldri lette å få til i begynnelsen, være seg om man har yoke eller stikke. Øvelse gjør mester.

Det følger med en god manual til FSX på menyen som du kan bla igjennom inne i selve FSX, husker ikke helt i farten hvor det ligger..

 

Håper dette var til litt hjelp i alle fall..

 

Mvh

 

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en god manual for FSX? Manualen bør helst være helst på norsk, men engelsk går også bra.

 

Du har den offisielle guiden til FSX da

 

http://flightsim.com/cgi/kds?$=main/review/fsxguide/fsxguide.htm

 

Ellers vil jo det komme flere etterhvert...

 

Jeg anbefaler deg følgende når det gjelder yoke.

 

En yoke er dyrt - dvs ca 1300 + - kroner og pedalene til under 1000 lappen.

 

Man kommer langt med en god flightsim stick, så man må bare se an bruken og lysten litt. Bruker du og din sønn dette mye og streber etter å gjøre flyturen mest mulig realistisk osv, så anbefaler jeg deg flightsim yoke og rudder pedals.

Hvis ikke joystick..

 

Husk at med flightsim yoke mister du litt av glede med å fly ting som f.eks helikopter og jagerfly.

 

Men det er smartest å komplimentere med begge deler.....

 

 

Anbefaling

 

CH Flightsim Yoke

http://www.flightsim.no/shop/product_info.php?cPath=28&products_id=173

 

Saitek PRO Rudder System

 

Jeg kjøpte min fra Simware og det ble både billig og effektivt med tanke på forsendelse,

http://www.simw.com/index.cfm?fuseaction=dsp_product_details&pid=1648

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit å starte med Tutorialsene. Når jeg startet med FSX gikk jeg rett på Free Flight. Ikke så veldig lurt. Skjønte ikke så mye av panelet og det var vanskligere. Ta alle fly Tutorialsene og prøv dere litt på Missions. Det er i tillegg veldig morsomt!

 

Jeg bestemte meg for å starte å fly litt Cessna og Turboprops. Også tok jeg Tutorialen: Trasitioning to Jets. Den hjalp veldig, og Co-piloten forklarer mye som er anderledes med Jets kontra Props. Og du starter Holding short, tar av, flyr en liten tur gg lander igjen. En glimrende måte å lære seg å fly FSX!

 

Men det viktigste er jo å ha det gøy! Prøv dere frem, så finner dere fort ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Yoke og pedaler anbefales! Satt fra 1998 til 2002 med joystick, og angret mye den dagen jeg kjøpte yoke og pedaler, på at jeg ikke hadde kjøpt dette tidligere. Kjøpte CH Yoke og pedaler rett etter FS2004 kom ut.

Så er det dette om dere kommer til og fly fremover, eller om interessen daffer av.. Noe jeg håper på deres vegne at den ikke gjør!

Selvfølgelig blir man lei av å fly rundt i en Cessna i flere måneder/år, men det er utrolig god trening og "tullefly" litt i starten slik at man gjør seg kjent med hvordan flyet oppfører seg i forskjellige situasjoner. Samtidig kan man også titte litt på instrumentpanelet og orientere seg om hva måleinstrumentene viser.

Så vidt jeg husker, startet jeg slik. Så ikke noe spesielt på instruksjons videoene som var med. Fløy og hadde det artig! Så begynte jeg å prøve meg på "stor" flyene som Boeing 737 osv. La opp ruter i Flight Planner'n og fløy uten å vite hva jeg gjorde. Forsket på hver eneste bryter jeg fant. TO/GA? Hva er det for noe? Opp med nettleseren og søkte. Take off and Go around, Aha! Så spesifiserte jeg meg på den bryteren. Så til neste. Slik har jeg bygget store deler av min erfaring med fly.

 

Oppdaget ikke Flightsim.no før tidlig 2006. Her har jeg lært en god del og delt mine erfaringer med andre.. Så som nybegynnere tror jeg dere har kommet på rett plass!

 

Kanskje blir flyinteressen deres så stor at dere begynner å flyr i virkeligheten! Slik som jeg, fiser rundt i en liten Cessna 172 og storkoser meg. Og om ikke så lenge, står USA for tur, for og ta full trafikkflygerutdannelse.

 

Lykke til! Og husk: Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...