Gå til innhold

1 kg forbrent flybensin = X gram CO2?


Andreas Ommundsen

Anbefalte innlegg

Er vel ikke så enkelt å bare regne om på vekta.

Det du trenger å vite er carbon innholdet til parafin.

Eks. skip, IF-180, hvis den inneholder 89 prosent carbon så vet man at

egen vekta hvis vi gjør vekta om til kilo blir: C= 12kg O=16 kg

CO2 = 12 + 32 = 44kg

32 : 12 = 2.66

Ergo man deler eks litern på 100 og får ut hvor mye en prosent er, og så finner ut hvor mye 89% carbon er, dette svaret ganger man med 2,66 og legger det sammen vekta på 0,89.

Man får da ut hvor mye CO2 1 liter danner.

 

Er sikkert no feil her:P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningskjemi er kompliserte saker :)

 

For å regne ut hvor mye CO2 det blir må man først vite de kjemiske formlene for stoffene innvolvert.

Alle fosile brensler består av Hydrokarboner. Husker ikke formelen for parafin, men ett typisk eksempel på en forbrenning er

Metan gass.

 

CH4 + O2 -> CO2 + H20

Metan + Oksygen -> CO2 + vann

 

Som kjent er det ikke bare oksygen i luft, men også Nitrogen, så vi vil også N0x i tillegg.

 

Så må vi ballansere likningen

 

CH4 + 2O2 -> CO2 + 2H20

 

Altså gir 1 mol metan + 2 mol O2 -> 1 mol Co2 + 2 mol H20

 

Deretter må du vite mol-vekt til de forskjellige molekylene og regne ut. En stund siden jeg har

gjort dette så tror jeg skal la være :P

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompresjonen vil ikke ha noe å si,mere luft vil sikkert bli forurenset, men luftforbruket blir regnet ut vha. motorens teoretiske luftbehov (vanlige motorer). Ved bruk av den finner man hvor mange kg luft som motoren trenger pr. kilo brennstoff den forbrenner. Det vil sikkert gå med mere luft under forbrenning i jetmotorer, men siden CO2 er regnet ut pr kilo brennstoff som blir brukt vil det ikke ha noe å si for denne formelen.

 

I stedet for mol av de ulike stoffene så kan man bare øke stoffets atomvekt til kg.

Jet A1 har 84% carbon innhold hvis jeg har skjønt det riktig.

 

skriver som i stad:

CO2 = C + O2

 

12kg C + 32kg O2 = 44kg co2

 

da det er 84 prosent carbon i jet a1 vil det si at 0,84kg C + O2 = X CO2

Fra den første ligninga så ser man at 32:12 = 2,66.

Derfor tar man de 0,84 og ganger med 2,66 = 2,234

0.84 C + 2,234 O2 = 3.054kg CO2 pr kilo forbrent brennstoff.

Så var det bare finne ut hvor mye flyet brukte da. Eks 5tonn = 5000kg = 5000 x 3,054 = 15270kg CO2

 

Trur det er rekti, funker allefall på skipsmotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så enkelt å bare regne om på vekta.

Det du trenger å vite er carbon innholdet til parafin.

Eks. skip' date=' IF-180, hvis den inneholder 89 prosent carbon så vet man at

egen vekta hvis vi gjør vekta om til kilo blir: C= 12kg O=16 kg

CO2 = 12 + 32 = 44kg

32 : 12 = 2.66

Ergo man deler eks litern på 100 og får ut hvor mye en prosent er, og så finner ut hvor mye 89% carbon er, dette svaret ganger man med 2,66 og legger det sammen vekta på 0,89.

Man får da ut hvor mye CO2 1 liter danner.

 

Er sikkert no feil her:P

[/quote']

 

Vel, det er allerede korrigert for at karboninnholdet ikke er 100% i tallene jeg fant... Men prinsippet har du helt rett i...

 

Så hvis det er 2,7 kg fra en liter flybensin og flybensin veier 800 gram pr liter har vi: 2,7kg/800=x/1000. X=3,375 Kg CO2/Kg flybensin. (Vil i så fall si at det er hele 92% karbon i flybensin)

 

 

utregningsmetodikk (kilde: VG (eksempel med diesel)):

 

For å forstå dette må vi vite at én kilo diesel inneholder 86 prosent karbon. Vi må også vite at karbonets atomvekt er 12, og at atomvekten for oksygenet er 16.

 

Ett molekyl CO2 består av et karbonatom med atomvekt 12 og to oksygenatomer med vekt 16. Molekylvekten for karbondioksid (CO2) er dermed 44.

 

Det betyr at CO2 veier 3,67 ganger så mye som rent karbon.

Men fordi bare 86 prosent av den ene kiloen med diesel består av karbon, blir det riktige CO2-innholdet i en kilo diesel 3,17 kilo CO2.

 

---

 

>Jet A1 har 84% carbon innhold hvis jeg har skjønt det riktig.

3,67*0,84 = 3,08 Kg CO2/Kg Jet A1 (Så da begynner vi å nærme oss min gjetning på 3 Kg :-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...