Gå til innhold

Forum regler og retningslinjer


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Flightsim.no

 

Vi har nå hatt så lenge jeg kan huske denne regelen med 800x600 i størrelseordnen på bilder som postes eller vises på forumet.

 

Jeg er litt nyskjerrig på hvorfor denne størrelsen er satt og derfor tar jeg opp denne tråden...

 

For meg så er denne størrelsen grei men forhistorisk. De fleste bilder som blir postet skaper jo ikke noe særlig belastning for forumet så årsaken til trafikk mengde osv kan ikke være årsak til denne størrelsen lik de restriksjonene vi har på f.eks avartar bilder osv som vi blir nødt til å laste opp.

 

En annen ting kan være at 800x600 er satt som mal for å unngå det med at folk blir nødt til å scrolle bildene for å få hele inntrykket med seg. Men likevel tror jeg ikke det er årsaken heller for da blir denne regelen i allefall forhistorisk... De fleste nå vil også oppleve ironien om så hadde vært tilfelle at regelen var slik at bilder scrolles automatisk om størrelsen overskrider 800x600 standarden mener jeg å huske, kan ta feil selvsagt her.

 

En annen ting er når jeg nevner ordet forhistorisk er at jeg kan skjønne at 800x600 er en standard størrelse for bilder slik at alle kan se disse greit, men at den er utdatert i forhold til skjermstørrelser. De fleste nå bruker i allefall over 1024x768 eller lik.

 

Så mitt undrende spørsmål blir som følger:

 

Er det spesielle grunner til at flightsim.no ønsker å opprettholde 800x regelen i motsetning til å implementere en ny og forbedret regel ved 1024x

 

Grafikk messig ser jeg mer nytten av bedre kvalitet ved 1024x768 og man unngår komprimeringer som drar ned kvaliteten slik man oftest ser ved 800x600..

 

Størrelsen vil jeg anta ikke skal ha så mye å si for folk flest, da man svært sjeldent nå kan tro at folk forsatt kjører med 800x600 desktop størrelse?

 

Vel uansett så er jeg vel egentlig fornøyd, men likevel ønsker meg denne lille forbedringen og i værste fall en solid forklaring på dagens standard om mulig?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det du spør her? Om det er meg er det best å bruke PM eller mail...

 

Er det spesielle grunner til at flightsim.no ønsker å opprettholde 800x regelen i motsetning til å implementere en ny og forbedret regel ved 1024x

Ny regel implementert ved å fjerne regelen. (Noe den egentlig har vært en stund, men hadde bare ikke blitt fjernet fra innlegget mitt)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kunne selvsagt sent på pm Dag.. Men tenkte vel i grunn å høre om noen andre var enig det samtidig da.. Men men no worries..

 

 

Ble egentlig ikke noe klokere av innlegget ditt Dag.. hehe lå nok litt for høyt for meg den der..

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men det vert fullstendig meiningslaust å vise eit bilete som må scrollast for å sjå heile. Eg for min del gidd ikkje scrolle sidelengs i ein halv arbeidsdag for å sjå eit bilete.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hva jeg mente..

 

Sett i tenkt situasjon, og jeg sier tenkt vel å merke at vi satte sizen til

 

1024x768

 

noe som hadde gitt oss greie størrelser og mindre komprimeringer.

Hva hadde vært så galt med det var det jeg lurte på i utgangspunktet.

 

Personlig synes jeg nå ikke det er så himla genialt med en fast ramme på 800x600 med automatisk scroll funksjon..

 

For jeg vet ikke hva andre synes, men jeg lar heller være å se på bildet om jeg må scrolle i øst og vest for å prøve å tyde noe ut av en 800x600 ramme..

 

Da kan man jo like godt hatt en funksjon som gjorde at om man postet bilder større en 850x650 + - så fikk man ikke lastet opp noe eller bildene ikke ble vist.

 

" Bildet er større en 850x650 " lik feilmeldingen vi får om vi prøver å laste opp en avartar større en 15000kb

 

Vel bare noen løse tanker her fra meg..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra loggen til utviklingen av neste utgave av programvaren:

5-2-2007: 7.2 Feature: Added a new Gallery section to the control panel. Added configuration options, for using GD2 or Imagemagick, max height/width for thumbnails, medium sized and full sized images. Also add a image quality setting for thumbnails, medium sized and full sized images.
5-3-2007: 7.2 Feature: Finished with the GD2 functions for taking an image upload and creating the full, medium and thumbnail sized images from the original.
5-8-2007: 7.2 Feature: Finished the basic design of the gallery listing page. When you go to a forum that is designated as a gallery, instead of getting a list of topics, you'll get a list of thumbnails along with some basic information, poster, caption, views, etc.

 

Dette vil si at vi om ikke så alt for lenge får en endelig løsning på dette problemet, og da også komme bort fra dette kompromisset av minste bredde på forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...