Gå til innhold

test på prøve spm


andreas a berg

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har lyst å foreta en litentest her, så unskyld om noen syns dette ikke var noe god iden. Jeg tar et av spørsmåla fra en prøve fra Flyfag VK 2. Dette er blandt annet et spørsmål det har vert noen protester mot og kan bli brukt til eksamen.

Siden jeg ikke klarte å få igang en poll her så skriver jeg bare spørsmålet med tre alternativer.Fint hvis hver kunne svare på hva di tror er det riktige spørsmålet. Svar vil forekomme i løpet av slutten av dagen.Om noen har noe å kommentere på spørsmålet er det veldig fint emd tilbake medling, på Forhånd takk:). ( hvis noen hadde klart å lage en poll av spørsmålet hadde d også vert fint.

 

Spørsmålet:

 

Hvor finner mann HDG Select og CRS Select knoben på et nyere fly?

 

A) på ADI`en

B) på Autopilot Controlpanel (Glearshield)

C) på HSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kverulere mye her mtp på B og C...

 

A) ADI

Nei, det blir ikke riktig. Har aldri hørt om noen som har dem på ADI'en, men man skal vel aldri si aldri heller...

 

B) på AP controllpanel (glareshield)

Jo... HDG select sitter ofte der, men ikke nødvendigvis CRS... Vi har CRS på RAD NAV siden i MCDU'en, og i standby mode setter vi CRS på radio-panelet. Men jo... det er ikke helt feil av den grunn. På 737'ene finner man HDG og CRS på MCP, ihvertfall -300'ene og oppover.

 

C) på HSI.

Tja... Men ikke for de som har EFIS av typen vi har (PFD/ND), da sitter ikke bryterene der (på skjermen). Men veldig mange fly har HSI med HDG select knob'en nede til høyre og CRS knob'en nede til venstre på instrumentet.

 

 

Synes dette er et dårlig spørsmål, og burde ikke være et godkjent som eksamensspørmål med den nevnte ordlyden. På nyere fly, kan man jo si at man har enten B eller C. For de moderne flyene med PFD/ND, slik som 737NG, Airbus FBW typene osv, vil B være mest riktig. Kommer litt an på hva som legger i "nyere flytyper"... men de fleste "nyere fly" har moderne EFIS displays, og da blir B mest riktig.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Takker så meget for hjelpa folkens. Veldig mange gode svar. ja dette er et spørsmål som blir vanskelig å fremstille.Som tidligere nevnt av dere så er det flere av alternativene som blir rett. Men problemet er ikke svarene men spørsmålet. "Nyere fly", ja altså en ny Cessna eller en ny A380??,ja dette er jo to helt forskjellige fly med helt forskjellige instrument oppsett (Layout).

 

Jeg ville bare skaffe meg gode argumenter fra flere for og se om det bare var jeg som hadde det samme syn på dette spørsmålet.

 

Takker så meget for hjelpen å jeg fikk vite det jeg var ute etter.

Ifølge prøve fasiten var alternativ B)fly med autopilotpanel som var riktig.

dette var noe jeg egentlig ikke var enig i, med tanke på hva di mener er et nyere fly!

 

Takk for hjelpen folkens, ha en videre god kveld :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...