Gå til innhold

Ny måte for pushback og taxing


Stian Haabeth

Anbefalte innlegg

Hørte jeg noen si "tekniske problemer"? Sikkert vedig miljøvennlig' date=' men har litt problemer å se for meg det anlegget som skal drive det utstyret der. :confused: [/quote']

 

Utstyret har vært testet på B767, om jeg husker rett...

 

Enda meir morosamt om dei hadde vore bakhjulsdrevne på glattisen hehe...

 

Fordi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør driste meg til å si at dette kun har noe for seg for maskiner som primært flyr på tett trafikerte plasser det ofte er mye venting på bakken. (Spesiellt problem i USA)

 

Det man eventuellt sparer på denne skiten i Norge, vil man tape i massiv økning av flyplassenes vedlikeholdsutgifter. Skal man ha sommerføre på alle twys og aprons blir det dyrt. (Samt at det blir leit for miljøet å bruke mer urea og safeway),

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....

Tenker bare på oppstart og sånt, spesielt på vinterstid og greier ....

Hadde vaffal ikke tøffa bort på rullebanen med APU for så å fyre i gang å gi "flat Pedal" etter ca. 30 sek gangtid ... Visse tekniske komponenter som motorer og slikt liker jo som regel å få putret seg varme før man belaster de 100 % ... ser for meg en aldri så liten økning i motorvedlikehold ...., + at ikke alle flyplasser i Norge er padde flate, slik at det nepe går å dra flyet fram etter kun nesehjulet bortover glattisen ..

Kanskje piggdekk blir løsningen ... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....

Tenker bare på oppstart og sånt' date=' spesielt på vinterstid og greier ....

Hadde vaffal ikke tøffa bort på rullebanen med APU for så å fyre i gang å gi "flat Pedal" etter ca. 30 sek gangtid ... Visse tekniske komponenter som motorer og slikt liker jo som regel å få putret seg varme før man belaster de 100 % ... ser for meg en aldri så liten økning i motorvedlikehold ...., + at ikke alle flyplasser i Norge er padde flate, slik at det nepe går å dra flyet fram etter kun nesehjulet bortover glattisen ..

Kanskje piggdekk blir løsningen ... :grin: [/quote']

 

Njaa, kjetting tenker jeg. Du vet at det er ikke skikkelig glatt før man må legge kjetting på propellene. Var ute for det et par ganger når vi skulle fly ifra Notodden til Bergen på vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør driste meg til å si at dette kun har noe for seg for maskiner som primært flyr på tett trafikerte plasser det ofte er mye venting på bakken. (Spesiellt problem i USA)

Om en drar til William B Hartsfield i Atlanta og tar en titt på hvor stillestående flybevegelsene er der på de mest trafikkerte tidspunktene på dagen, så skjønner en hva disse motorene har for seg. I steden for å la motorene gå på idle i en time, kan en fyre de opp fem minutter før en ruller ut på rullebanen, og heller bruke en gjerrig elmotor for framdrift ellers. På mange RJ-ruter der borte bruker en mer tid på bakken enn i lufta i rushtida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte jeg noen si "tekniske problemer"? Sikkert vedig miljøvennlig' date=' men har litt problemer å se for meg det anlegget som skal drive det utstyret der. :confused: [/quote']

 

Utstyret har vært testet på B767, om jeg husker rett...

 

Enda meir morosamt om dei hadde vore bakhjulsdrevne på glattisen hehe...

 

Fordi?

 

Fordi bakhjulsdrevne bilar kjem med ræva rimeleg fort når dei slepp i motsetning til framhjulsdrevne som berre fortsett rett fram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...