Gå til innhold

Afrika-tur


Fredrik Helland

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvordan jeg klarte det, men presterte å legge denne ut på screenshot-avdelingen "" Men takk til Magnus for litt svar... Kan gjerne få litt fler ""

 

Til dere som nå venter på bilder fra turen, JA - dere skal få det ""

 

 

 

16. februar reiser jeg med KLM fra Bergen til Amsterdam, bytter til nytt fly, videre med KLM til Nairobi, Kenya. I Nairobi bytter vi til Kenya Airways som fly oss til Lilongwe, Malawi. Noen som vet hva jeg kan forvente med av flytype, service etc?

 

Hadde vert morsomt å høre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggris! Hva i all verden skal du gjøre i Malawi da? "" Jeg har reist den ruta 2 ganger før, sist i 2005 og da med KLM nattfly 767 til Nairobi, Kenyatta International, og derifra også med 767 operert av Kenya Airways - ruta fra Nairobi til Lilongwe går via Lusaka (hovedstaden i Zambia). stoppet i Lusaka er ca en time - på returen drar du direkte fra Lilongwe og til Nairobi. Kenya Airwais holder god standard og servicen er utmerket - har også flydd ruta en gang med Air Malawi (gammel b-737) og det var ok det og da men jeg tror de er på konkursens rand og ikke flyr ruta lenger. På flyplassen i Nairobi er det massevis av butikker du kan handle i. det er åpent fra tidlig morra til seint kveld der. Alle butikken har stort sett de samme varene - dyre suvernirer og billig sprit og røyk. Kenyatta International har en brukbar vip-lounge og der har jeg sovet mange ganger på myke teppegulv :-) Pass på bagasje godt da - mange smartinger der. Flyplassen i Lilongwe ligger ca 30 minutter kjøring nord for byen. Lilongwe er en rotete og skitten by - bortsett fra akkurat der hvitingene holder til da!, Landsbygda i Malawi er fantastisk og Malawi har verdens 9. største innsjø - malawisjøen med gode muligheter for båtliv eller dykking. Anbefaler Cape McLear i sør eller hvis du virkelig vil oppleve afrika - Likoma eller Chisumulu øyer som ligger ca midt i sjøen. Malawisjøen trafikkeres av en slags "hurtigrute" he he, rutebåt som går ca en gang i uka nordover og sørover og er innom alle små plasser... Malawi er helt supert reiseland som backpacker - folk er fredelige og vennlige. på bygda kan du finne ok overnattingsplasser for 25 kr. natta. hvis du trenger navn og adresser for kontaktpersoner mht båt eller dykking så si fra.

Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du får ha riktig god tur som sagt, misunner deg!. Ta med solkrem og malariatabletter!, pass deg for krokodiller, bad aldri etter solnedgang "" husk å veksle til lokale kwartsa på flyplassen, det finnes ikke minibanker i Nkotakota, ett besøk i banken der for å ta ut penger fra visa tar en dag, ha respekt for folk, husk du er rik der, de fleste du treffer tjener under 10 kroner dagen, ta med bilder av familie, bilder av kong Harald og vis fram dette - forklar at norge har konge! da blir de imponert - , de hadde og har lokale og regionale høvdinger men i dag har de bare en (stakkars) gjeng med semikorrupte politikere som gjør alt de kan for å berike seg selv.... kort sagt du reiser til ett totalt forskjellig system enn det vi befinner oss i! men det er paradis for oss å være dær da.

Lokalnytt finner du her: www.nationmalawi.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant denne på avsim nå, en superkuriositet! http://library.avsim.net/esearch.php?DLID=97520&CatID=fs2004acrp Air Malawi har 3 fly, en b737-300, en atr-42 og en let-410. 747 texturene fra avsim er fra høsten 1985 da avdøde "His Excellency the Life President of the Republic of Malawi, Ngwazi Dr Hastings Kamuzu Banda" skulle besøke England. Han leide inn en 747 fra SørAfrika - fikk den lakkert om i Air Malawis farger og logo ! kun for denne ene turen - hva dette kostet må gudene vite :-) Flyet ble levert tilbake en måned etter besøket i England. Nqwazi betyr forøvrig "store Løve" på lokalspråket.... Mye artig opp gjennom årene der nede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torgeir,

 

Først vil jeg takke for Norway Scenic. FS er ikke FS uten.

 

Ellers har jeg mine erfaringer fra Angola: Kom hjem derfra for 5 uker siden, flight kansellert. Skulle fly med TAAG Angolan, som i gamle dager hadde et dårlig rykte...pga gamle fly. Men nå har de jo kjøpt inn 2 nye 777ER, hvilket jeg reiste hjem med etter 1 kansellering (ikke bare det men flyplassen i Luanda blacket ut 2 ganger mens jeg var der, og jeg kan bare takke Gud og erfaring at jeg kom meg hjem). Ja og takk til VISA as well. Med andre ord var det flotte maskiner med god seat pitch, men servicen var i dassen. Nåde den som ikke skjønner litt Portugisisk (hvilket jeg gjør). Som sagt flotte maskiner, bra IT system ombord (masse filmer samt språkopplæring). Men hva hjelper vel det når man kommer 3 dager forsinket hjem og den %¤#### kofferten kommer en uke etterpå. Nåvel du har sikkert vært der opptil flere ganger ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...