Gå til innhold

Torgeir Opland

Members
  • Innholdsteller

    199
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Torgeir Opland

  • Bursdag 24. mai 1960

Torgeir Opland's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. angående scenic_x ; Norw_BaseLC_fsx.bgl Landclass uten byer tettsteder, kun vegetasjon og is og fjell, resamplet fra GLC2000 europa http://www-gvm.jrc.it/glc2000/ hvor landclass for byer er fjernet. denne filen dekker over eksisterende landclass og har ikke "hull" i området som dekker norge. XNorw_CityLC_fsx.bgl Landclass med kun byer tettsteder, resten er transparang. YNordicMountain filer Disse gir landclass i noe fjellområder slik at de retter opp div småfeil i glc2000 dataene for høyfjellsområder. Så hvis du skal lage filer for byer tettsteder er det bare å parkere XNorw_CityLC.bgl. SL.
  2. fant denne på avsim nå, en superkuriositet! http://library.avsim.net/esearch.php?DLID=97520&CatID=fs2004acrp Air Malawi har 3 fly, en b737-300, en atr-42 og en let-410. 747 texturene fra avsim er fra høsten 1985 da avdøde "His Excellency the Life President of the Republic of Malawi, Ngwazi Dr Hastings Kamuzu Banda" skulle besøke England. Han leide inn en 747 fra SørAfrika - fikk den lakkert om i Air Malawis farger og logo ! kun for denne ene turen - hva dette kostet må gudene vite :-) Flyet ble levert tilbake en måned etter besøket i England. Nqwazi betyr forøvrig "store Løve" på lokalspråket.... Mye artig opp gjennom årene der nede!
  3. ja du får ha riktig god tur som sagt, misunner deg!. Ta med solkrem og malariatabletter!, pass deg for krokodiller, bad aldri etter solnedgang husk å veksle til lokale kwartsa på flyplassen, det finnes ikke minibanker i Nkotakota, ett besøk i banken der for å ta ut penger fra visa tar en dag, ha respekt for folk, husk du er rik der, de fleste du treffer tjener under 10 kroner dagen, ta med bilder av familie, bilder av kong Harald og vis fram dette - forklar at norge har konge! da blir de imponert - , de hadde og har lokale og regionale høvdinger men i dag har de bare en (stakkars) gjeng med semikorrupte politikere som gjør alt de kan for å berike seg selv.... kort sagt du reiser til ett totalt forskjellig system enn det vi befinner oss i! men det er paradis for oss å være dær da. Lokalnytt finner du her: www.nationmalawi.com
  4. Heldiggris! Hva i all verden skal du gjøre i Malawi da? Jeg har reist den ruta 2 ganger før, sist i 2005 og da med KLM nattfly 767 til Nairobi, Kenyatta International, og derifra også med 767 operert av Kenya Airways - ruta fra Nairobi til Lilongwe går via Lusaka (hovedstaden i Zambia). stoppet i Lusaka er ca en time - på returen drar du direkte fra Lilongwe og til Nairobi. Kenya Airwais holder god standard og servicen er utmerket - har også flydd ruta en gang med Air Malawi (gammel b-737) og det var ok det og da men jeg tror de er på konkursens rand og ikke flyr ruta lenger. På flyplassen i Nairobi er det massevis av butikker du kan handle i. det er åpent fra tidlig morra til seint kveld der. Alle butikken har stort sett de samme varene - dyre suvernirer og billig sprit og røyk. Kenyatta International har en brukbar vip-lounge og der har jeg sovet mange ganger på myke teppegulv :-) Pass på bagasje godt da - mange smartinger der. Flyplassen i Lilongwe ligger ca 30 minutter kjøring nord for byen. Lilongwe er en rotete og skitten by - bortsett fra akkurat der hvitingene holder til da!, Landsbygda i Malawi er fantastisk og Malawi har verdens 9. største innsjø - malawisjøen med gode muligheter for båtliv eller dykking. Anbefaler Cape McLear i sør eller hvis du virkelig vil oppleve afrika - Likoma eller Chisumulu øyer som ligger ca midt i sjøen. Malawisjøen trafikkeres av en slags "hurtigrute" he he, rutebåt som går ca en gang i uka nordover og sørover og er innom alle små plasser... Malawi er helt supert reiseland som backpacker - folk er fredelige og vennlige. på bygda kan du finne ok overnattingsplasser for 25 kr. natta. hvis du trenger navn og adresser for kontaktpersoner mht båt eller dykking så si fra. Lykke til og god tur!
  5. Andrew: bruk file, import og velg 3ds fila som du skal ha inn - så lagrer du den i gmax som gmax fil. Thomas: texturer i gmax versjon 1.2 se svaret her: http://www.flightsim.no/forum/showflat.php?Cat=&Number=209495&page=3&view=collapsed&sb=5&o=7&fpart=1 dette er bare en metode, den første beskriver ett eksempel hvor alle texturene til ett objekt ligger i en og samme texturefil, den andre beskriver ett eksempel på multitexture, altså flere forskjellige texturefiler som skal brukes på ett objekt. Lag deg en kube eller lignende i gmax - følg oppskrifta slavisk mht texturering - så plutselig sitter det....
  6. ja sånne webfolk de kan jo ikke å stave engang! men nå er det retta opp!
  7. Jeg har nettopp åpnet ett nytt (ikke kommersiellt!) nettsted med den enkle adressen www.fotoscenery.com hvor jeg har samlet litt bilder fra det jeg har laget av scenery til fs2002 og til fs2004. Etterhvert som jeg lærer meg å lage sider så blir det stoff her og linker til nedlasting og til bilder fra alle mine arbeider Er helt amatør på å lage sider... så jeg håper å lære meg mere etterhvert. Alle besøkende er hjertelig velkommen!
  8. Kan du ikke legge det ut for nedlasting? Hvis du har brukt kode som er kompilert med bglc - f.eks. coastlinemaker - så er det jo kompatibelt med fs2004 også. Fs2004 er (for norges del) sannsynligvis over samme terreng og kystlinjedatabaser som fs2002 da det ikke er noe mere tilgjengelig "gratis" pr i dag enn for 2 år siden.
  9. her: 1. Battery Switches to ON 2. APU BLEED off 3. PACKS off 4. velg APU MASTER SW til ON 5. trykk på APU START 6. vent 7. APU BLEED til ON 8. PACKS 1 og 2 til ON 9. sjekk at ENG SWITCHES 1 og 2 er OFF 10. MODE SEL til NORM 11. FLAPS UP 12. GND SPLRS arm mode 13. åpne FMC 14. bekreft at du har INIT siden 15. velg departure/arrival (ICAO) 16. sett COST INDEX feks. til 80 17. velg FL (flight level) feks. FL330 knapp nr. 6 venstre side. 18. trykk på ALIGN IRS 19. trykk på F-PLN knappen 20. trykk på departure airport og velg RW evt SID og trykk INSERT. 21. samme med ARRIVAL hvis du vet hvilken RW du skal lande på. NB: SJEKK VÆRET! 22. lag en flightplan - slett evt. F-PLN DISCONTINUITY 23. trykk på INIT 24. velg NEXT PAGE og sett inn ZFW data - du kan sjekke dette på kneeboard 25. velg reservefuel 26. trykk på PERF 27. bekreft V1 VR og V2 ved å høyreklikke på disse. 28. velg 36 i FLEX TO TEMP 29. velg 3/DN.7 for FLAPS/THS 30. velg TRANS ALTITUDE feks. 7000 31 SEAT BELTS til ON 32. BEACON ON 33. FUEL PUMPS AUTO OG ON 34. APU BLEED ON 35. MODE SWITCH TIL IGN/START 36. VELG ENG MASTER 2 TIL ON 37. VELG ENG MASTER 1 TIL ON 38. når motorene har startet - velg MODE til NORM - APU BLEED TIL OFF - GND SPLRS ARMED - FLAPS TIL 3 - AUTOBRK TIL MAX - APU MASTER TIL OFF 39 . Trykk TO CONFIG og bekreft NORMAL. 40. sett ALT på FCU panel til feks. 9000 - sett på strobe og annet lys 41. PARK BRK OFF 42. beveg thrust levers til ca. 50% N1 - når de har stabilisert - TRYKK "+" PÅ NUM PAD 2 GANGER OG DU ER IFERD MED Å TA AV! 43. ROTER - GEAR UP TRYKK AP OG RETRACT FLAPS . 44. sett THRUST til CL ved å trykke "-" EN GANG. ------
  10. Fototexturer som erstatter ms sine originale bakketexturer er med samme oppløsning som ms, ca 5 meter pr pixel. Altså objekter som er mindre enn 5 meter vil ikke vises. Dette er slik fs2002 er laget og for å få ett godt inntrykk av texturene må du fly høyrere! Det anbefales minst 3000 fot agl for å få ett normalt inntrykk av landskapet. I fotosceneryet over Hamar som du har hentet bildet fra er grunnlagsfotoene i 8bits farger - i fotosceneryet over Trondheim og Kongsberg som du også finner i filbiblioteket her, er grunnlagsbildene i 24bits farger noe som gir ett bedre resultat, selv om oppløsningen (ca 5 meter pr pixel) er det samme. Håper du ble klokere av dette.
  11. Litt oppklaring her: Det norske LOD8 freeware meshet og Lago Terramesh 15 og 16 (for skandinavia) er begge resamplet til en LOD8 oppløsning og det vil si at de begge tar akkurat de samme maskin og grafikk-kort ressusjene. Det er ingen forskjell på disse med hensyn "framerate" eller annen bruk av maskin-ressusjer. det er bare en måte å lage terrengmesh filer til fs2002 på og det er med verktøy fra microsoft sdk'ene og hvis to forskjellige mesh er resamplet med samme LOD-tall så krever de også nøyaktig det samme fra prosessor/grafikk-kort. Selv kjører jeg Lago terramesh på en pentium3 1 gz maskin med gforce 4 TI-4200 kort uten problemer og med skarpe terrengtexturer. De som plages med uskarpe texturer eller at meshet ikke "følger med" må sette ned "target framerate" til mellom 12 og 15 så løser dette de aller fleste problemer.
  12. Har allt på ett eget ROTEROM jeg da og for de som ikke har sett det før har jeg laget ett par filmklipp som viser det hele i "æksjen": http://home.online.no/~to-opl/artimages/engm737sim.WMV og her http://home.online.no/~to-opl/artimages/flyklipp2.WMV 3 stk pc'er med hvert sitt geforce2 agp kort og 2 pci grafikk-kort på den ene med totalt 5 skjermer.
  13. da kommer jeg og prøver! er det ok med noen touch an go ? da jeg ikke gidder å fly til London med chessnaen.... Håper jeg husker litt fraseologi - det er ca ett år siden sist jeg fløy online. Det er vel med voice?
  14. http://www.escapeairlines.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=WV&action=display&num=1026419640 se nederst på Benjamin sitt inlegg. Han har kjøpt det kortet.
  15. Patric, har også søkt på hva det betyr: and multi-window gameplay across 3 monitors, men har ikke funnet det ut. Jeg bruker widevew og 3 pc'er og det gir ett brukbart oppsett. Hvis Matrox kortet kan kjøre fs over 3 skjermer i 1280x1024 på hver skjerm og jeg kan i tilegg kjøre noen pci skjermkort så kjøper jeg det når prisen kommer under 3000,-.......... Så kan jeg jo ha wideview allikevel og 1-2-nei 3 nei 5! skjermer som "outside view" ..... og en par tre til paneler.
×
×
  • Opprett ny...