Gå til innhold

OT: Hvor vanskelig er 2MX (Flygeldere utdanning)


Espen Otterstad

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvis noen av fagene (2MX, 2MY eller 3ENG) gjør at man stiller sterkest trur jeg det må være 2MX. Kravet er å ha ett av fagene, og de skal jo stille like sterkt. Men mest nytte får man sannsynligvis av 2MX, ...kanskje.

Når det gjelder matematikk/fysikk så er det som "trengs" rent praktisk å kunne regne S=VxT, altså strekning, fart og tid. Å ha litt peiling på enkel fysikk er heller ikke dumt, men det trengs sikkert ikke. Det er iallfall ikke noe bestemt krav til å være rask i hoderegning, heldigvis... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Det står jo i opptakskravene at man skal ha gode engelskkunnskaper. Men "alle" som har gått ungdomsskole og har 1ENG har tvilsomt noen større grunn til å frykte engelsktestene. Kravet til å ha "gode" engelskkunnskaper er fordi deler av utd. foregår i USA (tidligere i UK eller Sverige).

Om 2MX er vanskelig, er et vanskelig spørsmål. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Vil tru at de fleste som har karakter 4-5 i 1MX vil nok takle 2MX greit, men det er sikkert noen som ikke gjør det også. (Det kreves karakter 3 eller bedre i minst ett av de tre nevnte fagene.)

Dette var min oppfatning, noen kan sikkert være uenig. Håper du ikke ble mer forvirra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Anders Presterud:

Kravet til å ha "gode" engelskkunnskaper er fordi deler av utd. foregår i USA (tidligere i UK eller Sverige).


Hvor stor del fårgår i USA, hvilke utgifter tilfaller deg selv, som ikke er dekket av utdanningen?

[ 27-04-2001: Endret av: Espen Otterstad ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg skryte på meg å ha 2MX, for det hadde jeg overhodet ikeke kommet gjennom med ståkarakter, men de aller fleste i min klasse og de av mine venner som har 2MX sier det er ganske mye vanskeligere enn 1MA, og man skal nok jobbe særdeles hardt for å beholde sin karakter fra grunnkurset, hvis man ikke er et talent innen for matematikkens mysterier da.

Så konklusjonen må nok bli at 2MX er en del vanskeligere enn 1MA, men ingenting er umulig! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter meg gjennom 2FY, 2MX og 2EN i år... ;(

Men det er ikke umulig å nå opp på 5r'n i 2MX [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Det er ganske så rett fram stort sett,bare man ikke tenker for mye over problemene!bare ta det for det det er..ikke noe annet [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]jeg har klart det noen ganger, prøvd å filosofere over "stykkene" da går det som regel litt galt!

Men, 2MX, joda..det er greit det! Gleder meg til 3MX neste år [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hvor lenge man blir i USA, var selv i England. Men det er vel totalt snakk om ett års tid i USA, delt på 3 perioder trur jeg.

sjekk: http://www.luftfartsverket.no/flygeleder/index.htm"'>http://www.luftfartsverket.no/flygeleder/index.htm" TARGET=_blank>http://www.luftfartsverket.no/flygeleder/index.htm

Utdanningen er lønnet, men du betaler kost og losji selv, eller iallfall en del av det. Lønn: ca 13.000 brutto pr. mnd (eller mer), ca 3.000 i skatt, og 4.500 i kost og losji. Dvs at du sitter igjen med rundt 5.000 kroner pr mnd etter at utgifter er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle.

Får vel komme med et par tanker rundt dette jeg også etter å ha strevd meg gjennom 2MX, 3MX, 2KJ, 3KJ, 2FY og 3FY.

Matte i førsteklasse var ikke spesielt vanskelig. Hadde du fulgt godt med i niende (eller tiende om du vil) så var det vel ikke noe særlig nytt, ikke før jul i hvert fall. Jeg vil altså si at det var en større overgang å gå fra 1MA (eller 1MX som det vel heter nå [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] ) til 2MX enn det var å gå fra ungdomsskolen til videregående.

Noe av det som utgjorde den største overgangen fra første til andre var arbeidsmengden. 2MX er et såpass stort pensum at det man ofte ikke får nok tid til å drille oppgavene skikkelig.

Skal passe meg for å gjøre dette for langt, så her kommer en kjapp konklusjon. Som flere her har nevnt, heng med fra starten så bør det gå helt greit. Jeg fikk høre at jeg kom til å gå ned i karakter etter hvert som jeg kom høyere opp, men jeg gikk ut av 3MX med høyere karakter enn jeg hadde i både 1MA og 2MX, så jeg vet ikke helt...

---Trond---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring (går nå 2. klasse på videregående) er at 2MY og 2MX faktisk er ganske like når det gjelder vanskelighetsgrad, men MX er muligens litt vanskeligere.

Hovedforskjellen slik jeg ser det er at MY (som jeg går på) er mer rettet mot økonomi mens MX går mer på naturfaglige utregninger. F.eks så har vi en god del om hvor bedriftene tjener mest og slikt, mens MX har skjæringsvinkler osv osv.

MY passer glimrende sammen med markedsføring og ikke minst bedriftsøkonomi (som begge har dette med inntekter og kostnader). MX passer på sin side med fysikk, kjemi (altså realfag).

Når det gjelder hvilken av de to som passer best hvis man tenker på å bli flyver er det nok MX i og med at den passer sammen med fysikken. MY er som sagt mer rettet mot bedriftsøkonomi og økonomi generelt.

 

--

Morten B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...