Gå til innhold

Landing lights


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Nå drar jeg opp tempoet her og argrer meg for at jeg må spørre om så dårlige ting som har blitt nevnt utallige ganger før, men håper dere tilgir meg for det....

 

Stod å spottet på Vigra her om dagen en sen ettermiddag hvorpå lyset hadde skumret seg....

 

Sprøsmålet mitt lyder...

 

" Scanor 475 cleared to land runway 25 wind 220 degrees at 15 knots "

 

Og så kom landings lysene på flyet... Da var allerede flyet på final approach og Man kunne lett se alle lysene kom på hvor det var mørkt i fra før.....

 

Vet 737 har nose gear lights men trodde til nå landings lights kom på ved 10000 ft jeg og ikke på 5nm finale...

 

Hva, hvordan og hæ? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det mye skyer? En grunn til at piloter utsetter Landing lights er p.g.a at lysene kan skape en "Vegg" av lys som blender pilotene hvis man flyr gjennom skyer.

 

The landing lights in airline FAR Part 121 operations are usually turned off when passing through 10,000ft MSL. For aircraft operating under Part 91, it is not specified but at the pilots discretion:

 

Title 14: Aeronautics and Space

PART 91—GENERAL OPERATING AND FLIGHT RULES

Subpart C— Equipment, Instrument, and Certificate Requirements

 

§ 91.209 Aircraft lights

 

No person may:

 

(a) During the period from sunset to sunrise (or, in Alaska, during the period a prominent unlighted object cannot be seen from a distance of 3 statute miles or the sun is more than 6 degrees below the horizon)—

 

(1) Operate an aircraft unless it has lighted position lights;

 

(2) Park or move an aircraft in, or in dangerous proximity to, a night flight operations area of an airport unless the aircraft—

 

(i) Is clearly illuminated;

 

(ii) Has lighted position lights; or

 

(iii) is in an area that is marked by obstruction lights;

 

(3) Anchor an aircraft unless the aircraft—

 

(i) Has lighted anchor lights; or

 

(ii) Is in an area where anchor lights are not required on vessels; or

 

(b) Operate an aircraft that is equipped with an anticollision light system, unless it has lighted anticollision lights. However, the anticollision lights need not be lighted when the pilot-in-command determines that, because of operating conditions, it would be in the interest of safety to turn the lights off.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosedyre hos oss er approach lights på når man passerer FL100 /10.000 fot på vei nedover. Flare lights og taxi light når vi får cleared to land. Evt. venter vi med lys til vi er ute av skyer o.l. om det er veldig forstyrrende. Samme med anti-collision som gjerne settes til red istedet for white når man flyr IMC i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...