Tom Knudsen Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Nå drar jeg opp tempoet her og argrer meg for at jeg må spørre om så dårlige ting som har blitt nevnt utallige ganger før, men håper dere tilgir meg for det.... Stod å spottet på Vigra her om dagen en sen ettermiddag hvorpå lyset hadde skumret seg.... Sprøsmålet mitt lyder... " Scanor 475 cleared to land runway 25 wind 220 degrees at 15 knots " Og så kom landings lysene på flyet... Da var allerede flyet på final approach og Man kunne lett se alle lysene kom på hvor det var mørkt i fra før..... Vet 737 har nose gear lights men trodde til nå landings lights kom på ved 10000 ft jeg og ikke på 5nm finale... Hva, hvordan og hæ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Lingås Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Var det mye skyer? En grunn til at piloter utsetter Landing lights er p.g.a at lysene kan skape en "Vegg" av lys som blender pilotene hvis man flyr gjennom skyer. The landing lights in airline FAR Part 121 operations are usually turned off when passing through 10,000ft MSL. For aircraft operating under Part 91, it is not specified but at the pilots discretion: Title 14: Aeronautics and Space PART 91—GENERAL OPERATING AND FLIGHT RULES Subpart C— Equipment, Instrument, and Certificate Requirements § 91.209 Aircraft lights No person may: (a) During the period from sunset to sunrise (or, in Alaska, during the period a prominent unlighted object cannot be seen from a distance of 3 statute miles or the sun is more than 6 degrees below the horizon)— (1) Operate an aircraft unless it has lighted position lights; (2) Park or move an aircraft in, or in dangerous proximity to, a night flight operations area of an airport unless the aircraft— (i) Is clearly illuminated; (ii) Has lighted position lights; or (iii) is in an area that is marked by obstruction lights; (3) Anchor an aircraft unless the aircraft— (i) Has lighted anchor lights; or (ii) Is in an area where anchor lights are not required on vessels; or (b) Operate an aircraft that is equipped with an anticollision light system, unless it has lighted anticollision lights. However, the anticollision lights need not be lighted when the pilot-in-command determines that, because of operating conditions, it would be in the interest of safety to turn the lights off. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Holmseth Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 akkurat samme med bil, er det et forferdelig snø vær så ser man best uten langlys. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Prosedyre hos oss er approach lights på når man passerer FL100 /10.000 fot på vei nedover. Flare lights og taxi light når vi får cleared to land. Evt. venter vi med lys til vi er ute av skyer o.l. om det er veldig forstyrrende. Samme med anti-collision som gjerne settes til red istedet for white når man flyr IMC i mørket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Harald Ådland Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Det er vanlig å skru på taxi og rwy turnoff lights i det man setter gear down (kilde: diverse flyvideoer jeg har sett) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 "Braathens" gjør det som regel slik. De skrur på lysa når de får cleared to land. Slår aldri feil (utenom når det er lave skyer, snøbyger etc. Da kommer de på på short final.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Takk Cato og alle andre.. Det var det jeg tenkte.. Denne tråden skulle forresten være i Pilotene svarer, men jeg postet den feil.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Ruben Fjeldstad Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg har sett på Dashen da jeg satt på klapp der, så når de tok ut hjula, da kom også landing lights på. Tror det er forskjellig fra selskap til selskap! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.