Gå til innhold

Treningskvelden i kveld


Pilot1

Anbefalte innlegg

Hei.

Må først få takke alle som hadde med meg å gjøre i kveld, og da særlig ENGM_V_App. Mye tullball med tur innom Sverige og det hele og landingen ble heller ikke som jeg hadde forventet [image]images/icons/blush.gif" border="0[/image]

 

Problem 1.

Like for jeg skulle foreta en ILS 01R ved ENGM, bryter auto-piloten ut og svinger kraftig til venstre og opp. Så dum som jeg er, slår jeg den av og prøver å rette opp flyet, men da treffer flyet bakken og jeg sitter der dum som en sau.

Hva skyldes dette? (Ikke det at jeg er dum som en sau, men dette med auto-piloten?)

Problem 2.

Når jeg nærmet meg ENGM, kom fra EVNA, ble alt helt grått og jeg så ingen ting. Har Norway 2000 installert.

Ble ganske desperat når jeg ikke så noe ved landing.

For meg er det ganske viktig å få oppklaring i dette, slik at jeg kan prøve meg på nytt, neste treningskveld.

Her er det jo alltid noen smarte hoder som kan hjelpe [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh

Morten

LN-MPK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

1)

Hviket panel bruker du?

Har det samme problemet med PSS744 panelet, veeldig irriterende..Det eneste man kan gjøre har jeg funnet ut, er å save flight`en, og reset flight..

2)

Jeg er ikke en ekte pilot, men du trenger vel ikke å "se" noe når du gjør en ILS landing?

Da har du vel i tilfelle spørt om "visual approach" ? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Med vennelig hilsen

Espen Stabell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med autopiloten kan jeg ikke hjelpe deg med, og for så vidt ikke problem to heller, men du har vel hørt om skyer? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Det er vanlig å fly gjennom et skydekke før man lander. Problemer oppstår dersom man ikke ser rullebanen når man kommer til et minimum (husker ikke MAP (missed approach point) for ENGM). Da må man ta en goaround for event. å prøve på nytt.

Dette er "ulempen" med å bruke real weather (som i SquawkBox) [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg satt i GM_TWR i går kveld, og fikk aldri kontakt med deg (på tekst), og skjønte etter hvert at noe hadde skjedd. Ditt problem med autopiloten:

1. AP prøvde sannsynligvis å lande flyet for deg, og det er ganske vanlig at den vil skjære ut til venstre og med nesen opp. Vær klar over at Gardermoen ligger ca. 680 fot over havet, slik at hvis du har satt QNH riktig (i går 1018 Hpa), vil høydemåleren indikere ca. 680 fot når du står på rullebanen.

2. Det var fint vær i går med nesten vindstille og CAVOK (Clouds And Visibility OK), så det er vanskelig å peke på hva som forårsaket tåka. Denne gangen satt vi i tårnet ikke i "dimman", jeg hadde nær sagt som vanlig [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

3. Jeg anbefaler deg å investere i AIP Norge, der du finner alle opplysninger du trenger, ikke minst kart. Ved missed approach ILS-01R er prosedyren: CLIMB STRAIGHT AHEAD TO DME 2.5 ONE. MNM 1200 FT, RIGHT CLIMBING TURN TO INTERCEPT AND PROCEED ON R-045 GRM. CLIMB TO 3000 FT. ON PASSING DME10 GRM CLIMB TO 4000 FT. JOIN TOMRA HLDG AT 4000 FT.

MVH

Jan H. Sørensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk til alle for svar!

Jeg ser at mange har spekulert i at det kunne være tåke eller skyer som var problemet på punkt 2. Men jeg tror ikke det var det som var årsaken.

For meg så det ut som om hele Scenery'et hadde forsvunnet. Det var liksom ikke noe landskap noen steder.

Jeg trykte "S" noen ganger men det var fortsatt helt grått.

[image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Jan:

"1. AP prøvde sannsynligvis å lande flyet for deg, og det er ganske vanlig at den vil skjære ut til venstre og med nesen opp. Vær klar over at Gardermoen ligger ca. 680 fot over havet, slik at hvis du har satt QNH riktig (i går 1018 Hpa), vil høydemåleren indikere ca. 680 fot når du står på rullebanen."

Det var like før touchdown at AP krengte til venstre og opp. Hadde ikke jeg tatt over tror jeg at venstre vinge ville slått nedi bakken. Men... resultatet ble jo det samme selv om jeg prøvde å lande manuelt [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Fløy forresten den samme ruten i dag, uten SB, og da virket alt bra. Gjennom førte en pen ILS 01R ved ENGM.

Men..uansett hva som forårsaket denne grey-out'en, får jeg bare prøve på nytt neste treningskveld.

Mvh

Morten

LN-MPK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Geir Kallelid:

Hei,

det med grått har jeg opplevd noen ganger på ENGM, og da er det 'SATCO-været' gjennom SB til FS som tuller. Du får skyer helt ned til null.

En måte er å gå inn i Weather og fjerne Ground-layer, det holder frem til neste 'utlegg' av været

Hilsen:

Hvis jeg ikke husker helt feil, er høydedataene i den originale airports.dat filen som følger med SquawkBox feil for ENGM. Denne er derimot korrekt i airports.dat filen som følger med Prabal Ghosh sine "Worldwide Navigation Data for SquawkBox", tilgjengelig bl.a. på flightsim.no og vaccn.org. Korrekt høyde skal være 681:

code:

ENGM  60.202778 011.083889 681 	;** GARDERMOEN

Dersom denne er feil, vil man ved skyet vær kunne oppleve null sikt på bakken på ENGM slik at man kun ser ut på en grå vegg.

Om det er dette som er problemet til Morten, vel det kan jeg ikke svare på. Men de av dere som ikke har installert den oppdaterte navigasjons-filen (oppdateres forresten månedlig), bør enten laste ned siste versjon av denne, eller evt. sjekke hvilken høyde som er angitt for ENGM i airports.dat filen.

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har løst dette problemet med å sette høyde i Icao.dat til noe engm nært (gjerne 681), og husk på å sjekke det før du evt overskriver den (når du feks laster ned prabal gosh sine filer, husker ikke om airports.dat er med der, men iallefall icao.dat er der).

De andre flyplassene i icao.dat er nogenlunde rett her i norge, men har jeg tid en kveld skal jeg gå gjennom de og gjøre de helt korrekte [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

[ 13-04-2001: Endret av: roarsand ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje Roar har rett når det gjelder høydedata. De nye airport.dat filene inneholder også høydedata, men ikke de som følger med 2.1.2. icao.dat inneholder også høydedata og benyttes i hvertfall av versjon 2.1.2. Tipper 2.3 også benytter denne filen for høydedata. Da blir det denne du må endre for å få korrekt høyde på ENGM.

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...