Gå til innhold

Angrepsvinkel vs profil


Tore Rasch-Olsen

Anbefalte innlegg

En god del av loeften skapes ogsaa av at luften som foelger oversiden av vingen forlater bakkanten av vingen med en vektor nedover. I foelge en av Newton's lover (husker ikke hvilken.. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]) vil det alltid vaere en motreaksjon til en reaksjon. Dvs, pga. av at denne luften har en hastighet nedover, vil det virke en kraft oppover.

En noe klumset forklaring, men den siden 'Why it flies' som noen ga en link til her for ikke saa lenge siden forklarer dette paa en meget god maate. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Hvis man ser på løftformelen L=1/2rho*S*Cl*V2, så vil forsåvidt både vingeprofilet og angrepsvinkelen spille inn på Cl (løftkoeffisienten). Det er profilet på vingen som er det avgjørende for løftet. Det er klart at man øker løftet ved å innta en høyere angrepsvinkel, men man flyr jo like bra med en angrepsvinkel lik 0 (horisontal flyging). Det man egentlig gjør ved å øke angrepsvinkelen, er at man bruker av den kinetiske energien eller potensielle motorkraften, slik at man får en løftfaktor l som kommer i tillegg til det normale løftet. Løftet vil øke proporsjonalt med angrepsvinkelen til en rundt 16-20 grader, derfra vil det gå hurtig mot null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Begynner å bli en stund siden jeg tok dette på flymekken.

Men så vidt jeg husker;

Løftet avhenger av 3 faktorer:

-Størrelsen på vingen,selvfølgelig.Jo større,jo mer løft.

-Løft koeffisienten til vingeprofilet.

-Og det dynamiske trykket til luften.(lufttetthet og hastighet,vil det si.)

Så i denne sammenhengen er det jo løftkoeffisienten den vi diskuterer.

Og den er som sagt,korrekt nok,avhengig av både profilets form og angle of attack.

Som Øyvind også helt korrekt sier,vil angle of attack,eller forkortet AOA,bidra til at løftkoeffisienten øker og dermed også løftet,INNTIL an kritisk AOA,dvs.stall angle.Da vil det minske kraftig.

Utfra en løftkurve på et bestemt profil jeg fant,var denne vinkelen omtrent 19 grader.

Dette vil selvfølgelig variere på de forskjellige profilene.

Håper dette hjalp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg lurer på hvor mye flykroppen har å si på løftekapasiteten [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Har merket meg at stort sett alle fly har en aerodynamisk profil der flykroppen er flat under, rund over og med en nese som anntyder en vingeprofil ( sivile fly ) [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Det har vært en del snakk om hvor mye løft man kan få ut i fra den aerodynamiske formen på en flykropp. Her er det vesentlig å skille mellom jagerfly og andre fly.

Som dett ble sagt er den strømlinjeformede profilen til f.eks. passasjerfly stort sett bare for å minske luftmotstanden og skape en mer laminær luftstrøm rundt kroppen. Ser vi på jagerfly kan faktisk helt opp i en

60-70% av løftet komme fra kroppen. Dette gjelder ofte fly som er beregnet for å fly i høyere hastigheter, hvor vingeprofilet ofte er mye flatere enn det tradisjonelle vi kjenner fra småfly og airliners. F-16 er et eksempel på et jagerfly som får veldig mye av løftet sitt fra flykroppen.

Med vennlig hilsen

Øyvind Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...