Gå til innhold

Mindre SAS-bråk


Aleksander W. Lind

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg har et prosjekt om at SAS flyene skal slå av motorene før landing for å spare drivstoff og slik at det bråker mindre for dem som bor nært flyplassen.

Helt patetisk spørr du meg, men.

Tiden min er veldig knapp og vi har hauer med andre prosjekter og prøver, så jeg håpet at dere kunne hjelpe neg litt.

 

1. Jeg finner ingen linker til artikler om dette sånn at jeg kan fordype meg inn i det. Vet dere hva jeg kan søke på (hos VG, Dagbladet, osv) eller gi meg noen linker?

 

2. Hvordan blir sikkerheten ombord i flyene når motorene slåes av? Jeg kan nå tenke meg at det er mye mindre sikkert å få en trygg landing med motorene av enn på... Trenger litt info ""

 

3. Hvor mye kontrol mister/får flyet når motorene er slått av?

 

og sist men ikke minst skal jeg ha noen personelige kommentarer.

4. Hva synes dere om denne saken? Begrunn svaret og still dere selv spørsmålet om hva villde dere foretrakt om det var rene skit været ved den flyplassen dere skulle lande på.

 

Håper inndelig at jeg får noen svar før neste uke (uke 47) er omme. Dere er frie til å diskutere med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke snakk om å fly med motorene av, det får dem nok aldri lov til uansett hvor mye dem vil. Men vanligvis flyr flyene inn med en del turtall på motorene, og de flyr ofte nedstigningen i etapper, så dem flater ut innimellom og må da øke motorkraften ytterligere. Dette nye eksperimentet går ut på å fly med motorene på tomgang fra dem begynner nedstigningen til dem kommer til siste del av innflygingen, hvor dem igjen benytter normal motorkraft. Dette krever samarbeid med flygelederne som skal lede dem ned, og det utnytter slot-systemet og fmc'en muligheter til det optimale.

 

På hver innflyging sparer flyene rundt 100 kg fuel og sparer miljøet for 300kg CO2, i tillegg til at motorene lager betydelig mindre støy når dem går på tomgang. Det er mulig jeg husker feil tall, men lurer på om det var snakk om en støyreduksjon på 20dB (Husk på at dB-skalaen ikke er lineær, så det blir langt mer en 20 ganger mindre). Så alle parter tjener på dette, og jeg personlig tror det er standard prosedyre for alle selskaper om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. VNAV hele veien rett og slett? Slik jeg har merket det i FS blir det aldri level change effekt hele veien ved bruk av VNAV. Kan tenke meg dette fungerer bedre i virkeligheten, men om jeg bruker VNAV helt til approachen er det flere ganger underveis at farten minker alt for mye og autothrottle slår inn. For å bruke level change under hele descenten er man nødt til å starte et godt stykke etter T/D, ellers kommer man ned for tidlig. Det er her jeg trodde litt nøyere planlegging måtte til. Justere T/D.

 

I FS er det det stort sett flyene PMDG 737 og 737 PIC som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FS er det hard constaints (både høyde og hastighet) i de programmerte STAR som forstyrrer. Fjern de i LEGS page (250/240 under FL 100 gjelder), sett minimum clean speed og riktig høyde noen NM før du skal intercepte G/S. Legg inn vind på et par-tre høyder for desent. La FMC kalkulere alle høydene. Bruk T/C fra FMC, og fly i VNAV. Når speed nærmer seg min clean, sett speed til flaps 1. Når hastighet når flap 1-speed, flaps 1. Når høyde-dot'en "livner til", hjul ut og flaps 15. Fly finale som vanlig fra flyet er etablert på G/S.

 

Jeg har gjort det mange ganger med LDS767, og har vært idle fra T/D til 8-10 NM før landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...