Aleksander W. Lind Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Hei. jeg har et prosjekt om at SAS flyene skal slå av motorene før landing for å spare drivstoff og slik at det bråker mindre for dem som bor nært flyplassen. Helt patetisk spørr du meg, men. Tiden min er veldig knapp og vi har hauer med andre prosjekter og prøver, så jeg håpet at dere kunne hjelpe neg litt. 1. Jeg finner ingen linker til artikler om dette sånn at jeg kan fordype meg inn i det. Vet dere hva jeg kan søke på (hos VG, Dagbladet, osv) eller gi meg noen linker? 2. Hvordan blir sikkerheten ombord i flyene når motorene slåes av? Jeg kan nå tenke meg at det er mye mindre sikkert å få en trygg landing med motorene av enn på... Trenger litt info 3. Hvor mye kontrol mister/får flyet når motorene er slått av? og sist men ikke minst skal jeg ha noen personelige kommentarer. 4. Hva synes dere om denne saken? Begrunn svaret og still dere selv spørsmålet om hva villde dere foretrakt om det var rene skit været ved den flyplassen dere skulle lande på. Håper inndelig at jeg får noen svar før neste uke (uke 47) er omme. Dere er frie til å diskutere med hverandre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Dahl Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Nå har det aldri vært meningen slå av motorene; greia var at man skulle forsøke å ha motoren på idle fra CRZ til man var på final. Derifra må man fly med mer motor for å motvirke drag fra flaps og hjul og for å greie å følge ILS'en. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Meier Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 hehehe.. Er du klar over hva som skjer om man kutter motorene i lufta? Tror ikke det blir helt det samme som grønne landinger nei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Det er nok ikke snakk om å fly med motorene av, det får dem nok aldri lov til uansett hvor mye dem vil. Men vanligvis flyr flyene inn med en del turtall på motorene, og de flyr ofte nedstigningen i etapper, så dem flater ut innimellom og må da øke motorkraften ytterligere. Dette nye eksperimentet går ut på å fly med motorene på tomgang fra dem begynner nedstigningen til dem kommer til siste del av innflygingen, hvor dem igjen benytter normal motorkraft. Dette krever samarbeid med flygelederne som skal lede dem ned, og det utnytter slot-systemet og fmc'en muligheter til det optimale. På hver innflyging sparer flyene rundt 100 kg fuel og sparer miljøet for 300kg CO2, i tillegg til at motorene lager betydelig mindre støy når dem går på tomgang. Det er mulig jeg husker feil tall, men lurer på om det var snakk om en støyreduksjon på 20dB (Husk på at dB-skalaen ikke er lineær, så det blir langt mer en 20 ganger mindre). Så alle parter tjener på dette, og jeg personlig tror det er standard prosedyre for alle selskaper om noen år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Og her kan du finne litt mer rundt temaet Aleksander: http://www.flightsim.no/forum/showflat.p...e=2&fpart=1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Veldig genial måte å gjøre en nedstigning på. Kjempebra om dette blir standard prosedyre etterhvert som Arild sier. Er det noen som vet hvilke endringer som eventuelt må gjøres i flyet? Teknologi osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Ingen modifikasjoner er nødvendig der... vi gjør det hver dag hos oss, og MAAANGE andre også så vi er slett ikke alene der. Ei heller krever det spesiell koordinasjon mellom oss og ATC... Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Ok.. VNAV hele veien rett og slett? Slik jeg har merket det i FS blir det aldri level change effekt hele veien ved bruk av VNAV. Kan tenke meg dette fungerer bedre i virkeligheten, men om jeg bruker VNAV helt til approachen er det flere ganger underveis at farten minker alt for mye og autothrottle slår inn. For å bruke level change under hele descenten er man nødt til å starte et godt stykke etter T/D, ellers kommer man ned for tidlig. Det er her jeg trodde litt nøyere planlegging måtte til. Justere T/D. I FS er det det stort sett flyene PMDG 737 og 737 PIC som gjelder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 I FS er det hard constaints (både høyde og hastighet) i de programmerte STAR som forstyrrer. Fjern de i LEGS page (250/240 under FL 100 gjelder), sett minimum clean speed og riktig høyde noen NM før du skal intercepte G/S. Legg inn vind på et par-tre høyder for desent. La FMC kalkulere alle høydene. Bruk T/C fra FMC, og fly i VNAV. Når speed nærmer seg min clean, sett speed til flaps 1. Når hastighet når flap 1-speed, flaps 1. Når høyde-dot'en "livner til", hjul ut og flaps 15. Fly finale som vanlig fra flyet er etablert på G/S. Jeg har gjort det mange ganger med LDS767, og har vært idle fra T/D til 8-10 NM før landing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 hehehe.. Er du klar over hva som skjer om man kutter motorene i lufta? Tror ikke det blir helt det samme som grønne landinger nei. Hmm.. da snakker vi vel heller (blod)"røde landinger" tenker jeg.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.