Gå til innhold

Nye B738/B739 til Norweigan? *rykter*


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

Har hørt og lest diverse rykter, om at Norwegian etterhvert skal få inn nyere materiell til sin flåte. Her snakker vi altså om enten B738 eller B739-maskiner. Noen mener B737-900 med ca. 210 seter kan være et alternativ, med da store muligheter for åpning av nye destinasjoner. Bl.a. vil da Kanariøyene/Afrika fort komme på rutekartet.

 

Om det blir kjøp eller leasing er fortsatt ukjent, men allikevel er det jo ganske spennende nyheter - HVIS det er noe hold i disse. Personlig hadde jeg ikke hatt noe i mot å se fabrikknye A319 i DY sin flåte, men DET er nok å drømme litt vel mye..

 

Personlig tror jeg nok nytt materiell i Norwegian er langt fram enda. Blir vel kun B733 i overskuelig framtid, inntil gjennomsnittsalderen blir såpass høy, og markedet støvsugd for så "nye" 737 classic som overhodet mulig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis vi snakker Boeing, ville ikke B737-700 vært et mer naturlig alternativ? Hadde trodd denne flytypen, ville vært mest aktuell for Norwegian i så måte.

Det kommer jo helt an på hvilke ruter en skal benytte maskinene på. Om DY bestemmer seg for å fly til sydenmål på samme vis som charteroperatører er det ingen andre (nye) maskiner som passer bedre enn en 739ER. Men ellers, til det resterende rutenettet er nok 73G den mest allsidige maskinen fra Boeing, det er ikke uten grunn at SW benytter seg av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis vi snakker Boeing, ville ikke B737-700 vært et mer naturlig alternativ? Hadde trodd denne flytypen, ville vært mest aktuell for Norwegian i så måte.

 

B737-700 har sine begrensninger. Denne flytypen passer dårlig for flyvninger der Norwegian har flere av sine ruter til utlandet, da denne flytypen har langt mindre lasterom enn 737-300 som de har i dag. På enkelte av destinasjonene som Faro, Kos,Heraklion, warzawa osv.. kan selv en 737-300 få problemer med å få med all baggasjen som paxen har med på slike "TUNGE" destinasjoner. Skulle NAS få en annen modell enn 737-300, ville jeg tippet på 737-400. Tror nok en nyere modell ville bli for dyr for de.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo også en del, som tror det er sannsynlig at Norwegian på sikt - vil fase ut alle sine -300 modeller med nettopp -400 og -500. Da dette generellt er "nyere" maskiner, og muligens enklere å få tak i på markedet. Hadde personlig ikke hatt noe i mot, å se ex-Braathens maskiner i DY sin flåte - men B737NG er nok bedre totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls, hva mener du?

B737-700 har sine begrensninger. Denne flytypen passer dårlig for flyvninger der Norwegian har flere av sine ruter til utlandet, da denne flytypen har langt mindre lasterom enn 737-300 som de har i dag.
Min utheving.

 

En -700 har total cargovekt på 5385 kg, - 28,24 m³. Og Michael, nå skal jeg arrestere deg for en gangs skyld "" ; -400 tar ikke betraktelig mer, men bare marginalt mer - 5515 kg. 735 har maks 4729 kg. Hva er max cargovekt på -300? Neppe høyere enn -700 tror jeg. Blander du MTOW-reg'en inn, Truls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael, nå skal jeg arrestere deg for en gangs skyld ""

Bare bra at du gjør det ""

 

; -400 tar ikke betraktelig mer, men bare marginalt mer - 5515 kg. 735 har maks 4729 kg. Hva er max cargovekt på -300? Neppe høyere enn -700 tror jeg.

Jeg sammenlignet ikke med 735, men med 733, og tok nå utgangspunkt i volum, har desverre ingen tabeller med oversikt over cargo weight ""

Max cargo volume på 733 er mellom 22,4-30,2m^3 (30,2m^3 for laveste weight option) mens det tilsvarende er 31,1-38,9m^3 for 734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mente heller ikke en sammenligning med gode gamle -500, det var bare en tilleggsopplysning.

 

Når det gjelder Weight options er det ikke volumet som teller - "kjelleren" og volumet (m³) er der uansett. Så er det opp til operatørene å velge hva volumet skal brukes til - cargo eller fuel, aux-tanker i tillegg til PAX-vekten i "første etasje". Og gjøre valget - registert MTOW og hva det koster.

 

Kenneth, har du slitt med å fått inn pakkene på en -700 i forhold til en -300 hvis MTOW ikke har vært problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Så de vil muligens satse på å ha en eldre flyflåte enn det Ryanair hadde på det verste da de kun hadde B732?

 

DET trekker nok kunder.... ""

 

Vil dette overhodet kunne gå? Inntil "Neste Generasjon" 737-serie kommer fra Boeing, så må vel rimelig mange av DY sine nåværende B733-maskiner virkelig nærme seg grensen for pensjonistalder? En del av dem har vel allerede såpass mange cycles, at jeg kan ikke forstå hvordan dette skal gå til.

 

Når DY hadde 18. stk B733 i flåten, hadde flåten en

gjennomsnittsalder på 14,2 år. De eldste maskinene

er fra 1988, og oppover til de nyeste - som er fra

1998.

 

Til sammenligning har SAS Braathens (hvis man holder -700 serien utenom) og kun regner med B735 og B735, en gjennomsnittsalder på 13,7 - så de begynner jo å dra på åra

de også. De er ihvertfall ikke langt unna DY sine maskiner.

Til sammenligning er den eldste B734/B735 hos SAS Braathens fra 1990, mens de nyeste B734/B735 er fra 1997.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls, hva mener du?
B737-700 har sine begrensninger. Denne flytypen passer dårlig for flyvninger der Norwegian har flere av sine ruter til utlandet, da denne flytypen har langt mindre lasterom enn 737-300 som de har i dag.
Min utheving.

 

En -700 har total cargovekt på 5385 kg, - 28,24 m³. Og Michael, nå skal jeg arrestere deg for en gangs skyld "" ; -400 tar ikke betraktelig mer, men bare marginalt mer - 5515 kg. 735 har maks 4729 kg. Hva er max cargovekt på -300? Neppe høyere enn -700 tror jeg. Blander du MTOW-reg'en inn, Truls?

 

737-300 har langt større volum i comp 3, enn en 737-700. I min tid som stuer, kunne man lett få plass til ca 140 bags i comp 3 på en 737-300 maskin, men på en 737-700 kunne man få plass til ca 95 bags i comp 3 hvis den hadde slide, ca 15 mer om den ikke hadde slide. Det vil med andre ord bety ca 30 bags mindre i comp 3 på en 737-700 maskin enn en 737-300 maskin. Nå er det fullt mulig at de forskjellige comp på disse flyene har forskjellig utforming, jeg vet at det finnes ulike utforminger fra selskap til selskap. Min sammenligning er fra Norwegian til Sterling som jeg har jobbet med i mitt daglige virke.

 

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når DY hadde 18. stk B733 i flåten, hadde flåten en

gjennomsnittsalder på 14,2 år. De eldste maskinene

er fra 1989, og oppover til de nyeste - som er fra

1998.

 

litt pirk...LN-KKR ble levert fra fabrikken i september 1988, hadde sin første flyvning i oktober 1988. Det er det eldste flyet i Norwegians flåte.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...