Gå til innhold

Lærling i Norwegian


Jan Fredrik Furøy

Anbefalte innlegg

Har vært mye rundt lærlinge ordningen til Norwegian i det siste. Dette er klippet fra Aftenposten morgen i dag:

 

30OKT06

 

Source: Aftenposten Morgen

 

Message: Norsk Kabinforening krever at Norwegian skal etterbetale sine lærlinger differansen mellom 46 kroner timen som de har i dag, og vanlig tarifflønn. Foreningen krever dessuten at Norwegian gir lærlingene fast ansettelse. Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener selskapet må legge ned hele lærlingeordningen hvis de må etterbetale lønn. - Det vil bli så dyrt å drive et sånt konsept at vi ikke ville være konkurransedyktige. Alternativet er å kutte det helt ut, sier Kjos.

 

Det ble nevnt på nyhetene at disse lærlingene jobbet i de forskjellige funksjonene i selskapet i 2 år (økonomi, innsjekk, trafikk etc.) før de fikk fagbrev. Hva slags fagbrev er dette? Internt Norwegian fagbrev?

Spennende å se hvilke priser de må operere med hvis de må betale lønn til sine cabincrew på linje med andre selskaper.

 

Jan Fredrik

SAS807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter en periode på to (til max tre år), vil man kunne ta fagbrev i reiseservicefaget.

 

Blir DY nødt til å betale lærlingene som jobber som CA mer i lønn, kommer garantert hele lærlingeprogrammet til å bli terminert. Dog spørs det nok, om det etterhvert blir mindre "kabintid" for lærlingene - nå som DY rekrutterer kabinansatte på fulltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...

VG artikel...

 

Hun reagerer sterkt på at flyselskapets bruk av lærlinger er blitt omtalt som sosial dumping. Lærlingene får 7.500 kroner i måneden det første året og 9.000 kroner det andre året. Dette er betalt utdannelse, opplyser Ellingsen.

 

"første året", "andre året", "betalt utdannelse".

 

2 års utdannelse för att bli cabin crew..!

 

NAS har CC med längre utdannelse än sina piloter.

 

Utan att överdriva så kan man nog påstå att de har några av världens längst utdannede CC! WTG NAS!!! ""

 

I andra bolag så får de ca 4-6 veckors utdannelse, för att sen kanske jobba själv i kabinen..!

 

Kanske NAS borde se över vem de anställer som CC lärling om de behöver 24 månaders utdannelse för att klara jobbet..? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du forenkler litt mye nå Jørgen.. ""

 

Selve CA-kurset i Norwegian er på 4-6 uker, akkurat som de fleste andre flyselskap. Dette CA-kurset er "bakt" inn, i en av de første modulene - som "lærlingene" skal igjennom.

 

Dog skal de igjennom mange forskjelige moduler, slik at man driver ikke med "CA-opplæring" i to til tre år. Men man jobber riktignok som CA under lærlingeperioden, og det er jo DEN praksisen man nå stiller spørsmåltegn ved. Hvor mye skal de egentlig jobbe som CA, og til hvilken lønn.

 

Oversikt over modulene i Norwegian sitt Lærlineprogram (PDF)

 

Eller "kortversjonen" av lærlingeprogrammet her:

 

http://www.norwegian.no/sw714.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forenkler litt mye nå Jørgen.. ""

 

Det är för att jag ser på hela lärlingsupplägget till NAS som ett sätt att spara kostnader på löneutgifterna.

 

Ser inget i det "lärlingsprogrammet" som inte CC i flera andra flygbolag får uppläring i.

2år. Ok om det hade vart 6 månader, men 24..!

 

Det verkar ju inte som om varken CC eller lärlingar i NAS är så begeistrade heller... ""

 

 

""

 

Ta och läs texten under sidonumreringen i PDF dokumentet..!

Ring NAS IT security!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, er du sikker på at DY har "egne" IT-sec. folk? ""

 

Nei det blir spennende å se, hvordan det blir framover ang. denne saken. Det er jo klart, at lærlingene jobber rimelig mye i kabinen - og det til "polsk" lønn. Var vel ca. Kr: 50.- for timen, så det er ingen tvil om - at dette er billig arbeidskraft. Så får man se, om dette var planlagt - eller brukt som en "nødløsning" pga. mye sykdom, kraftig ekspansjon, osv osv.

 

Skjønner jo godt at CA'ene på heltid i kabinen, stiller spørsmålstegn - dersom deres arbeidsplasser kan stå i fare, og/eller at dette fortrenger mulighetene for nyansettelse av CA.

 

Vil uansett tro, at de nåværende lærlingene vil tilbringe vestenlig mindre tid i kabinen - etter at DY er ferdig med nyansettelse samt opplæring av nye CA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det hører også med til historien, at det er svært forskjellige opplysninger og kommentarer de forskjellige lærlingene kommer med. Noen klager, og synes lærlingeprogrammet var noe helt annet - enn hva de hadde forespeilet seg. Mens andre faktisk klager, over at de får jobbe for LITE i kabinen - så akkurat den saken er det nok flere sider av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en veldig enkel måte å se dette på:

 

Disse lærlingene er ikke lærlinger lengre når de faktisk har samme opplæringen og sertifikater som vanlige kabinansatte. De har den samme opplæringen, samme kompetansen, og de samme godkjenningene som de ansatte, så hvorfor skal de gjøre deres jobb med luselønn?

 

Dette er et dårlig maskert tiltak for å spare penger...

 

Det eneste "rette" er å gi lærlingene full lønn for jobben de gjør i kabin, eller nedlegge hele ordningen...

 

Hva blir det neste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det neste ER folk som faktisk betaler flyselskaper penger for å få lov til å jobbe for dem, derved samle timer på flytypen. Det er nok neppe tilfelle i Norge enda, men har hørt tilfeller hvor en utdannet pilot med ferdig type rating betaler en viss pris for å få et visst antall timer bak spakene.

 

Spør du meg er det hakket værre enn dette. Og her har man vel sjansen med tilsynelatende få timer også, eller? For da er det jo bedre å jobbe for Norwegian med luselønn, enn å slite med noe annet for å samle timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å gi dem "full lønn" for de periodene de arbeider som CA i kabinen. Dermed kunne de eksempelvis hatt en fast lærlingelønn hver måned, men fått tillegg som motsvarte tilnærmet full CA-lønn - når de jobbet i kabinen. Men når de holder på med de andre modulene, så får de kun den vanlige lærlingelønnen. På denne måten burde lærlingeprogrammet kunne bestå, uten at det ville bli noen konflikter.

 

 

 

Det neste ER folk som faktisk betaler flyselskaper penger for å få lov til å jobbe for dem...Det er nok neppe tilfelle i Norge enda..

 

Ut fra hva jeg vet, så har dette skjedd - riktignok ikke piloter i et norsk selskap. Men et selskap med base i Skandinavia, som bl.a. har flyvninger til/fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra hva jeg vet, så har dette skjedd - riktignok ikke piloter i et norsk selskap. Men et selskap med base i Skandinavia, som bl.a. har flyvninger til/fra Norge.

 

Ja, var det ikke et charter-selskap som hadde et "First Officer Program" elns, hvor ferske piloter kunne kjøpe seg typerating og timer i høyresetet på vanlige ruter?

 

Minns huske å ha hørt om noe sånt for noen år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Til Norwegian sitt forsvar, så bryter de jo ikke noen lover ved å ansette CA via rekrutteringsbyrå - dette er kvalifisert arbeidskraft. Totalt sett koster faktisk "vikar CA'ene" en god del for Norwegian, da de flyr faste slinger i Norge - og bor på hotell mens de flyr. Dog har de selvsagt ikke fast ansettelse. I Sverige er dette desverre blitt mer og mer vanlig, der en rekke selskaper nettopp kun bruker CA fra rekrutteringsbyråer.

 

At Norwegian byttet fra Servisair til Northport, har ingenting med lærlingeprogrammet å gjøre - og noe som Norwegian selvsagt er i sin fulle rett til å gjøre. At selskaper stadig bytter handlingselskaper osv. for å presse prisene osv. er ikke noe nytt, man skal ikke se bort fra - at når kontrakten med Northport går ut, går man kanskje tilbake til Servisair - hvem vet?

 

 

Ellers er det ikke bare Norwegian som benytter seg av "svært billig" arbeidskraft i kabinen. Er jo en god stund nå, at SAS på langrutene har kabinansatte som er stasjonert i Østen.

 

I forhold til lønnen som disse får utbetalt hos SAS, er faktisk lærlingelønnen SVÆRT høy i forhold. Hvis lærlingene i snitt får utbetalt en 50-lapp i timen, får de kabinansatte hos SAS fra Østen skarve Kr: 10-14 i sammenligning. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det ikke bare Norwegian som benytter seg av "svært billig" arbeidskraft i kabinen. Er jo en god stund nå, at SAS på langrutene har kabinansatte som er stasjonert i Østen.

 

""

 

Vilken liknelse!!

 

De 35 kinesiska flygvärdinnorna i SAS tjänar gott i förhållande till standard i sitt hemland. Det kan man inte säga om NAS "lärlingar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

He he, jeg ventet svar fra deg rimelig kjapt Jørgen - men SÅ kjapt, det var nesten overraskende! ""

 

Jo da, men min sammenligning er ikke stort verre enn din - at DY bruker to år på CA-opplæring på sine lærlinger.. ""

 

Selvsagt er lønnsnivået i Kina, noe helt annet enn i Skandinavia - men dog; SAS sparer godt med penger på å ha disse i kabinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg ventet svar fra deg rimelig kjapt Jørgen - men SÅ kjapt, det var nesten overraskende! ""

 

"ventet svar fra.." Gör inte detta till en fråga om hur snabbt jag svarar. Håll dig till sak om du vill diskutera.

Var vill du komma med en sådan kommentar???

 

Jo da, men min sammenligning er ikke stort verre enn din - at DY bruker to år på CA-opplæring på sine lærlinger.. ""

 

De går på lärlingslön i 2 år...

 

Selvsagt er lønnsnivået i Kina, noe helt annet enn i Skandinavia - men dog; SAS sparer godt med penger på å ha disse i kabinen.

 

Sparar gott på 35 kinesiska CC...

 

Det jobbar ca 3100 CC i SAS. Av dessa jobbar ca 900 på longhaul. 35 av dessa är kinesisk. SAS sparar gott..?

Är du seriös Lars? ""

 

NAS har ca 70-80 CC lärlingar. 25-30% av alla CC i NAS är "lärlingar".

 

Dessutom får NAS statsstötte för sina lärlingar.

 

Enl. NAS hemsida så försöker de fortfarande rekryttera CC och Piloter i Polen. Kommer de att få samma lön som de som är stationerade i Norge tror du?

 

Spara pengar i all ära. Folk vill ha billiga biljetter, flygbolagen svarar.

 

Men när NAS hävdar att de behöver statsstötte för att ha underbetalda lärlingar i 2 år, för att kunna anställa de som CC, så blir det lite väl transparent...

Det har mycket lite med utbildning, och desto mer med ekonomi, att göra.

 

Påstå gärna något annat, den som vill. Hittils framkomna argument har inte övertygat mig i vart fall. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Så lenge de har nokk fuel i vingene til og rekke frem til rnw så skal vi være glade, denne spare kulturen vil en vakker dag komme på forsiden i alle aviser spørr du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ventet svar fra.." Gör inte detta till en fråga om hur snabbt jag svarar. Håll dig till sak om du vill diskutera.

Var vill du komma med en sådan kommentar???

 

Oj, det var da voldsomt Jørgen? Du virker enten hårsår, eller har du bare stått opp med det gale benet i dag? ""

 

Jeg forstår heller ikke, hva du mener skal diskuteres? Hvorfor jeg dro frem dette med at SAS har CC i kabinen, som jobber til en svært lav lønn sammenlignet med sine skandinaviske kollegaer, var nettopp for å belyse - at DY er ikke de eneste som ser på mulighter for å skjære ned kostnadene. På meg virker det som, om du tror jeg enten reklamerer for lærlingeprogrammet til DY - eller forsvarer at lærlingene jobber såpass mye i kabinen til lav lønn. Derfor virker dine uttalelser mildt sagt merkelige..

 

De går på lärlingslön i 2 år...

 

De går som lærlinger enten i to eller tre år, avhengig av tidl. utdannelse. De har ikke samme lærlingelønn i alle to/tre årene. Det var uansett du, som startet en litt "skjev" vinkling i ditt første innlegg - der du kom

med følgende kommentar:

 

2 års utdannelse för att bli cabin crew..!

 

Da må jeg nesten spørre deg, hvorfor du kommer med denne kommentaren? Siden du vet dette ikke stemmer, og siden du ikke tar en spøk selv?

 

 

Är du seriös Lars? ""

 

Tja, forhåpentligvis like seriøs som deg? ""

 

SAS har vel neppe rekruttert Kinesiske CA for at de koster mer i drift, enn skandinaviske? Dermed blir jo dette akkurat det samme for DY, som har base i Polen for piloter og CC.

 

 

Hittils framkomna argument har inte övertygat mig i vart fall. ""

 

Argument? Her tror jeg nok du har misforstått ganske bra Jørgen, jeg har aldri forsvart "lærlingepraksisen" til Norwegian - men derimot stiller like mange spørsmålstegn (som de fleste andre?) ved mange av punktene. Dette burde også fremkomme ganske klart, av mine tidligere innlegg i denne tråden. Så hvis du finner i et av mine innlegg, at jeg har kommet med noen "argumenter" for å forsvare denne praksisen som du påstår - så ser du bedre enn meg! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var da voldsomt Jørgen? Du virker enten hårsår, eller har du bare stått opp med det gale benet i dag? ""

 

Nejdå. Varken hårsår eller fel fot.

För mig verkade det bara som att du gått tom för argument när du började ditt inlägg med att styra det bort från saken... Såg inget underhållande i det alls.

 

Jeg forstår heller ikke, hva du mener skal diskuteres?

 

Skal diskuteras? Vi diskuterar väl? Gör vi inte det?

 

De går som lærlinger enten i to eller tre år, avhengig av tidl. utdannelse. De har ikke samme lærlingelønn i alle to/tre årene.

 

Som jag beskrev i mitt första inlägg i tråden...

 

Lærlingene får 7.500 kroner i måneden det første året og 9.000 kroner det andre året. Dette er betalt utdannelse, opplyser Ellingsen.

 

Det är VG som citerar A-G Ellingsen från NAS på detta.

 

Det är inte jag som säger att detta är en utdannelse...

 

Da må jeg nesten spørre deg, hvorfor du kommer med denne kommentaren? Siden du vet dette ikke stemmer, og siden du ikke tar en spøk selv?

 

Vet jag att den inte stämmer? Stämmer det inte att de har så lång utdannelse?

Jag tar inte en spök? Vad har det med något att göra?

 

Tja, forhåpentligvis like seriøs som deg? ""

 

Jag ville bara fråga eftersom du inte hade någon smiley vid din liknelse med SAS kineser.

 

SAS har vel neppe rekruttert Kinesiske CA for at de koster mer i drift, enn skandinaviske?

 

Men kanske för att de kan kinesiska..? Man anställer inte 35 lågavlönade medarbetare, av en stab på över 3000, för att spara pengar. De tjänar ca 20% av skandinaviska kollegor. Det innebär att det går 5 kinesiska CC på 1 skandinav, i kostnad.

 

Tror du verkligen det var pga ekonomi som SAS anställde de?

 

Kan du se varför jag undrade om du var seriös, och kanske glömt en smiley? ""

 

Så hvis du finner i et av mine innlegg, at jeg har kommet med noen "argumenter" for å forsvare denne praksisen som du påstår - så ser du bedre enn meg! ""

 

Jag påstår ingenstans att du försvarar detta heller, Lars..! ""

 

Men du har definitivt argument som motstrider mina. Och det är ju vad en diskussion handlar om. Jag menade bara att dina argument inte håller mål, och det har jag ju lov att mena.

 

Jag menar att du inte kan jämföra SAS kines CC med NAS lärlingar. Det är helt annorlunda.

 

NAS mottar 2000.- per lärling och månad från staten.

Det är 150.000.- per månad om du har 75 lärlingar. Nästan 2 mill. per år.

Detta får de, från staten, i tilläg till vad de sparar på att inte anställa fullt betalda CC i lärlingarnas plats.

 

Så har NAS mage att kalla det för "betalt utdannelse"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Norwegian sitt forsvar, så bryter de jo ikke noen lover ved å ansette CA via rekrutteringsbyrå - dette er kvalifisert arbeidskraft. Totalt sett koster faktisk "vikar CA'ene" en god del for Norwegian, da de flyr faste slinger i Norge - og bor på hotell mens de flyr. Dog har de selvsagt ikke fast ansettelse. I Sverige er dette desverre blitt mer og mer vanlig, der en rekke selskaper nettopp kun bruker CA fra rekrutteringsbyråer.

 

At Norwegian byttet fra Servisair til Northport, har ingenting med lærlingeprogrammet å gjøre - og noe som Norwegian selvsagt er i sin fulle rett til å gjøre. At selskaper stadig bytter handlingselskaper osv. for å presse prisene osv. er ikke noe nytt, man skal ikke se bort fra - at når kontrakten med Northport går ut, går man kanskje tilbake til Servisair - hvem vet?

 

Jeg personlig syns ikke at det er greit at de bruker lærlinger & folk fra vikarbyrå i kabinen. når jeg er ute å flyr, så vil jeg ikke at en lærling skal ha ansvaret for livet mitt visst noe skulle skje.

 

uansett hvordan du vrir & vender på dette. så er de fortsatt bare lærlinger.

 

at de tar inn folk fra ett vikarbyrå, er jo nesten på grensen til latterlig.

 

helt greit at Norwegian byttet handlingagent, det gjør meg ikke noe. (vi mistet selv handlingen av de), men måten de gjor det på. de satt som krav at ingen i serviseair skulle få jobb i Northport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vil jeg ikke at en lærling skal ha ansvaret for livet mitt visst noe skulle skje.

 

Eneste forskjellen på en lærling og en "vanlig CC" i kabinen, er at det er en viss sjanse for - at lærlingen som jobber som CC generellt kan være noe yngre.

 

De som jobber i kabinen (lærling eller "vanlig" CC) har alle de samme kravene, og det er jo synd hvis du føler deg mindre sikker bare pga. at det er en lærling. Du skal vite at det er svært strenge krav til en CC, og at de alle i kabinen er like kvalifiserte.

 

at de tar inn folk fra ett vikarbyrå, er jo nesten på grensen til latterlig.

 

Om ikke latterlig, så ihvertfall svært uheldig - og hvis dette blir like vanlig etterhvert i Norge som f.eks. i Sverige, er det trist. Ikke for passasjerenes del, med for de som er ansatt via disse rekrutteringsbyrående - og for de som ellers kunne hatt fast ansettelse.

 

...men måten de gjor det på. de satt som krav at ingen i serviseair skulle få jobb i Northport.

 

Ja dette har jeg ikke så mye kunnskap om, men det var vel kun en 2-3 personer i utgangspunktet, som "ble med over" fra Servisair til Northport. Dog hører jeg rykter om, at

flere fra Servisair etterhver skal inn i NP - vil tro de

trenger fler med sårt tiltrengt erfaring.

 

 

Jørgen:

 

vi har nok snakket litt rundt hverandre, men ang. de kinesiske CC'ene - så mener jeg ihvertfall å huske at

dette bestemt ble innført i første rekke, for å skjære ned kostnadene. I tillegg til at dette ble en slags "døråpner" slik at det på lengre sikt, kunne bli en økning i antall utenlandsk arbeidskraft i kabinen. Ledelsen i SAS truet jo ellers med å legge ned div. ruter, eller kutte ned på frekvensen - derfor finner jeg det lite sannsynelig at de innfører kinesiske CC "KUN" som en "service" ovenfor pax som kommer fra Østen.

 

Som sagt er dette lærlingsprogrammet til DY "på is" inntil videre, samtidig som DY rekrutterer CC som skal være fast ansatt. Så får vi se hvordan det blir fremover, men at det blir forandringer fra hvordan det er i dag - ja DET tror jeg er rimelig sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ang. de kinesiske CC'ene - så mener jeg ihvertfall å huske at dette bestemt ble innført i første rekke, for å skjære ned kostnadene. I tillegg til at dette ble en slags "døråpner" slik at det på lengre sikt, kunne bli en økning i antall utenlandsk arbeidskraft i kabinen.

 

Den dörren har varit öppen i ca 25 år i och med att SAS haft Japansk CC på Tokyo ruterna...

 

Klart jag är imot utflaggning av arbetsplatser. I SAS koncernen finns ju bolag från låg kost land där de anställda jobbar för vad vi räknar som lommepenger, men som är relativt sett högre löner i hemlandet, än vad vi skandinaver tjänar.

 

Men, det är ett sidospår och har mycket lite med NAS utnyttjande av lärlings systemet att göra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme kurs etc... hjelper ikke det når en 17 - 18 åring står å gliser i kabinen med lite livserfaring & ingen rutiner. jeg mener at det mennesket som står der da & skal sørge for at min 50 pax skal komme seg ut i løpet av 90 sek, burde kunne klare å holde hodet kaldt.

 

Jeg mener ikke å skjære alle under en kniv, det finnes nåkk mange lærlinger som er like dyktige i jobbene sine som voksne C/C. men det er akkuratt det med å være såppass ung, jobbe som C/C, bo på hotell etc... man kan fort begynne å drømme & tro at verden er en pose marshmallows.

 

jeg føler meg trygg i grunn. for jeg har aldri flydd me Norwegian & kommer aldri til å fly med de. samme gjelder Sterling, Rayanair etc.

 

Når selskaper blir alt for besatt på å spare penger, så går det til slutt på bekostning av sikkerheten. og som alle vet, så er det vell ikke noe flyselskap i norge som er like besatt på å spare peng som norwegian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme kurs etc... hjelper ikke det når en 17 - 18 åring står å gliser i kabinen med lite livserfaring & ingen rutiner. jeg mener at det mennesket som står der da & skal sørge for at min 50 pax skal komme seg ut i løpet av 90 sek, burde kunne klare å holde hodet kaldt.

 

Alle må begynne på bunnen, deg selv inkludert.

Alle må starte et sted, og jeg tror ikke et flyselskap slipper inn CC'er om den eller de personene ikke kan jobben sin.

Alder på vedkommende er likegyldig, en 20-åring kan for alt du vet være bedre rustet til å hjelpe til under en flyulykke enn det en 30-, eller 40-åring kan være.

Så det argumentet ditt holder ikke ""

 

Selvfølgelig kan det være samme tilfelle motsatt vei også, men det blir nok opp til hvert individuelle tilfelle å bedømme ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme kurs etc... hjelper ikke det når en 17 - 18 åring står å gliser i kabinen med lite livserfaring & ingen rutiner. jeg mener at det mennesket som står der da & skal sørge for at min 50 pax skal komme seg ut i løpet av 90 sek, burde kunne klare å holde hodet kaldt.

 

Alle må begynne på bunnen, deg selv inkludert.

Alle må starte et sted, og jeg tror ikke et flyselskap slipper inn CC'er om den eller de personene ikke kan jobben sin.

Alder på vedkommende er likegyldig, en 20-åring kan for alt du vet være bedre rustet til å hjelpe til under en flyulykke enn det en 30-, eller 40-åring kan være.

Så det argumentet ditt holder ikke ""

 

Selvfølgelig kan det være samme tilfelle motsatt vei også, men det blir nok opp til hvert individuelle tilfelle å bedømme ""

 

Har du hørt om ordet erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener man skal få erfaring ut av løse lufta?

 

Alle må starte på bunnen med null erfaring, enten i Thai Airways eller Norwegian Air Shuttle, enten du liker det eller ikke ""

Det betyr ikke at selskapet med minst erfarne CC's er det dårligste selskapet på kabinpersonale ""

 

Erfaring teller ikke like mye når Ragnhild og Ellen Katrine fyller 70 år og sitter foran i kabinen med krykker, gjør det vel? ""

Et menneske lever ikke evig, ergo må de skiftes ut etterhvert, og det vil alltid bli gjort og har alltid vært tilfellet. De nye som har kommet til, har startet på bunnen med null erfaring og likevel kommet inn i bransjen.

Overrasket? Det er ikke jeg, og det håper jeg ikke du er heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om at alder er likegyldig, det er det så absolutt ikke, et voksent sinn funker kansje litt anderledes en et uerfarent sinn etc, ved krise stress situasjoner. Var derfor jeg skrev det jeg skrev, ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...