Gå til innhold

Informasjon fra ledelsen av AOR Norge


Hanne Mæland Strand

Anbefalte innlegg

Vi i ledelsen av AOR Norge har begynt å jobbe. Men alle tre har store forpliktelser også IRL så vi tenker langsiktig.

 

Vi har arbeidet de siste tre ukene med et måldokument som vi ønsker å få hjelp til å gjennomføre. Det er i all hovedsak ideer som kom opp på flightsim.no og vaccsca.org sine forumer når det ble oppfordret til å komme med innspill om hva en ny norsk AOR burde jobbe med.

Det er fortsatt mulig å nå oss på mail dersom man har flere innspill. accsca3@vaccsca.org

 

Erik Schøyen utnevnt til Chief Executive Assistant AOR Norway

 

Erik Schøyen er en stor ressurs for oss i AOR-gruppen, og vi gratulerer så mye! Som CEO er jeg veldig glad for å ha Jan og deg med på laget!

 

Bemanne posisjoner i VACCSCA

 

Status: Viktigst for oss og for hele VACCSCA er å få alle posisjoner bemannet. Der ser det ut til å være bevegelse i skrivende stund. Werner Rafteseth har nettopp blitt utnevnt til Chief of Membership, og vi gratulerer ""

 

Oppdatert POF og sector fil.

 

Status: Her har Gunnar Seljeseth i samarbeid med Peter Nørkjær arbeidet litt og vi håper de fortsetter arbeidet.

 

Høyere aktivitet:

 

Status: Håper innføringen av Teamspeak kan gjøre det mer sosialt å være ATC.

 

Mer spredt aktivitet

 

Status:

[*]Det planlegges en Nord-Norge-event i løpet av november. I forkant av dette er det ønskelig med oppdatering/opplæring i andre prosedyrer enn ILS app. Noen som kunne tenke seg å arrangere en aften på TeamSpeak? En for ATC'er og en for piloter?

 

[*]Vi fortsetter å oppfordre ATC'er å ikke klumpe seg sammen på ett sted,

men spre seg. Vi oppfordrer videre til at ATC'ene booker sine posisjoner

for å høyne sjansen for at noen fra utlandet legger turen innom.

 

[*]Vi har lagt merke til at treningskvelder ofte kan bli godt besøkt om det legges til "riktig" dag og tid og annonseres godt. Da oppfordrer vi andre ATC'er til booke posisjoner som det vil være naturlig å fly fra/til i forhold til der det er trening.

 

[*]Vi har også andre planer for (større) events, men dette er foreløpig så tidlig i planleggingen at vi ikke kan gå ut med noe mer informasjon.

 

ATC-kart for alle de større byene i Norge

 

Status: Arbeid med å finne ut hvem som har laget de eksisterende kartene er påbegynt. Arbeidet med å lage nye starter ganske snart. Noen som vil være med?

 

VFR-manual for Norge

 

Status: Har noen begynt å oversette VFR-manualen som er laget for svenske og danske forhold til norsk? Dersom vi ikke får noen tilbakemelding på dette i løpet av en 14-dagers tid så skal vi forsøke å sette igang dette arbeidet. Noen som melder seg frivillig?

 

Synlig AOR-ledelse

 

Vi skal forsøke å være så synlig som mulig i det norske VATSIM-miljøet - enten som ATC eller ivrige forumdebattanter.

 

Kontinuerlig oppfølging:

 

[*]følge med endringer i det norske luftsrommet

[*]trening i Norge - sørge for å oppfordre folk til å melde seg som instruktører m.v.

 

Vi håper alle ønsker å bidra til å gjøre denne utrolig interessante hobbyen så levende og engasjerende som mulig!

 

Med vennlig hilsen Hanne, Jan og Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering om POF/sektor-fil:

Jeg har ikke hatt mulighet til å gøre noe særlig den siste måneden pga. ekstreme mengder arbeid irl, og har jobbet mye overtid, dermed har ikke tiden strukket til...

 

Jeg vil fortsette arbeidet rundt POF nå som ting ser ut til å ordne seg på jobb og jeg slipper overtid til de sene timer... Jeg har begynt på en liste over frekvenser og callsigns som skal benyttes. Ett av hovedpunktene er at vi nå følger opp utvidelsen av Bodø Controll, som har overtatt det som tidligere var Trondheim Controll.

 

Hva sektorfilen anngår, har jeg ennå ikke påbegynt min del av det arbeidet, som i hovedsak var å lage layouts til flyplasser. Men dersom noen føler seg "kallet", og har mer peiling på slikt enn meg (hvilket vil si mer enn ca. "ingenting"), så er det bare å rope ut! Jeg vet at vi har layouts for ENGM, ENBO, ENVA, ENBR og ENZV...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, Jonas. Erik svarer.

Jeg tror det kan være kjekt å få denne inn i VFR-manualen som skal oversettes fra svensk/dansk til norsk i løpet av kort tid. Enten at den integreres i teksten helt, eller om det kommer et kapittel til slutt om VFR-prosedyrer som er spesielt for Norge. Kanskje du kan være konsulent på dette arbeidet og lese over litt og sjekke at alt er rett i forhold til hvordan ting gjøres i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går arbeidet med å oppdatere hvilke posisjoner som har hvilke frekvenser. Så langt har jeg laget en komplett liste over alle posisjoner fra DEL opp til og med APP. Nå sitter jeg igjen med 2 problemer:

 

1: Jeg finner ingen oversikt over CTR-frekvenser hos ippc.no (AIP), noe jeg naturlig nok trenger. Noen som kan hjelpe meg å finne det jeg leter etter?

 

2: Helgeland TMA (nordland) har blitt en liten utfordring for meg, da flyplassene innenfor denne TMA har APP-frekvens på 127.900 på sine SID/STAR-kart, mens på oversiktskartet over Helgeland TMA vises frekvensen som Bodø Control. ¨Noen som vet hva som er hva her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er tidligere sendt til VACCSCA....

 

NORWAY Position Reference

Version of POF file Scan 1.10 Update 2004-10-28

Author: Peer Eland

Rev: Oevin/Bobbo

 

Position ID Frequency Name

----------------------------------------------------

Oslo FIR

ENOS_CTR NO 125.050 Oslo Control

ENOS_N_CTR NN 118.820 Oslo Control N

ENOS_W_CTR NW 120.370 Oslo Control W

ENOS_S_CTR NS 118.870 Oslo Control S

ENOS_SK_CTR NK 134.350 Oslo Control SK

ENGM_DIR ND 131.350 Gardermoen Director

ENGM_APP OA 120.450 Oslo Approach

ENGM_E_APP OB 119.970 Oslo Approach E

ENGM_TWR OT 118.300 Gardermoen Tower

ENGM_B_TWR OU 120.100 Gardermoen Tower 2

ENGM_GND OG 121.920 Gardermoen Ground

ENGM_DEL OD 121.600 Gardermoen Delivery

ENCN_TWR CN 119.950 Kjevik Tower

ENTO_APP TA 134.050 Farris Approach

ENTO_TWR TT 118.650 Torp Tower

ENRY_APP RY 124.350 Rygge Approach

ENRY_TWR RT 119.500 Rygge Tower

Stavanger FIR

ENSV_CTR SV 124.700 Stavanger Control

ENSV_S_CTR SW 120.650 Stavanger Control W

ENZV_APP ZV 119.600 Sola Approach

ENZV_B_APP ZA 119.400 Sola Approach 2

ENZV_TWR ZT 118.350 Sola Tower

ENZV_TWR ZU 122.100 Sola tower2

ENZV_GND ZG 121.750 Sola Ground

ENBR_APP BR 121.000 Flesland Approach

ENBR_TWR BT 119.100 Flesland Tower

ENBR_GND BG 121.900 Flesland Ground

ENHD_TWR HT 120.500 Haugesund Tower

BoDØ FIR

ENBD_CTR BD 126.450 Bodo North Control

ENBD_S_CTR BS 125.700 Bodo South Control

ENBD_C_CTR BC 118.550 Bodo Central Control

ENBD_E_CTR BE 128.700 Bodo East Control

ENOB_CTR OC 127.720 Bodo OCA Control*

ENVA_APP VA 118.600 Vaernes Approach

ENVA_TWR VT 119.400 Vaernes Tower

ENVA_GND VG 121.600 Vaernes Ground

ENAL_TWR AL 119.850 Vigra Tower

ENKB_TWR KB 121.200 Kvernberget Tower

ENBD_CTR BD 126.300 Bodo Control

ENOL_TWR OU 118.700 Oerland Tower

ENOL_APP OL 118.250 Oerland Approach

ENRO_TWR RO 120.400 Roeros Tower

ENBO_TWR BT 118.100 Bodo Tower

ENBO_APP BO 119.700 Bodo Approach

ENST_APP SB 127.900 Helgeland Approach

ENAN_TWR AN 118.200 Andoya Tower

ENEV_TWR EV 120.100 Evenes Tower

ENDU_APP DU 118.800 Bardufoss Approach

ENDU_TWR DT 118.100 Bardufoss Tower

ENTC_APP TC 123.750 Tromsoe Approach

ENTC_TWR TU 118.300 Tromsoe Tower

ENAT_TWR TN 120.400 Alta Tower

ENNA_TWR NA 118.900 Banak Tower

ENKR_TWR KU 120.350 Kirkenes Tower

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...