Gå til innhold

Nestenulykke på Gardermoen


Ole-Jørgen Søberg

Anbefalte innlegg

Jeg finner bare "er det mulig?" kommentaren en smule provoserende. Faktisk vil jeg påstå det beviser at du ikke har veldig mye snøring på "menneskelige faktorer".

 

Men som sagt la oss nå se hva en eventuell rapport fra SHT sier.

 

Jeg finner ditt innlegg en smule meningsløst, Espen. Hva vet du om Kais peiling på "menneskelige faktorer"? Hvor har han nevnt "menneskelige faktorer"? Dette kan jo like godt være en teknisk faktor som har utløst denne situasjonen. Og hvordan vet du at det skulle tolkes akkurat slik, du som er ekspert på "menneskelige faktorer"?

 

Tolket det som: "Er det mulig (kan det skje virkelig?)". Så her må du tydeligvis lære deg å tolke litt før du skal belære andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningsløst? Nei det er jeg ikke enig i, jeg har en mening med det.

 

Du skriver det kan ha vært en teknisk faktor og naturligvis kan det være det. Vi vet jo ingen ting om hendelsen.

 

Jeg er da ingen ekspert innen menneskelige faktorer, langt der ifra også... Jeg introduserte bare muligheten for at det kanskje kan være noe slikt inne i bildet og det er det jo umulig å sikre seg 100% fra.

 

Og at du tolket hans utsagn på en annen måte enn meg er det jo lite vi kan gjøre noe med. Det er en _tolkning_ ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er igrunn litt enig med Espen her.

 

Kai skriver jo: "Er det mulig!"

 

Og det tolker jeg dit hen som at "er det mulig å bli så teit / lite våken", og tro meg: det er det. I en gitt situasjon er det ganske lett også.

 

Har nettopp vært på MCC kurs, og der fikk man lære om endel slike ting hvor menneskelige faktorer spiller en stor rolle for hvordan ting skjer og utvikler seg. Og man også noen aha opplevelser i simulatoren hvor man blir overrasket over at man selv kan gjøre så enkle og banale feil som ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha hva er dette for en førskolegjeng da? Sier en person noe galt har man det gående til det kjedsommelige. Det er jo det som har blitt kjennetegnet til dette forumet!

 

Runway incursion er noe av det farligste i luftrafikken. Det er også noe av det det jobbes mest med å bli kvitt.

 

Det finnes to typer flygeledere. De som har sagt clear to land med bil på banen, og de som kommer til å si det! Sånn er det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...