Gå til innhold

Kryssende fly?!


Rolf Sunde

Anbefalte innlegg

På vei til Sandane lufthavn i går oppdaget jeg noe merkelig. 200 m før avkjørselen til Anda, var det satt opp et fareskilt med et fly!! Jeg har jo hørt at elg og andre skumle dyr ikke aner noe om vikeplikt og sånn, men at flyene driver og krysser veien i hytt og pine var nytt for meg.

Og da lurte jeg på følgende; Hva skjer hvis det kommer en Dash og vil over veien? Skal jeg kjøre forsiktig inn til siden å vente høflig, eller er reglene mer nyanserte her? Har lett i teoriboka for førerprøven men det står (utrolig nok!)ikke noe om dette der.

Burde det f.eks. ikke vært sikret planovergang i slike tilfeller, sånn som med togene? Og hva skal egentlig flyene ned på riksveien å gjøre? Er ikke litt av vitsen med å fly, ja nettopp, å fly. Oppe i luften, altså?

Det er ikke rart at flyene ofte har problemer med landing på Anda når de, i tillegg til vind- og tåkeproblemer, må vente på mannen med hatt i Amazonen.

Vet dere noe om de formelle reglene her, eller?

Hilsen frustret og rådvill;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Rolf....

Det er slett ikke så uvanlig som du tror, at du finner fareskilt med fly på, der hvor veien passerer like inntil enden av rullebanen. Jeg husker fra mine guttedager ble det satt opp slike skilt der hvor veien passerte sørenden av Gardermoen. De ble senere erstattet av "Stopp forbudt" skilt. Nå er det visstnok slike "Stopp forbudt" skilt ved sørenden av Gardermoen, men der går det jo motorvei nå, så det er kanskje litt smør på flesk.....

Jeg bor i Vadsø, og for mange år siden var det satt opp et skilt hvor veien til Vardø passerer forbi en gård som driver med sau. Der var det satt opp fareskilt med kyr på. Men på et underskilt sto det: "Gjelder sau".....

Kanskje det kunne være en tanke å sette opp et fareskilt som indikerer planovergang, med et underskilt hvor det står: "Gjelder fly"????? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

KjellM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gik til teori for kørekort her i Danmark fik vi af vide, at "flyskiltet" var sat op så man ikke skulle bliver overrasket, hvis der pludselig hvis der var en flyvemaskine i lav højde over en. Den anden grund var angående lys; hvor man bør blænde ned fra langt lys til normalt nærlys (ved ikke hvad man kalder det på norsk), så piloterne ikke eventuelt bliver blændet under indflyvningen.

Happy Landings

Peter

------------------

N 57 02 70

E009 55 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ved Sola er det også i tilegg til fareskilt satt opp ekstra lave lyktestolper langs veien ved Rwy 18.

Det ser litt rart ut.....men det er viktig å ha marginene på sin side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...