Gå til innhold

Får ikke bli lavprisflyplass


Fredrik Helland

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er helt sykt at staten skal værne om Gardemoen. De likte ikke at Torp ble så store, Men det var de som la hovedflyplassen til Gardemoen. Jeg mener hadde alt godt riktig forseg,så hadde den ligget på Hurum. Men da hadde vel Torp å Rygge ikke klart seg. Geiteryggen ble jo nesten lagt ned når Gardemoen opnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare må hvise til noen innlegg fra f-b.no

 

----------------------------------------

"'Myndighetene' ønsker ikke flyplass her i Østfold... en kunne gjerne tro at diverse i regjeringen og tidligere regjeringer har private interesser i Gardemoen... og ikke blir det Kalnes-sykehus heller...."

 

"Straffen for å ha en rødgrønn regjering. Hvis ikke Gardermoen klarer å overleve på egenhånd griper staten inn. Håpløst..."

 

"Hva skjer? Lukter det den siste sovjetstat,dette blir for drøyt nå må regjeringen forstå at Østfold hører til Norge. Hvor er korrupsjonsjegeren?"

 

"he,he,dette kommer det til og bli bråk av! diktere prisnivået er det siste eu

vil gå med på,og som kjent så er vi styrt av eu regelverket.

Håper de som forslår dette blir dratt inn for EFTA domstolen og blir slaktet der.DET LUKTER DEN SISTE SOVJETSTAT AV HELE OPPLEGGET!!!"

 

"Dette viser bare at det ikke BARE er lokalpolitikere i Østfold som er uduglige. Rikspolitikere fra fylket er akkurat like ille.

Men de har jo alle gått i samme skole, så det er vel ikke noe rart.

 

Heldigvis er det som "hyher" sier et EU-regelverk. Så dette blir neppe godtatt derfra. Skal bli herlig å se hvordan de ror seg ut av dette når EFTA domstolen har sagt sitt.

 

Østfold blir til latter igjen, og igjen, og igjen.

Men vi får jo de politikerne vi stemmer på da!"

 

"Ingen grunn til å være så naive. De fleste av oss husker vel det som skjedde rundt Hurum / Gardermoen. Mange av disse "godt lynnte" menneskene er her fremdeles - og noen sikkert også godt forankret i administrasjonen og politikken. Ansiktsløse byråkrater er kanskje noe av det mest motbydelige......... Vi får nok være svært glade som i det hele tatt får lov til å sette igang en flyplass utenfor Gardermoen. (eller var det Torp-mafian som har vært sterkest?)"

 

"Rygge har vært mer egnet som hovedflyplass en Gardermoen helt fra starten av. Derfor blir også Rygge den største konkurrenten til Gardermoen. Rygge har kort avstand fra hovedstaden med 4 felts motorvei. Bra tog forbindelse til Moss. Og ikke minst i forhold til Gardermoen mye mer stabil vær uten tåke og mye snø. Og til sist, tror noen at EU direktivene tillater regjeringen å diktere prisene på Rygge hvis et utelansk fly selskap vil operere fra Rygge ?? Ha Ha Ha Ha Ha Ha. Snakk om duste politikere......"

 

----------------------------------------

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si noe mer om meg politisk enn at jeg er for privatisering, og ser med skrekk hva regjeringen gjør for å hindre de private i å starte... Tror de fleste østlendinger/østfoldinger blir VELDIG godt fornøyd med Rygge da de kommer seg opp på bena, og synes det er synd at de ikke skal få starte opp og gjøre virkelighet i de store planene de har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skriker de om EU-direktiver og greier...

Staten eier flyplassen, ikke Rygge Sivile Lufthavn..

Forsvaret står for driften, ikke Rygge Sivile Lufthavn..

 

Hvorfor skal da Rygge Sivile Lufthavn ha noe å si om landingsavgiftene?

 

...men hva med Torp da tenker man kanskje? Vel, Torp er i en annen situasjon..

 

Staten eide inntil nylig Torp, MEN Sandefjord Lufthavn sto for driften og alle utgiftene, ikke Forsvaret, som for lengst har forlatt Torp.

Nå eies Torp av Sandefjord og Stokke Kommuner, så nå er ikke engang Staten og Forsvaret inne i bildet i det hele tatt.

 

På Rygge derimot, så er det fremdeles Staten og Forsvaret som eier og drifter flyplassen, og det vil fortsette selv om Rygge Sivile Lufthavn åpner. Dermed er det Staten som eier, og Forsvaret som driftsansvarlig som bør og skal bestemme landingsavgiftene, ikke en leietaker som RSL...

 

At dette bråkes om så sent som nå er litt overaskende.. Det er da lenge siden det punktet i kontrakten ble kjent i media...

 

Jippi sier nå jeg... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes regjeringen har et godt poeng. Hvorfor skal vi ha en flyplass som plutselig skal begynne å konkurrere mot Norges hovedflyplass når det likevel vil gå på sikkerheten løs? Det sier seg selv, lavere avgifter og slikt, mindre midler, mindre budsjetter, mindre sikkerhetsbevilgninger, mindre sikkerhet.

I tillegg, Norge trenger ikke en stor flyplass på Rygge.

Det er ikke lønnsomt, når man allerede har en flyplass innenfor halvannen reisetid unna, hvorfor skal det da bli enda en som skal kunne konkurrere med den allerede eksisterende?

Hvor ligger vitsen?

Det er ikke noe poeng med noen sivil flyplass på Rygge.

Det blir som å skulle bygge ut Fornebu igjen, fordi den ligger nærmere Torp, som igjen sikkert skal bygges ut etter ønske fra private aktører, og dermed har du tre "hovedflyplasser" nær hovedstaden hvor majoriteten av de reisende på OSL drar til og fra. Hvor ligger poenget? Bare tull, Gardermoen og Torp er nok, i allefall for denne gang.

 

Rotete innlegg, fatter du det ikke, la det være ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skriker de om EU-direktiver og greier...

Staten eier flyplassen, ikke Rygge Sivile Lufthavn..

Forsvaret står for driften, ikke Rygge Sivile Lufthavn..

 

Hvorfor skal da Rygge Sivile Lufthavn ha noe å si om landingsavgiftene?

 

...men hva med Torp da tenker man kanskje? Vel, Torp er i en annen situasjon..

 

Staten eide inntil nylig Torp, MEN Sandefjord Lufthavn sto for driften og alle utgiftene, ikke Forsvaret, som for lengst har forlatt Torp.

Nå eies Torp av Sandefjord og Stokke Kommuner, så nå er ikke engang Staten og Forsvaret inne i bildet i det hele tatt.

 

På Rygge derimot, så er det fremdeles Staten og Forsvaret som eier og drifter flyplassen, og det vil fortsette selv om Rygge Sivile Lufthavn åpner. Dermed er det Staten som eier, og Forsvaret som driftsansvarlig som bør og skal bestemme landingsavgiftene, ikke en leietaker som RSL...

 

At dette bråkes om så sent som nå er litt overaskende.. Det er da lenge siden det punktet i kontrakten ble kjent i media...

 

Jippi sier nå jeg... ""

 

Jeg er enig med deg Kenneth! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å karakterisere politikernes holdning som "syk" er vel ikke akkurat noe fruktbart eller innsiktsfullt argument? Det høres mer som de kronisk misfornøyde som skriver leserinnlegg i avisa fem ganger i uka for å få ut frustrasjonene sine..

 

Uansett, med tanke på eierskap og styringsrett (som Kenneth klargjør her) så er jo dette slett ikke overraskende. Og det er faktisk regjeringens fordømte plikt å ha en samferdselspolitikk. Den skifter med skiftende politisk farge, og så kan man være enig eller uenig. Men "sykt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...