Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

De aller fleste har vel fått med seg dramaet som utarter seg nede i Midt-Østen i disse dager. Som kjent så er litt i overkant av 200 nordmenn nå evakuert fra det krigsherjede området, og fraktet til Damaskus i Syria.

Britannia har fått en forespørsel fra UD om å bistå med et stk. 737-800 for å hente hjem de evakuerte nordmennene i morgen. Siden det kun er ett fly, og dette flyet ikke tar så mange som 200 passasjerer er det lagt ut en forespørsel på flere fly som kan bistå i den videre evakueringen.

 

BLX375 vil ta av fra Gardermoen i retning Syria klokken 16:30 lokal tid i dag mandag. Det hadde vært flott om andre kunne være med å hente hjem de evakuerte, da UD sier ja takk til den hjelpen de kan få!

 

Flightplan er som følgende;

 

Oslo, Gardermoen (ENGM) - Damaskus, Damaskus Intl. (OSDI)

 

  • OSLOB UL727 PENOR UN133 GRU UL621 BUKOV UN616 DINRO UL601 BAG UM856 MUT UB545 VESAR UL620 BALMA R655 CAK J222 LATEB

 

Flytiden er beregnet til ca. 4h 40min, så vi vil lande i Damaskus 22:10 lokal tid, altså 21:10 norsk tid.

 

Håper å se dere på Gardermoen, og det hadde vært flott med litt ATC også!

 

Vel møtt!

Skrevet

Joiner med 747 eg og. Lufthansa av merke. "" Er på Gardermoen ca 16:10 tenkjer eg. Var på veg nedover i går men FS klikka over Polen hehe...

Skrevet

Tar gate 50 eg. Nokon som anar noko om korleis et er med ATC dekning normalt i dei områda me skal til? Har ei føling av at det ikkje er det mest bemanna området? Vert det sett opp eigen com frekvens for oss internt?

 

Ha ein fin dag folkens, så sjåast me på Gardermoen i ettermiddag!

Skrevet
siden du sier la oss hente våre landsmenn,

regner jeg med at det blir en retur flight? ""

For mitt vedkommende blir det ingen returflight, desverre. Sees på Gardermoen om litt folkens! Britannia har fått gate 46 til disposisjon.

Skrevet

Halloen. Sorry at eg ikkje møtte opp. Men fekk beskjed om at eg måtte jobbe ekstra idag. Så håpar turen går flott. Men om nokon treng styrmann på retur så kan et godt hende at eg er ledig til det hehe... Ha ein god tur!

Skrevet

Satt akkurat å leste litt på NOTAM'en og fant følgende informasjon for Beirut FIR/UIR, altså det luftrommet vår aktuelle rute går over.

 

  • << RAFIC HARIRI INT'L AIRPORT CLOSED DUE DAMAGE AFFECTING ALL RUNWAYS
    ( 16/34,17/35 AND 21/03 )AND TWYS AS A RESULT OF AIRRAID.
    : NOTAM OL/A0176/06 >>

 

  • << AIR TRAFFIC CONTROL SERVICE , FLIGHT INFORMATION SERVICE AND ARO
    ALERTING ARE NOT PROVIDED WITHIN BEIRUT AIRSPACE : NOTAM OL/A0177/06 >>

 

Dette medfører altså at vi må endre litt på ruten vår for å fly utenom dette luftrommet. Den nye ruten går fra VESAR som allerede er i ruteplanen vår;

 

  • VESAR L615 NIKAS R785 BRAVO N1 LEBOR

Skrevet

Har noen kart liggende på PCen. Min mening er at 23L er et dumt valg, da iallefall de store flyene må backtracke for å komme seg av rullebanen. 23R derimot, der kan du kjøre av rullebanen i enden, for så å komme rett inn på apron. Jeg har iallefall valgt 23R for arrival, og vil anbefale dere andre det også.

Det er ikke så mye hokkuspokkus med STAR, hovedsaklig går ruten fra LEBOR til DAM VOR, for så å begynne en VOR DME ILS approach. Men for å lette litt på det kan vi jo sette kursen fra LEBOR direct DAL NDB (342.0). Dette gir oss ca. 5 miles final, så høyden bør ligge på rundt 2000ft - 2500ft.

ILS RWY 23R er 109.9 MHz - 229'

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...