Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei driver å bygge en cessna 182 fra "Scratch" ved hjelp av Top-Flite sin manual.

Dette skal være 1/5 skala og vil bli lik den i manualen.

Bilder av konstruksjonene vil komme snart.

 

Men har nå komt så langt at jeg ska koble til rudder.

Rudder eg festet til vertical stab nå og skal igang med å koble den til pushroden.

Men problemet er at jeg trenger litt hjelp ved å vite hvordan jeg skal koble rudder ( er meget dårlig ilustrert i manualen).

Manualen finner du her: Manualen i pdf .

Har lett lenge på google etter emnet og sett andre folk som har bygd dette flyet fra kitet men ikke funnet ut hemmeligheten.

Alle systemer skal være intrigrerte så kan dvs at ingen av pushrodene skal vises synlig.

 

Noen som har alternativer om hvordan jeg kan koble rudder?

Skrevet

Tror jeg muligens har funnet litt mer ut om det. ""

ser ut som det er borret et hull inn i den horisentale hale vingen skrått igjen også er det tredd inn en stål tråd skrått in og deretter bøyd 90 grader til siden slik at den kobles til pushroden.

Andre enden er bøyd ca 60 grader frem mot roret og tredd inn i roret.

rett å slett en moment stag som går tversgjennom halen:)

 

Komentarer og tips ønskest høyt!

Skrevet
Installert en 10cc 1.9 hetsers motor (irvine .61)

 

Det blir alt for lite motor, du burde som et minimun ha en .90 4takter.. ""

Flyet blir veldig tungt.

i manualen sto det at 2-takter .61 motor skulle være nok.

Flyet vil veie i underkant 5 kilo.

andre motorer ville blitt for store og dermed ikke passa inni cowlinga (nesa).

Skrevet

Vet godt hva en cowling er ""

 

Anyways, 5 kilo står det i manualen ja. De fleste som har bygget den modellen har havnet på 6-7. Selv med en vekt på 5kg er en 60-motor i aller minste laget!

Og du kommer til å trenge den ekstra vekten i nesa på flyet. ""

Skrevet

Hei Andreas.

På side 38 i byggebeskrivelsen står det at du skal bore et hull på ca. 1,5 mm til torque-rod'en i stabilizer.

Hva angår vekt/power angir jo produsenten at 10ccm totakt skal klare seg, så du får bare gjøre hva du kan for å holde vekta nede (lakk er tungt). Jeg snakker av erfaring, for en gang i tiden bygde jeg en C 172, som dessverre aldri fløy skikkelig på grunn av overvekt. Den ble fin å se på, men jeg var nok litt for opphengt i pen finish.

Hvis du mangler erfaring, er det alltid lurt å la en dreven R/C-pilot ta den første turen. Da jeg var aktiv modellflyger var det et proft miljø rundt Forus R/C Klubb, men nå vet jeg lite om stoda der.

Lykke til.

Skrevet

flyet skal ikke lakkes men dekkes av duk. Dette er en duk som hete polysteren og strykes bare rett på hudplatene på flyet så mye vekt i form for lakk er ingen problem.

i manualen skal flyet veie5 kilo men da me interiør,lys, og diverse andre små detaljer jeg har valgt å ikke ta med.

håperdet skulle kunne jelpe redusere vekten.

etter jeg har fått på rora tenkte jeg å legge ut noen bilder av bygge prosessen så langt om noen er intrisert ""

Skrevet

Ok.. Uansett. Selv om Cessnaen kan se veldig snill ut pga den er høyvinget etc, så ville jeg i hvert fall øvd meg med en vanlig 40size trainer før jeg gikk over på noe sånt.. Sett flotte modeller gå i bakken alt for ofte pga manglende kunnskaper hos piloten. Du burde også vurdere å kontakte Norsk Aero Klubb med tanke på forsikring, en slik modell kan gjøre mye skade.

Skrevet

Var innom nak.no og sjekket med forsikring. forsikrings avtalen er nå skrevet ut og jeg har meldt meg inn i forus modelfyklubb for 290 kr ""

modellfly flygere ambefaler cessna for sine egenskaper. Har hørt at j3-cub som er så populær ikke er et godt nybegynner fly for at dn lett kan komme i spin ved for mye banking.

 

noen som vil kommentere painten min??

Skrevet

Stor cub er forholdsvis lett og hanskes med, men de små flipper veldig lett.

Store cub`s brukes også mye til seilflyslep siden de kan ha enorme motorer og fortsatt ha liten vekt.

Har selv sett en stor cub på over 4 meter i vingespenn dratt opp et skala-seilfly på 7,5 meter i vingespenn. Gikk fint som bare det. Da den hadde kommet litt opp i luften så det helt ekte ut. Den lave farten cub`n hadde oppover med seilflyet på slep var en fint syn.

Skrevet

når flyet skal stabeliseres og kalibrere tyngdepunktet skal ikke d være midt på bredden på vingene?

og når det jelder vekter for å stabelisere hvordan ville dere ambefale å gjøre d?

Skal det sje med bly lodd eller?

Skrevet

Tyngdepunktet er som regel angitt på tegningen og kan variere fra fly til fly, men tommelfingerregelen er 1/3 fra vingeforkanten. Og det er bedre med framtungt enn baktungt.

 

Beste er å flytte innmaten i flyet, og bruke blylodd hvis det ikke er nok.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...