Gå til innhold

SAS vil erstatte SAS/BU med Blue1 og Estonian


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

SAS vil erstatte SAS/Braathens med Blue1 og Estonian Air:

 

Den "hemmelige" planen til SAS skal dermed være avslørt, i tillegg til den egentlige årsaken til at Petter Jansen måtte gå fra sin stilling.

 

SAS ønsker nemlig å bruke flere av sine billigere datter-selskaper, til å traffikere flere ruter til/fra og innenriks i Norge. Disse selskapene blir

Blue1 og Estonian Air. SAS ønsker nemlig å benytte seg av disse selskapene, der lønninger og utgifter er mye lavere enn i dagens SAS Braathens. Enhetskostnadene i SAS Braathens er nemlig til "bekymring" hos SAS, enda SAS Braathens er den eneste (sammenlignet med SAS Sverige og SAS Danmark) som faktisk er lønnsom.

 

I tillegg ønsker SAS å stramme grepet om SAS Braathens, slik at

de får større kontroll enn i dag. SAS Braathens vil i svært stor grad,

bli kontrollstyrt fra SAS - mh.t. ruter i Norge og i utlandet.

 

Ulønnsomme ruter vil bli kuttet rimelig raskt fra rutekartet, deriblant

ruter til/fra Molde.

 

Det merkelige er at verken Blue1 eller Estonian visstnok

har verken kapasitet mh.t. materiell, eller piloter - til evt. å kunne komme inn på det norske markedet med det første.

 

Mer info bl.a. her:

 

http://n24.no/boers-og-finans/article1349673.ece

 

http://www.na24.no/naeringsliv/article658957.ece

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/06/13/468774.html

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=21989

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=119492

 

(ja jeg vet det finnes et innlegg i Kaffekroken, som

muligens omhandler det samme - men så det først etterpå,

pga lite informativt emne..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vera ærlig. SAS bit seg i halen her trur eg.

 

Legge ned til Molde. Greit nok. Dei kan ta ut nokre ruter utan at det går ut over tilbodet noko særleg. (Går ut ifrå at det vert tatt ut ein flgning eller to på dagtid). Men etter det eg kan meina og hugse, så er det ikkje meir enn nokre månadar sidan dei utvida tilbodet til Modle med fleire avgangar. Kanskje dei ikkje klarte å rekna ut nøyaktig nok kva dei ville tjene? Ikkje veit eg. Men synest SAS FEBRILSK prøver å jobbe med å få økonomien på rett kjøl. Men den ytre strategien verkar litt snodig i mine auge. For utad no, så ahr SAS missta mykje truverde. Dei verar so meit rotete selskap som kun er ute etter å øydeleggje seg sjølve (Sett litt på spissen).

 

Å leggje ned det som faktisk er økonomisk og som funkar, verkar i mine auge litt "molbo". Eg jobbar på folkehøgskule som dykkeinstruktør og sivilarbeider. Her legg me ned linjer som ikkje har dekning nok til å vere økonomisk forsvarlege. Me legg IKKJE ned dei mest populære linjene då dette vil føre til økonomisk ruin innan kort tid.

 

Dette har SAS ikkje forstått ser det ut til. Diverre. Men det vert spanande og sjå framtida. Vil SAS overleve seg sjølve? For det erseg sjølve dei må forsvara seg imot. Ikkje konkurrentane.

 

Til samanlikning. Folk som skadar seg sjølve bevisst eller ubevisst, må beskyttast mot seg sjølve. Ikkje naboen.

 

Nei SAS; Lykke til framover. Måte økonomien betra eg på mirakuløst vis!

 

PS. Har me noko liknande konkursbeskyttelse i Noreg slik dei har i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle lenger. Nå har vi Norwegian.

 

Ja, og tenkt om det bare ble Norwegian igjen i Norge, tror du da de hadde gitt oss så billige biletter? Alle vet vel hva som skjer i et monopol. Uansett, grunnen til at vi blir så bortskjemte med billige biletter hos Norwegian er jo fordi SAS eksisterer, tenk litt på det !

 

--thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at konkurranse er sunt. For alle.

 

Om SAS forsvinn, så får me nok eit prishopp både hos Norwegian og hos alle andre flyselskap her til lands. Og det vil me ikkje. Men om SAS no i framtida gr under hammaren som konkursbo. Då trur eg faktisk (utan prov) at ein eller annan luring ser moglegheita til å starta opp igjen. "me blanke ark og tegnestefta tell" så det går i sangen. Og då kan me jo faktisk få betre forhold enn kva me har idag. For det er jo INGEN tvil om at konfliktane i SAS går ut over brukargruppa, i denne saka, passasjerane. Og det er jo absolutt lite bra.

 

Me får håpe at SAS maktar å rydde opp i krigen sin, og at det igjen vert fred. Det er jo synd om SAS skal gå konkurs. Sjølv om det ikkje er overraskande om det skjer.

 

No har jo sjefen deira fått fykn. Kanskje nestemann får med seg styret og kvittar seg med eit par andre karar som er inkompetente på sitt fag(nei eg sa ikje at Lundegaard var inkompetent til å drive SAS). Då vil me kanskje få eit fungerande selskap igjen. Men at det vil ta tid, DET er det ikkje tvil om. Det vil nok, vil eg tru, ta nokså lang tid før me kan sjå på SAS som det selskapet det ein gang var i sin glansperiode. Får berre håpe at dette nye opplegget deira med lavprisselskap vil funke.

 

Men når det er sagt, så ser eg med litt urolegheit på dagens utvikling. Kor langt ned kan kostnadane pressast før det går på helsa og tryggleiken laus? Kva tid får me neste stre flyulykke her til lands? Kva blir så ein eventuell konsekvens av ei slik ulykke? For ulykka er nok uungåeleg dersom me fr for mange lavprisselskap som konkurrerar på ein allereie krigersk marknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det begynner å bli lenge siden SAS sine "glansperioder" på 80-tallet med Janne Carlsson i spissen, den gangen SAS var synonymt med MD-80 og DC-9 - og alle SAS-flyene var hvite med magebelte. Det var en tid hvor det å fly, absolutt ikke var allemannseie (noe det er i dag).

Den gangen hadde SAS virkelig sine "melkeruter", hvor de tjente STOR penger.

 

I dag er situasjonen en helt annen, og SAS har stadig måttet omstille seg i takt med situasjonen. Det er ingen tvil om, at det kreves MYE arbeid innad i SAS - for å snu et "fullpris/premium"-selskap, for så å konkurrere og tilnærme seg lavprisselskapene.

 

Det har jo ofte vært "inn" å mobbe SAS, men jeg tror mange glemmer hva SAS egentlig har betydd for skandinavia. Personlig synes jeg det var synd at Braathens forsvant, men man må fokusere på situasjonen som er p.t. Skulle SAS forsvinne i dag (som så mange gjerne vil), hadde dette ført til et MYE dårligere rutetilbud enn hva man har i dag. Det å kun sitte igjen med ETT større selskap i Norge (som f.eks. Norwegian), ville verken vært gunstig for billettprisene, konkurransen eller rutetilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser meg ikke som noen SAS-hater, og ganske lenge syntes jeg at SAS var stor stas, en gang i tiden var de jo faktisk et flyselskap med stil, og ser man på selskapets historie fremstår det som et innovativt og, ja, kult selskap.

 

Men når det er sagt, så fremstår SAS i dag nesten som en parodi a la Dilbert. Ledelsen virker å være i utakt med selskapet og gjør tilsynelatende tilfeldige avgjørelser som siden reverseres. Hvor mange feilslåtte profilendringer har det ikke vært de siste årene, angivelig for å bli et moderne selskap? Er de lavpris eller fullserviceselskap denne måneden? Blir det servert mat ombord? Hvilket selskap flyr man egentlig med, er det det norske, svenske, danske eller internasjonale SAS, eller kanskje Spanair, Blue1 eller et annen underbruk?

 

Og når det gjelder kulturen blant ansatte, så virker den håpløst umoderne, noe konfliktene i det siste tyder på, og det er uaktuelt for meg å støtte pilotene som tviholder på gamle sovjet-aktige ordninger.

 

Så om konkurrenten heter Norwegian eller noe annet, så er det i alle fall godt at vi ikke lenger trenger å forholde oss til alle de nervøse rykningene som stadig farer gjennom SAS-systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska inte NAS snart börja använda Polska piloter..?

 

Jo de har i allefall snakka om det, men det som er så utrolig rart med SAS er at de går inn å endrer på det selskapet i SASkonsernet som tjener mest penger av de tre nasjonale SAS selskapene.

 

Kan du Jørgen gi meg ei god forklaring på hvorfor de tar det selskapet som driver best av de tre nasjonale selskapene? Jeg hadde forstått SAS ledelsen i Stockholm om SASbraathens var kjørt adundras og var på stupet til konkurs. Men slik situasjonen idag blir gjenspeilt så er ikke det tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du Jørgen gi meg ei god forklaring på hvorfor de tar det selskapet som driver best av de tre nasjonale selskapene?

 

Nu förutsätter du att det som står i Dagbladet är sant... Kanske det inte är det. Kanske är det något mer nyanserat än vad som framkommer i media..?

 

Det är ju inte sagt att det bara är i Norge man ska flagga ut ruter till lavkost bolagen.

 

Så jag ser inte att man "tar" det bästa av SAS bolagen på något vis. Detta kanske kommer att ske i hela SAS? Att SAS Braathens går "bra" är ju inget hinder för att man vill få det att gå bättre. Det finns inget som heter "bra nog" i business. Det kan alltid bli bättre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska inte NAS snart börja använda Polska piloter..?

 

Var på Flymedisinsk i dag i forbindelse med class 1 sjekken, og snakket med en del av pilotene som var der. Var i vertfall noen der som hadde hørt at Kjos sitt polen-prosjekt ikke var så vellykket. De fikk riktignok en mengde søkere, men kun en av dem var godt nok kvalifisert. De jeg snakket med mente at de kvalifiserte søkerne ikke søkte på denne jobben, fordi at dem vet hva dem er verdt og ikke fortjener "polske lønninger".

 

Bare litt sladder fra den kanten ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne jeg! Petter Jansen jobbet vist paralelt med jobben sin I SASBraathens med å få kjøpt ut SASbraathens av SAS og få det over på helnorske hender igjen ""http://n24.no/boers-og-finans/article1350895.ece Skal våre bønner bli hørt montro ""

 

Jørgen! Selvsagt er saken betydelig mere nyansert en det som står i Dagbladet "" Men på en annen side har guttene nede i Stockholm gjort et par bommer i her på berget i sin iver etter å spare penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...